Hej
Jeg har lige brug for lidt hjælp her, når jeg prøver på at installere Ubuntu, får jeg denne fejl: Der er ikke defineret noget rodfilsystem, ret dette fra partitioneringsmenuen, når jeg genstarter min com. Hvordan pokker kommer jeg ind og retter det?
Jeg har en Acer aspire stationær computer.
mvh Rasmus
Fejl i Installationen
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Fejl i Installationen
Hejsa og velkommen til forum
Når du installerer Ubuntu kan du vælge mellem automatisk eller manuel partitionering. Du har valgt manuel partitionering, hvilket kræver et vis kendskab. Fejlmeddelelsen betyder at du ikke har angivet et monteringspunkt, som i dette tilfælde skal være / (=root).
Du kan kigge på min guide på http://www.mdegn.dk/linux-install.htm - her viser jeg hvordan en manuel partition kan se ud. Du kan ligeledes kigge på viewtopic.php?f=11&t=10399
Alternativt kan du vælge at lade Ubuntu foretage partitioneringen, hvilket måske er at foretrække som ny bruger.
Når du installerer Ubuntu kan du vælge mellem automatisk eller manuel partitionering. Du har valgt manuel partitionering, hvilket kræver et vis kendskab. Fejlmeddelelsen betyder at du ikke har angivet et monteringspunkt, som i dette tilfælde skal være / (=root).
Du kan kigge på min guide på http://www.mdegn.dk/linux-install.htm - her viser jeg hvordan en manuel partition kan se ud. Du kan ligeledes kigge på viewtopic.php?f=11&t=10399
Alternativt kan du vælge at lade Ubuntu foretage partitioneringen, hvilket måske er at foretrække som ny bruger.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Hej igen.
Når jeg prøver at installere Ubuntu når jeg til et punkt der hedder "klargør patitioner" Kan jeg ikke noget som helst.
Hvad skal jeg så gøre?
Mvh RasmusE
Når jeg prøver at installere Ubuntu når jeg til et punkt der hedder "klargør patitioner" Kan jeg ikke noget som helst.
Hvad skal jeg så gøre?
Mvh RasmusE
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
RasmusE skrev:Hej igen.
Hvad skal jeg så gøre?
Mvh RasmusE
Du skal vælge en harddisk.
Kan du ikke det så prøv en af følgende metoder:
- Prøv først at skifte til Ubuntu 10.04.1, hvis du lige nu har en skive med en ældre version af Ubuntu
- Jeg havde et problem med at vælge harddisk under partitioneringen med Ubuntu 9.10 - du bliver nødt til at gå over til noget der hedder Alternate installationsCDen.
- Virker det heller ike må du bruge downloade Ubuntu server, og så installere grafisk Ubuntu med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ubuntu-desktop
(Der downloades en masse som også installeres - må ikke afbrydes!)
efterfulgt af en genstart, som booter op i det grafisk med:Kode: Vælg alt
sudo shutdown -r now
På den ene af mine computere virkede alternate CD metoden, men ikke på en anden computer, hvor jeg var nødt til at bruge den sidste metode (sikkert fordi jeg har server hardware, som jeg bruger på en arbejdsstation).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags