Comviq / ZTE MF102 mobilt modem

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Comviq / ZTE MF102 mobilt modem

Indlæg af Vinder »

Hej.

Jeg skal opholde mig en del i Sverige i den nærmeste fremtid og har derfor investeret i et Comviq Surf mobilt modem til min netbook med Ubuntu 9.10. Modemet er af typen ZTE MF102. Det genkendes af Ubuntu - som lagerenhed? - men kommer ikke frem i netværkshåndteringen. Jeg kørte Soundpartners Comviq-script og kunne få forbindelse, hvis jeg satte det svenske SIM-kort over i mit danske Telia-modem af typen HUAWEI E170. Satte jeg ZTE-modemet i kunne jeg ikke vælge Comviq i netværkshåndteringen, men der kom et Comviq-ikon på skrivebordet.

Jeg konkluderede at der måtte være problemer med at genkende modem-delen af USB-sticken og læste mig frem til at jeg skulle installere usb-modeswitch. Det har jeg nu gjort, hvilket har resulteret i at jeg ikke længere får noget Comviq-ikon på skrivebordet - men jeg kan stadig ikke få kontakt via modemet (og det fremgår heller ikke af listen i netværkshåndteringen).

Er der nogen der kan hjælpe?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Comviq / ZTE MF102 mobilt modem

Indlæg af Vinder »

Googlede lidt og fandt en løsning der synes at virke (dog ikke hver gang). Der var bidrag til løsningen fra nedenstående side

https://www.flashback.org/p24098942

I netværkshåndteringens indstillinger har jeg nu:

Nummer: *99#
Brugernavn: <blank>
Adgangskode: <blank>

APN: data.comviq.se
Netværk: 24005
PIN-kode: **** (den der er leveret med SIM-kortet)

På siden med PPP-indstillinger har jeg under godkendelser fravalgt alt andet end CHAP

Som nævnt virker ovennævnte, men nogle gange skal jeg "skubbe modemet ud" og genindsætte flere gange før det genkendes. Jeg har forsøgt at starte op både med og uden modemet indsat, men kan ikke se at der er nogen forskel på success-raten.

Kan jeg gøre noget for at øge chancen for at modemet genkendes?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440