Hvordan kan jeg geninstallere Windows?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Manse
IRC nickname: Mansebasse

Hvordan kan jeg geninstallere Windows?

Indlæg af Manse »

Hvordan kan jeg genindstallere Windows påm min gamle pc? Jeg har installeret Ubuntu og vil gerne lærer det lidt bedre at kende og køre det sideløbende med WQinsows, men nu kan jeg ikke installere Windows. Mit eneste styreprogram lige nu er Ubuntu og det vil ikke kendes ved den cd jeg indsætter med windows. Hvadf skal jeg gøre?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Hvordan kan jeg geninstallere Windows?

Indlæg af zob »

Slettede du windows under installationen af ubuntu?

Det er i BIOS (dvs. uden for både ubuntu og windows), at du skal indstille om den skal boote fra CD. Mange computere har også en tast du kan holde nede under opstart der lader dig vælge hvor den skal boote fra. Det vil som regel fremgå af skærmen (i meget kort tid), lige efter du har startet din computer.

Bemærk når/hvis du installerer windows, vil grub boot-loaderen blive slettet og du vil ikke umiddelbart kunne se ubuntu længere, men den vil stadig være der, hvis du da ikke slettede den helt under installationen af windows. Men den tid den sorg. Så spørger du bare om hjælp igen.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Installerede du ubuntu inde fra Windows?
Hvis du vil installere windows efter ubuntu skal du først forberede pladsen hvor Windows skal installere, det kan du gøre fra ubuntu cden med det administrations program der heder Gparted.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg har prøvet det samme med Win 7 for en kammerat.Der var vi nødt til at formatere hard disken til ntfs for at Win kunne se disken.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

zerben skrev:Hej.Jeg har prøvet det samme med Win 7 for en kammerat.Der var vi nødt til at formatere hard disken til ntfs for at Win kunne se disken.

Som Ajenbo skriver kan man bruge GParted. Det er ikke nødvendigt at slette alt, for så at geninstallere det igen, men man skal vide hvad man gør.

Det kan stærkt anbefales at tage backup til et medie, som kan fjernes fra computeren - bare for det tilfælde at man skulle komme til at kvaje sig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
schjiskywuzz

Indlæg af schjiskywuzz »

Windows forlanger at ligge på første partition, så der skal du lave pladsen til den, og så installere den. Jeg er ret sikker på, at du kan starte op på en live CD bagefter, og installere GRUB-loader, så du har dualboot, uden at skulle installere Ubuntu igen.

/Ole