Netlydbog

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Netlydbog

Indlæg af Toddvarg »

Det findes nu muligheder til at låne biblioteksbøger på nettet, men man er tvungen til at bruge Windows Media Player for at spille filene. Er det loveligt for et bibliotek at låse sine bøger til et specifikt styresystem, da muligheden til at låne bøger er for alle. Det de gør er at monopolisere hvordan man kan låne bøger. Kan man tvinge bib. at åbne op for mulighederne at alle skal kunne låne, og evt. findes det programmer der kan rippe drm koden. Jeg mener det er lov ar bryde drm koden på egen pc, så lenge filen er anskaffet på lovlig vis og du ikke har andre muligheder for at spille den.

Jeg kommer til at stille disse spørgsmål til biblioteket, men det ville være fint hvis jeg kunne komme med nogen juridiske argumenter, og ikke kun moralske. Det ville være perfekt hvis vi kan presse gennem at brugere skal have samme rettigheder uanset hvilket styresystem man bruger.
Senest rettet af Toddvarg 23. nov 2009, 10:43, rettet i alt 2 gange.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Netlydbog

Indlæg af Toddvarg »

Jeg har kontaktet konkurrancestyrelsen, og fik at vide at det ikke var nogen muligheder for de at gøre noget, desverre. Jeg får fortsette at brokke mig til biblioteket. :wink:
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Netlydbog(LØST)

Indlæg af AJenbo »

super :)
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Netlydbog(LØST)

Indlæg af zob »

Heja Toddvarg. Hvis du spørger mig, er det en af de rigtigt vigtige kampe. Jeg har også kommenteret problemerne med drm-beskyttede ebøger (pdf) overfor det kongelige bibliotek.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Netlydbog

Indlæg af AJenbo »

Det er noget af det samme problem som på https://netlydbog.dk/, de har dog en flash udgave til streaming, men der er man så låst til flash...
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Netlydbog

Indlæg af eitreach »

Med den nye streaming-mulighed hos bibliotekerne (mange biblioteker, ikke alle) bliver det også muligt at streame musik og lydbøger i andet end OSX og Windows, inden alt for længe.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Netlydbog

Indlæg af AJenbo »

Jeg forsøgte mig lige med at streame på min android og det kunne faktisk godt lade sig gøre, også over 3G forbindelse, så det er jo ikke helt skit :)