Windows slettet ved installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
engbryg
IRC nickname: engbryg

Windows slettet ved installation

Indlæg af engbryg »

Min søn har installeret netbookversionen af Ubuntu 10.04, og har ved en fejl fået slettet windows 7.
Der var 2 muligheder ved installationen: Slet alt eller avanceret hvor han skulle vælge størrelsen på de enkelte partitioner. Han valgte den sidste, men alligevel ser det ud til at Windows er væk.
Hvordan får han den tilbage?
Han vil gerne have Windows og Ubuntu sidestillet, så de kan vælges ved opstart.

Claus
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Windows slettet ved installation

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum

Prøv først at gå ind i System->Administration->Gparted og se om der i det hele taget er nogle Windows partitioner tilbage, hvis der ikke er det er alt slettet.

Har i en recoverydisk til Windows ? og er der en recoverypartition tilbage på pc´en (det kan man se med Gparted).

Der er selvfølgelig også den mulighed at der er opstået en fejl i Grub (det er den der styrer menuen hvor man kan vælge OS ved boot), men sandsynligheden for at det er problemet er altså ret lille, jeg hælder mest til at Windows er slettet, men vi kan jo håbe at du kan se partitionerne i Gparted.

PS : Der er faktisk også en mulighed for at vælge "guidet" install ved dualboot, så var han sluppet for selv at skulle gøre andet en at bestemme størrelsen på Ubuntu´s partition.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Gparted finds på installation den, men kan også installeres via software centret.

Har han slettet windows, er der stadig en lille chance for at rede eventuelle viktige filer Hvis ikke han har et backup.
engbryg

Indlæg af engbryg »

Tak for svarene. Desværre så er windows helt væk, og gennem Asus kan vi købe cd for 25€.
Det er så prisen for at pille :-)
Claus
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan også bare låne en Windows installation dvd af en og så bruge den kode der står på maskinen. Det er ikke ulovligt.
Jeg har en du kan låne Hvis du er i kbh i weekenden.
engbryg

Indlæg af engbryg »

Det vil vi da lige undersøge - men desværre så bor vi i Vejle, og skal ikke østpå foreløbig. Ellers tak for tilbuddet :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis i har mod på at forsøge med Dualboot igen, kan i læse om det i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99 , så burde det ikke kunne ske igen ;)

Er du i tvivl om noget af det, så spørg gerne i forum om det, det er nemmere at forebygge en at helbrede.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Du kan også bare låne en Windows installation dvd af en og så bruge den kode der står på maskinen. Det er ikke ulovligt.
Jeg har en du kan låne Hvis du er i kbh i weekenden.

Jo det er rent faktisk ulovligt hvis ikke den windows cd der lånes og den windows der er kode til på maskinen er eksakt samme version...
ofte bliver en serie af keys med 10.000 koder låst til en cd-produktion. med andre ord så kan den key der haves kun bruges til en af de 10.000 cd'er i samme serie. Når disse 10.000 keys så er brugt tages hul på et nyt batch med 10.000 nye koder. har man en kode fra et batch, og en cd fra et andet, så vil det ikke virke sammen. (undtaget herfra var i gamle dage de store corperate nøgler. men jeg ved ikke om de virker på samme måde mere.)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det har jeg nu ikke oplevet, det virker selv mellem 64bit og 32bit, men her mener jeg nu også microsoft selv sælger et medie til Hvis man vil springe mellem de 2 udgaver. Ser vi bordt fra fra 64 og 32 bit så er alle udgaver jo også på samme skive, der bliver kun lavet nydt indhold til skiverne når der kommer en ny service pakke og dem kan man jo opdatere gratis.
basse

Indlæg af basse »

hmm ja læste siden her og jeg har et lit anet poblem jeg købte min pc for 2år siden og købte en win-xp til den alt var sprit nyt og har formater mange gane for 8 dage siden brugte jeg xp men den gik ned og helt ned kune ik med cd lave det så måte fomateret igen og installeret xp eller for søgte men jeg kom ik lenger til installert førstegan genstart så fejl meling også genstart og genstart genstart genstart den kan kun genstart så tog jeg min ubuntu skive og den virker fint :) :) :) men så tog jeg min xp mod alle raler lage ind på en ane pc og der virker den fint har så ik haft den på nette for skulle nødig lukke den men xp cd virker jo så fint og pc virker jo fint med ubuntu hmm ja det er mærglit
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu kan Windows jo være svær at blive klog på, det kunne godt lyde som en dårlig driver, sikkert til harddisk controlleren.
Er det en SP0, 1, 2 eller 3?
Prøv eventuelt at slipstreame den til den seneste SP.
basse

Indlæg af basse »

hmm ja så blev jeg blank for aner ik hvad SP0 og slipstreame er??
men win lå på disk F: :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

F: er et Windows abstrakt for en partition. Mener du at computeren kom med Windows installation filerne liggende på en partition? Eller var Windows installeret på en partition monteret som F: i Windows?

SP står for Service pack, Microsoft understøtter værken SP0, SP1 eller SP2 længere.
Slipstream er den process man bruger for at opdatere Windows installations cd'en. Der findes et værktøj der heder nlite som simplificere processen betydeligt.
basse

Indlæg af basse »

jeg lage sel win xp ind på F: i starten på xp på C: men så fik jeg ubuntu og sener win 7 så var
C: win 7
E: ubuntu
F: win xp
så dan så det du da den gik ned og C: og E: er en disk jeg har delt
:)
min xp er Service pack 3
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, virker din Win7 stadig? Hvis det er Ultimate eller Pro udgaven kan du installere XP mode i den.

Bogstaverne i Win7 og WinXP behøves ikke at være de samme. Som jeg forstår det er dit E drev en FAT partition som alle systemerne kan tilgå.
Du kan faktisk installere et program i windows der gør du kan montere din linux partition som et drev. http://www.ext2fsd.com/