Live installationen 10.04 - LØST
-
- Geografisk sted: Hillerød
Re: Live installationen 10.04
Når installationen på desktoppen er færdig har jeg tænkt mig at installere Ubuntu på min nye notebook, som er 64 bit og kører win7. Jeg skal vel have en 64-bit udgaven af Ubuntu, I guess.
Og et sidste spørgsmål:
Når man genererer dokumenter i Ubuntu, hvad format har de? I skriver at det er lige meget om man gemmer disse dokumenter på NTFS, ext3 eller 4 formateret drev.
Er det korrekt?
Og hvad med USB memory? Skal den formateres.
/Jerzy
Og et sidste spørgsmål:
Når man genererer dokumenter i Ubuntu, hvad format har de? I skriver at det er lige meget om man gemmer disse dokumenter på NTFS, ext3 eller 4 formateret drev.
Er det korrekt?
/Jerzy
NewB på Linux
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Ubuntu bruger Open office til dokumenter (odf-filer), disse kan du sagtens åbne i Windows, blot ved at installere Open office der, det er i øvrigt blevet vedtaget som ny dokumentstandard i Danmark, så det er der ingen problemer ved.
Du kan sådan set gemme dem både på ext3 ext4 fat32 og nfts, men hvis du laver en "fællespartition" eller drev (feks. på en ekstern harddisk), hvor både Ubuntu og Windows skal kunne tilgå data, skal denne være i nfts eller fat32, da Windows ikke kan læse ext3/ext4, der er vist nok et Windowsprogram der gør at man kan tilgå data på ext3, men jeg ved lige om det er kommet til ext4 endnu, så det nemmeste er at bruge fat32 eller nfts, hvilket jeg også selv gør, for at kunne dele mine eksterne hd´er med familien.
Du kan jo lige tjekke om ikke det er fat32 først, det har mine været som standard.
Du kan sådan set gemme dem både på ext3 ext4 fat32 og nfts, men hvis du laver en "fællespartition" eller drev (feks. på en ekstern harddisk), hvor både Ubuntu og Windows skal kunne tilgå data, skal denne være i nfts eller fat32, da Windows ikke kan læse ext3/ext4, der er vist nok et Windowsprogram der gør at man kan tilgå data på ext3, men jeg ved lige om det er kommet til ext4 endnu, så det nemmeste er at bruge fat32 eller nfts, hvilket jeg også selv gør, for at kunne dele mine eksterne hd´er med familien.
Du kan jo lige tjekke om ikke det er fat32 først, det har mine været som standard.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er på rådet at man køre 32bit. I hvert falg ind til flash kommer til at køre ordentligt i 64bit firefox.
-
- Admin
AJenbo skrev:Det er på rådet at man køre 32bit. I hvert falg ind til flash kommer til at køre ordentligt i 64bit firefox.
Det har jeg nu ingen problemer med, men jeg har også pillet en del ved flash´en, og den udgave jeg har kan man vist ikke hente mere (jeg kan godt uploade den hvis folk skal bruge det).
Jeg kan lige smide en kort forklaring på det jeg lavede med flash.
Køres i terminal:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* /usr/lib/mozilla/plugins/*flash*
Download 64 bit flash herfra http://www.4shared.com/file/q3nd5UbP/li ... layer.html (det er en kopi af min fil med flash) og placer den i /usr/lib/mozilla/plugins ved at bruge :
Kode: Vælg alt
gksudo nautilus
til at kopiere filen ind i mappen.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
christian.arvai skrev:AJenbo skrev:Det er på rådet at man køre 32bit. I hvert falg ind til flash kommer til at køre ordentligt i 64bit firefox.
Det har jeg nu ingen problemer med, men jeg har også pillet en del ved flash´en, og den udgave jeg har kan man vist ikke hente mere (jeg kan godt uploade den hvis folk skal bruge det).
Jeg kan lige smide en kort forklaring på det jeg lavede med flash.
Køres i terminal:Kode: Vælg alt
sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* /usr/lib/mozilla/plugins/*flash*
Download 64 bit flash herfra http://www.4shared.com/file/q3nd5UbP/li ... layer.html (det er en kopi af min fil med flash) og placer den i /usr/lib/mozilla/plugins ved at bruge :Kode: Vælg alt
gksudo nautilus
til at kopiere filen ind i mappen.
flash ER problematisk i 64 bit (skulle det mig bevidst også være i 64 bit windows vista) generelt er der ofte problemer med programmer fra adobe i alle 64 bit systemer.
men der er også andre ting der kan drille i 64 bit. drivers til nogle netkort (wifi) er ustabile i 64 bit, ndiswrapper virker rigtig skidt på 64 bit osv.
-
Så vidt jeg kan se, er der ikke 100% enighed mellem jer, men jeg vil gerne have et råd:
Inden jeg installerer 32-bit Ubuntu 10.04 på min desktop, vil jeg sikre mig, at min næsten jomfruelig 64-bit notebook kan køre, især på nettet. Den kører win7, og såsnart desktoppen kører xp/ubuntu vil jeg også installere ubuntu 64 på notebooken.
Skal jeg installere 32b udgaven på notebooken?
Eller skal jeg køre Christins kode på 64'eren?
Eller skal jeg vente på opdatering af 64?
Inden jeg installerer 32-bit Ubuntu 10.04 på min desktop, vil jeg sikre mig, at min næsten jomfruelig 64-bit notebook kan køre, især på nettet. Den kører win7, og såsnart desktoppen kører xp/ubuntu vil jeg også installere ubuntu 64 på notebooken.
Skal jeg installere 32b udgaven på notebooken?
Eller skal jeg køre Christins kode på 64'eren?
Eller skal jeg vente på opdatering af 64?
NewB på Linux
-
- Admin
Hvis du allerede har installeret 64 bit på en pc, kan du jo lige så godt tjekke om flash virker tilfredsstillende inden du ændre på noget, grunden til at min flash havde problemer, var at det blev langsomt når jeg havde flere browsere åbne, og kørte scripts i dem samtidigt.
Vedr. "gksudo nautilus" skal det skrives i terminalen, og så starter du det grafiske mappesystem op, og kopiere filen ind som beskrevet.
Hvis du har wifi kan du jo så kontrollere om det virker på 64bit, i den install du allerede har, inden du installere på den anden pc, så sikre du dig imod de problemer som sound nævner.
Generelt er der kun fordel ved 64bit når man har 4gb eller mere i ram, fordi 32bit kun understøtter ca 3.6gb (så vidt jeg lige husker tallet), men da Ubuntu ikke er særligt ramkrævende, er det de færreste der alligevel bruger over 3gb ram, så derfor vil du nok ikke mærke forskel på de 2 udgaver, at jeg så foretrækker 64bit for at få max ud af pc´en, skyldtes nok også at jeg ynder at presse den til yderlighederne , der er dog enkelte processorer der kun virker med 64bit, men det er altså ikke ret mange tilfælde af dem vi ser i forum.
Vedr. "gksudo nautilus" skal det skrives i terminalen, og så starter du det grafiske mappesystem op, og kopiere filen ind som beskrevet.
Hvis du har wifi kan du jo så kontrollere om det virker på 64bit, i den install du allerede har, inden du installere på den anden pc, så sikre du dig imod de problemer som sound nævner.
Generelt er der kun fordel ved 64bit når man har 4gb eller mere i ram, fordi 32bit kun understøtter ca 3.6gb (så vidt jeg lige husker tallet), men da Ubuntu ikke er særligt ramkrævende, er det de færreste der alligevel bruger over 3gb ram, så derfor vil du nok ikke mærke forskel på de 2 udgaver, at jeg så foretrækker 64bit for at få max ud af pc´en, skyldtes nok også at jeg ynder at presse den til yderlighederne , der er dog enkelte processorer der kun virker med 64bit, men det er altså ikke ret mange tilfælde af dem vi ser i forum.
-
Ok.
Jeg kører efter planen. Min desktop er 32b, notebook er 64b med 4GB ram, så der er ingen problem, men elleres kommer jeg tilbage til dette forum, som er fantastisk hjælpsom, thanx guys. ...og hurtigt
Jeg kender den tvivl som folk viser når jeg siger Linux og Ubuntu, men min argumentation for at droppe Widows og M$ bliver mere troværdig, når jeg kan præsentere systemet på mine maskiner.
/Jerzy
PS.Jeg vil lukke tråden, hvis I ikke har flere kommetarer/forslag.
Jeg kører efter planen. Min desktop er 32b, notebook er 64b med 4GB ram, så der er ingen problem, men elleres kommer jeg tilbage til dette forum, som er fantastisk hjælpsom, thanx guys. ...og hurtigt
Jeg kender den tvivl som folk viser når jeg siger Linux og Ubuntu, men min argumentation for at droppe Widows og M$ bliver mere troværdig, når jeg kan præsentere systemet på mine maskiner.
/Jerzy
PS.Jeg vil lukke tråden, hvis I ikke har flere kommetarer/forslag.
NewB på Linux
-
- Admin
Du er velkommen
PS: hvis du skal blære dig overfor vennerne, skal du få sat compiz op så du rigtigt kan "lege" med skrivebordet, eitreach har skrevet en guide om det her viewtopic.php?f=11&t=4393 , og det er bare nogle fede ting man kan opsætte.
PS: hvis du skal blære dig overfor vennerne, skal du få sat compiz op så du rigtigt kan "lege" med skrivebordet, eitreach har skrevet en guide om det her viewtopic.php?f=11&t=4393 , og det er bare nogle fede ting man kan opsætte.
-
- Admin
Re: Live installationen 10.04 - LØST
De problemer jeg oplever med flash på 64bit systemer er kun på visse sider. Problemet er at den ikke registrere venstreklik med musen, problemet er der bland andet på sider med den gamle YouTube player. Jeg har problemet med både 32bit flash og den 64bit beta der Var en gang. Det interessante er at problemet kun er der med FireFox, i opera og chromium virker flash fint.
Jeg har bekræftet problemet på flere forskelige maskiner og køre jeg 32bit er problemet der ikke.
Jeg har bekræftet problemet på flere forskelige maskiner og køre jeg 32bit er problemet der ikke.
-
Kan man køre 32-bit Ubuntu på en 64-bit maskine,hvis ja, bliver maskinydelser dårligere.
Hvis problemmet er kun med You Tube med "den gammel afspiller" på FF, så kan man jo bare køre Opera eller Chrome, selv om jeg foretrækker FF.
Vi få se.
Du har kørt beta, så problemet er måske løst med den nuværende version.
Hvis problemmet er kun med You Tube med "den gammel afspiller" på FF, så kan man jo bare køre Opera eller Chrome, selv om jeg foretrækker FF.
Vi få se.
Du har kørt beta, så problemet er måske løst med den nuværende version.
NewB på Linux
-
- Admin
Ydelsen ved at kører 32bit på en 64bit processor er dårlige en ved 64bit, da 64bit kan håndtere større mængder data ad gangen, dette kan være nødvendigt/bedre ved tunge opgaver som feks. billedbehandling, men ved normalt brug mærker man ingen forskel.
-
- Admin
Adobe er ikke kommet med en endelig udgave til 64bit og deres seneste heldig er at de vil arbejde på det på et sener tidspunkt, samtidig har dile fjernet beståen fra deres side. Beståen er fra 2008 så den er efterhånden noget forældet.
-
Hvis flashbug er velkendt og anmeldt til udviklere, så kan man vel håbe/forvente at den den bliver rettet.
NewB på Linux
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Nu er adobe's flash jo desværre ikke open source, så det er helt op til adobe om de kan se en fordel i at udvikle den. Så håbe ja... Forvente...