Installation af DWL-G520+ wifi adapter

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
cyberioten

Installation af DWL-G520+ wifi adapter

Indlæg af cyberioten »

Hej,

Jeg er virkeligt et grønt æble - som vi kalder absolutte begyndere i mac-verdenen. Jeg er normalt mac-bruger - så bær over med mine spørgsmål. Jeg er umådelig træt af windows, som jeg p.t. bruger på mine børns computere (som alle er af ældre dato - det er Intel P3-600 mhz) maskiner med ca. 2-3 gb ram). Og nu skal det hele flyttes til Ubuntu, nu hvor jeg har læst, at Pixeline også kan køre på linux. NUL mere windows...

Nå, men Ubuntu 10.04 er installeret og alt andet end mine D-link DWL-g520+ wifi adaptere virker. Det er den samme adapter i begge maskiner, så jeg har samme problem. Jeg har forsøgt (næsten) alt - tror jeg... Så kom med et par gode råd til, hvad jeg skal gøre...?! Jeg har forsøgt at:

- kompile (?) min egen driver efter en guide på nettet... Det fatter jeg OVERHOVED ikke en sk*d af, så den gik ikke )c:
- installeret MadWifi, som i følge flere skulle have drivere til enheden... Intet resultat
- køre en eller andet pci-konfigurationssøgning fra terminalen og kan se i listen at wifi-kortet bliver identificeret som et 'Texas Instrument xxxxx 54 mbit adapter'-eller noget lignende...
- fundet og fuldt en masse guides m.m. på nettet, som helt sikkert virker, men de er alle fra 2007 eller ældre og til ubuntu 6.x eller 8.x, så jeg kan ikke få dem til at virke med 10.04.

Så mit spørgsmål er:

Hvad skal jeg gøre for at få mine D-link DWL-g520+ wifi adaptere til at virke? (gerne en step by step guide (c: )

På forhånd tak

(BtW - hvor er jeg imponeret over den grafiske brugergrænseflade i Ubuntu... Det er mange år siden sidst jeg har benyttet Gnome. Og sikke dog en positiv oplevelse... Det er jo ... næsten som at side på en Mac... (undskyld sammenligningen) (c: )

/c
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Installation af DWL-G520+ wifi adapter

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i foum :D

Som udgangspunkt fungerer DWL-G520 i de fleste Linux distroer - dog kan det i nogle tilfælde være nødvendig at installere Madwifi-driveren før det virker. Kig evt. på http://www.linux.com/directory/Componen ... er/details

Det er både godt og skidt, at du har forsøgt en masse på egen hånd. Det gode er selvfølgelig at du viser initiativ og prøver at løse problemet selv. Det dårlige er så at det gør det lidt sværere for os at træde til. Da du selv har været i gang med at kompilere din driver kan der opstå konflikter. Men lad os prøve. Først vil jeg gerne se hvad dit system siger om hardwaren. Fra terminalen vil jeg gerne have følgende output:

Kode: Vælg alt

lspci

samt

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C network

Her skal du angive dit password - det kender du jo fra Mac :lol:

Så tager vi det derfra...
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
cyberioten

Indlæg af cyberioten »

Hej,

Tak for svar...

Her kommer et par svar:

LSPCI - returnere en hel masse. Den interessante må være:
- 00:0e.0 Network controller: Texas Instrument ACX 111 54Mbit Wireless interface

sudo lshw -C network - returnerer:

kirstine@kh:~$ sudo lshw -C network
*-network:0 UNCLAIMED
description: Network controller
product: ACX 111 54Mbps Wireless Interface
vendor: Texas Instruments
physical id: e
bus info: pci@0000:00:0e.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=66
resources: memory:41100000-41101fff memory:41000000-4101ffff
*-network:1
description: Ethernet interface
product: DGE-528T Gigabit Ethernet Adapter
vendor: D-Link System Inc
physical id: 10
bus info: pci@0000:00:10.0
logical name: eth0
version: 10
serial: 00:1b:11:f2:91:9e
size: 10MB/s
capacity: 1GB/s
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=half latency=64 link=no maxlatency=64 mingnt=32 multicast=yes port=MII speed=10MB/s
resources: irq:11 ioport:1400(size=256) memory:60000000-600000ff memory:30000000-3001ffff(prefetchable)
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

cyberioten skrev:LSPCI - returnere en hel masse. Den interessante må være:
- 00:0e.0 Network controller: Texas Instrument ACX 111 54Mbit Wireless interface

Ja, det er den - og den volder så også en masse besvær. Der har været en acx driver indbygget i tidligere Ubuntu versioner, men da den var fejlbehæftet og ustabil er den blevet fjernet igen. Løsningen er i stedet at bruge NDISwrapper og Windows driveren, men dette fungerer kun med en 32-bit installation. Da det er en gammel maskine du har, så kan jeg se at det kun kan være 32-bit, så det bør ikke give problemer.

Installer ndisgtk - så får du en GUI til at foretage selve driverinstallationen med. Kig evt. på http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ht=ACX+111 - selvom det er til 9.10 er fremgangsmåden den samme.

Med NDISwrapper får du understøttelse af WPA, men ikke WPA2 - det skal du lige have i tankerne. Hvis du skal bruge WPA2 er du nødt til at udskifte dine DWL-G520 med nogle som er understøttet af Linuxkernen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD