Live installationen 10.04 - LØST
-
- Geografisk sted: Hillerød
Live installationen 10.04 - LØST
Jeg har brændt en cd efter alle kunstens regler men pjuteren går i loop og der sker intet.
Ved opstart er der livlig dialog mellem HD og cd-drevet. Først kommer en utydelig piktogram i dårlig opløsning, så bliver skærmen sort og i øverste hjørne kommer en blinkende kørsor i dårlig opløsning, så skifter kørsøren til en fin en og skærmen viser nu (prog har nok fundet ud af at bruge mit grafikkort) en Ubuntu tekst og logo i fin grafik og så kommer prikker som skifter farve fra hvid til rød/orange. Der er så gang i det men det bliver bare ved. Jeg har ventet 1-2 timer men der sker ikke en disse. har prøvet at reset og skiftet til en anden cd-drev, men det hjælper ikke.
Kører xp sp3, på en ca. 2 MHz AMD, 2 GB DDR2 RAM, 3 HD: en med OS og 22 GB fri, en data HD partitioneret i 3 stk + en SATA til ghost BU og som nævnt 1 cd drev og en brænde cd-drev.
har set at man skal Verify/Check cd'en emn ved ikke hvordan man gør.
Checksummen er (vist) kontroleret efter brænding.
HELP pls
Ved opstart er der livlig dialog mellem HD og cd-drevet. Først kommer en utydelig piktogram i dårlig opløsning, så bliver skærmen sort og i øverste hjørne kommer en blinkende kørsor i dårlig opløsning, så skifter kørsøren til en fin en og skærmen viser nu (prog har nok fundet ud af at bruge mit grafikkort) en Ubuntu tekst og logo i fin grafik og så kommer prikker som skifter farve fra hvid til rød/orange. Der er så gang i det men det bliver bare ved. Jeg har ventet 1-2 timer men der sker ikke en disse. har prøvet at reset og skiftet til en anden cd-drev, men det hjælper ikke.
Kører xp sp3, på en ca. 2 MHz AMD, 2 GB DDR2 RAM, 3 HD: en med OS og 22 GB fri, en data HD partitioneret i 3 stk + en SATA til ghost BU og som nævnt 1 cd drev og en brænde cd-drev.
har set at man skal Verify/Check cd'en emn ved ikke hvordan man gør.
Checksummen er (vist) kontroleret efter brænding.
HELP pls
Senest rettet af Jerzy 26. aug 2010, 11:48, rettet i alt 1 gang.
NewB på Linux
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Live installationen 10.04
Under opstarten før billedet med de røde prikker, skulle du gerne få et billed med et tastatur og et "hjælp til handikappet"-ikon i bunden af skærmen. Hvis du trykker på dit tastatur her, får du lov at vælge sprog og her efter kan du kontrolere cd'en, samt deaktivere forskælige ting for at prøve at køre bedere på problematisk hardware.
Når du har skæmen med de røde prikker kan du trykke på escape eller pile tasterne for at fjerne billedet og se hvad der foregår bagved, det kan være du her kan se hvad problemet eventuelt er.
Når du har skæmen med de røde prikker kan du trykke på escape eller pile tasterne for at fjerne billedet og se hvad der foregår bagved, det kan være du her kan se hvad problemet eventuelt er.
-
Jeg har prøvet at aktivere tastaturet, men der sket ingenting, hvorefter jeg har tastet Esc og der ku' jeg se alle fejl systemet repporterede.
Det startede med (process:323) Glib - Warning **: getpwuid_r(): failed due to enknown user id(0)
stdin: error 0
Så kom der mange I/O errors og derefter uendelig strøm af fejlmeddelelser af typen
SQUASHFS unable to read data/page/block/cashe entry
og cannot execute/bin osv. osv
Da fejltæller kom op på ca 20 k har jeg reset maskinen.
Jeg ved ikke om årsagen ku være at jeg for 6 mdr. siden har skiftet fra win2k til xp og i forbindelse med det fik mine drev, både fysiske og logiske nogel "atypiske" bogstaver. Min systemdisk hedder H: og er fysisk disk, den 1. partition på datadisken hedder C:\ osv. CD/dvd dreve hedder F og G og min STAT fysiske disk hedder I.
Just FYI.
Jeg er så træt af widows så jeg vvil gøre alt for at skifte til Linux, også bygge min maskine om.
/Jerzy
Det startede med (process:323) Glib - Warning **: getpwuid_r(): failed due to enknown user id(0)
stdin: error 0
Så kom der mange I/O errors og derefter uendelig strøm af fejlmeddelelser af typen
SQUASHFS unable to read data/page/block/cashe entry
og cannot execute/bin osv. osv
Da fejltæller kom op på ca 20 k har jeg reset maskinen.
Jeg ved ikke om årsagen ku være at jeg for 6 mdr. siden har skiftet fra win2k til xp og i forbindelse med det fik mine drev, både fysiske og logiske nogel "atypiske" bogstaver. Min systemdisk hedder H: og er fysisk disk, den 1. partition på datadisken hedder C:\ osv. CD/dvd dreve hedder F og G og min STAT fysiske disk hedder I.
Just FYI.
Jeg er så træt af widows så jeg vvil gøre alt for at skifte til Linux, også bygge min maskine om.
/Jerzy
NewB på Linux
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Hej
her er et link til problemet http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... 31&page=11
Desværre er der ikke et svar der hjælper på alle, men jeg ville starte med det sidste forslag
stra
her er et link til problemet http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... 31&page=11
Desværre er der ikke et svar der hjælper på alle, men jeg ville starte med det sidste forslag
Altså vælg manuel partitionering, vælg som filsystem ext3 i stedet for ext4.Exclamation Re: GLib-WARNING **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)
I believe this problem may be related to the EXT4 file system.
I attempted the install again, but this time I chose manual instead of automatic when I got to the partition manager. From there, select EXT3 instead of EXT4, configure the rest as usual, and try the install again.
I hit this issue nonstop, and this is the only thing that fixed it for me.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Jeg skal ikke installere ubuntu i første omgang, bare kør den fra cd.
Hvis Live installationen kræver partitionering af en HD:
1:hvilke HD skal jeg vælge, skal det være den samme som win kører på? eller kan jeg vælge at pattitionere et hvilkårlig drev (jeg har et som er næsten tom 16 GB en SATA som er formateret som NTFS.
2: hvordan gør jeg det, altså partitionerer manuelt
3:hvor meget plads skal jeg have, ogsp med tanke om fremtidig dobeltboot instalationen, er det mulig og ok
Kører Ubuntu på EXT3 eller 4 elle er det lige meget? Skal data fra ubuntu ligge på ext2 eller 4 for at fungere.
/Jerzy
Hvis Live installationen kræver partitionering af en HD:
1:hvilke HD skal jeg vælge, skal det være den samme som win kører på? eller kan jeg vælge at pattitionere et hvilkårlig drev (jeg har et som er næsten tom 16 GB en SATA som er formateret som NTFS.
2: hvordan gør jeg det, altså partitionerer manuelt
3:hvor meget plads skal jeg have, ogsp med tanke om fremtidig dobeltboot instalationen, er det mulig og ok
Kører Ubuntu på EXT3 eller 4 elle er det lige meget? Skal data fra ubuntu ligge på ext2 eller 4 for at fungere.
/Jerzy
NewB på Linux
-
- Admin
Det er ikke relevandt her da han slet ikke er kommet så langt i processen.
Jerzy skrev:Jeg ved ikke om årsagen ku være at jeg for 6 mdr. siden har skiftet fra win2k til xp og i forbindelse med det fik mine drev, både fysiske og logiske nogel "atypiske" bogstaver. Min systemdisk hedder H: og er fysisk disk, den 1. partition på datadisken hedder C:\ osv. CD/dvd dreve hedder F og G og min STAT fysiske disk hedder I.
Just FYI.
Drev har ikke bogstaver som sådan i Linux så det har ingen betydning på nogen måde. Det er desuden kun i den aktuelle Windows installation du har at drevbogstaverne vil optræde sådan.
Det første par fejl er ikke vigtige, det er mest notitcer.
Det helt store problem er dem om SQUASHFS, de betyder at den ikke kan læse CD'en, om det så er drevet eller disken der er problemet kan jeg ikke sige.
Hvor i landet er du, vi kunne eventuelt sende dig en original trykt cd så skulle du være ude over det problem. Ellers kan du forsøge dig med en nu cd, et andet drev eller en USB disk.
Du kan se hvordan du gør det med en USB disk her:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
-
Hej
Jeg bor i Hillerød. En original cd vil måske være denbedste løsning.
Jeg har problemer med min cd/dvd brænder, den er gammel (2001), man kan ikke d/l ny driver hos producenten. Den fungerer ok til simple ting men fx Ghost vil ikke acceptere den, så jeg kan ikke lave BU på en skive.
Jeg har også en cd RO drev, som er endnu ældre.Den opfører sig pænt med gængse opgaver.
Jeg har prøvet installationen af ubundtu fra den med det gik heller ikke.
Jeg har også en extern cd/dvd som kører på USB. Måske skal jeg prøve den først.
Den bliver også betragtet som RO af Ghost.
Hva' er den bedste løsning?
/Jerzy
Jeg bor i Hillerød. En original cd vil måske være denbedste løsning.
Jeg har problemer med min cd/dvd brænder, den er gammel (2001), man kan ikke d/l ny driver hos producenten. Den fungerer ok til simple ting men fx Ghost vil ikke acceptere den, så jeg kan ikke lave BU på en skive.
Jeg har også en cd RO drev, som er endnu ældre.Den opfører sig pænt med gængse opgaver.
Jeg har prøvet installationen af ubundtu fra den med det gik heller ikke.
Jeg har også en extern cd/dvd som kører på USB. Måske skal jeg prøve den først.
Den bliver også betragtet som RO af Ghost.
Hva' er den bedste løsning?
/Jerzy
NewB på Linux
-
Jeg har mulighed for at brænde ny cd på en xtern drive (som jeg ikke kan boote fra da min Bios ikke kan sættes til USB-boot).
Jeg har InfraRecorder, men den laveste hastighed er x10, Jeg har set anbefalinger at der skal brændes med x4.
Er det ok med x10?
/jerzy
Jeg har InfraRecorder, men den laveste hastighed er x10, Jeg har set anbefalinger at der skal brændes med x4.
Er det ok med x10?
/jerzy
NewB på Linux
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Det er kun at prøve.
Det har fint lykkedes for mig med noget større hastighed.
stra
Det har fint lykkedes for mig med noget større hastighed.
stra
stra
-
- Admin
DR's medie eksperter anbefaler faktisk at man bruger den mellemste hastighed for mediet man brænder på.
Så hvis du har en 2-48x cd ville det være bedst ved 24x
Jeg har nu heller ikke oplevet problemer ved at brænde ved højeste hastighed, for mig er det mere sådan at enten virker bærnderen eller også gør den ikke.
Så hvis du har en 2-48x cd ville det være bedst ved 24x
Jeg har nu heller ikke oplevet problemer ved at brænde ved højeste hastighed, for mig er det mere sådan at enten virker bærnderen eller også gør den ikke.
-
Bingo!
Den nybagte cd virker fint.
Har koert opseaetning (som du kan se her, US tastatur) LOL
Saakaldt musik mp3 virker ej, men det tror jeg at det kommer det til.
Jeg har en del spoergsmaal, som jeg komme senere med. Angaende opsaetning og dobbelt boot.
Det ser spaendende ud.
Tak foreloebig...
Den nybagte cd virker fint.
Har koert opseaetning (som du kan se her, US tastatur) LOL
Jeg har en del spoergsmaal, som jeg komme senere med. Angaende opsaetning og dobbelt boot.
Det ser spaendende ud.
Tak foreloebig...
NewB på Linux
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Når Ubuntu er installeret, skal man blot følge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 for at mp3 og dvd afspilning virker (samt flash, java og en del andre ting, som er beskrevet i guiden).
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Og jeg vil da anbefale at du også læser denne lille vejledning https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Jeg takker. (Dk tastatur er nu on)
Jeg går ud fra, at alle ting jeg sætter up under live sessionen forsvinder nå jeg slukker maskinen.
Er det korrekt?
Når jeg skal installere vil jeg gerne beholde win xp og køre dobbelt boot.
Skal installatione ligge på samme HD (NTFS) som win? Der er 12 GB fri eller så.
Så har jeg en disk (SATA FAT32-tror jeg) som jeg evt. kan bruge til data. Skal den formateres/partitioneres (Geparted) til ext3 eller 4?
Jeg vil også lære at bruge terminal. Kan I anbefale et godt sted, site eller bog hvor man kan lære det?
/Jerzy
Jeg går ud fra, at alle ting jeg sætter up under live sessionen forsvinder nå jeg slukker maskinen.
Er det korrekt?
Når jeg skal installere vil jeg gerne beholde win xp og køre dobbelt boot.
Så har jeg en disk (SATA FAT32-tror jeg) som jeg evt. kan bruge til data. Skal den formateres/partitioneres (Geparted) til ext3 eller 4?
Jeg vil også lære at bruge terminal. Kan I anbefale et godt sted, site eller bog hvor man kan lære det?
/Jerzy
NewB på Linux
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det kan du godt, men du skal oprette en ext4 partition til Ubuntu på de 12gb, hvis du bruger "guidet install" er det ret nemt http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#23
Hvis du bare skal bruge den som datadisk, kan du jo formatere den i fat32 eller nfts, så kan du bruge den både på Ubuntu og Windows.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=58
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=64
http://fosswire.com/post/2008/04/ubuntu-cheat-sheet/
Med venlig hilsen Christian