Jeg har tit haft brug for at lave en
ipconfig /release, /renew
når jeg har arbejdet i windows, men findes der tilsvarende kommandoer i linux?
Er det noget med ifconfig?
I windows bruger man ipconfig.... [Løst]
-
- Geografisk sted: Veksø
I windows bruger man ipconfig.... [Løst]
Senest rettet af Anders Bak 20. aug 2010, 22:26, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: I windows bruger man ipconfig....
Kommandoerne køres i terminal
ipconfig =
release =
renew =stra
ipconfig =
Kode: Vælg alt
ifconfig
release =
uname -a
renew =
sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude update -y && sudo aptitude safe-upgrade -y && sudo aptitude autoclean && sudo apt-get autoremove
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Stra, jeg tror at du har misforstået det lidt. I Windows bruges kommandoen ipconfig release til at frigive en DHCP tildelt IP-adresse og ligeledes ipconfig renew til at tildele en ny IP-adresse.
I Linux bruges disse kommandoer
ipconfig =
Der skelnes så mellem kablet og trådløst net, hvor kablet f.eks. kan hedde eth0 og trådløst f.eks. wlan0.
ipconfig release (af f.eks. kablet net) =
ipconfig release (af trådløst net) =
ipconfig renew (af kablet net) =
Der kan angives flere parametre i kommandoen såfremt det ønskes.
Stra, jeg tror at du har misforstået det lidt. I Windows bruges kommandoen ipconfig release til at frigive en DHCP tildelt IP-adresse og ligeledes ipconfig renew til at tildele en ny IP-adresse.
ipconfig =
ifconfig
Der skelnes så mellem kablet og trådløst net, hvor kablet f.eks. kan hedde eth0 og trådløst f.eks. wlan0.
ipconfig release (af f.eks. kablet net) =
sudo ifdown eth0
ipconfig release (af trådløst net) =
sudo ifdown wlan0
ipconfig renew (af kablet net) =
sudo ifup eth0
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Warhawk skrev:Hejsa,
ipconfig =Kode: Vælg alt
ifconfig
ipconfig release (af f.eks. kablet net) =Kode: Vælg alt
sudo ifdown eth0
ipconfig release (af trådløst net) =Kode: Vælg alt
sudo ifdown wlan0
ipconfig renew (af kablet net) =Kode: Vælg alt
sudo ifup eth0
men er det så ikke nemmere lige at disable nettet (højreklik på netikonet og fjerne vingen i det net der skal disables) og så aktivere det igen efterfølgende... det burde have ca samme effekt
-
- Geografisk sted: Esbjerg
soundpartner skrev:men er det så ikke nemmere lige at disable nettet (højreklik på netikonet og fjerne vingen i det net der skal disables) og så aktivere det igen efterfølgende... det burde have ca samme effekt
Jo, det er det. Men nu spurgte Anders til terminalen. Måske har han en grund til det?
/Michael
---
---
-
- Geografisk sted: Veksø
soundpartner skrev:men er det så ikke nemmere lige at disable nettet (højreklik på netikonet og fjerne vingen i det net der skal disables) og så aktivere det igen efterfølgende... det burde have ca samme effekt
Jo, det er da nemmere, men jeg troede ikke at maskinen så droppede sin IP og spurgte DHCP'en efter en ny, når man slog det til igen. Derfor troede jeg at jeg skulle gøre det i terminalen