Ubuntu smider mig af nettet..
-
- IRC nickname: steffen
Ubuntu smider mig af nettet..
Eller den smider mig egentligt ikke af, det stopper bare med at virke.
Det sker kun for mig oppe i skolen hvor jeg før at jeg kan bruge internettet skal åbne en browser og taste brugernavn og password ind.
Der hjemme hvor jeg også bruger trådløs virker det helt perfekt.
Skal lige siges at jeg bruger ubuntu 10.04 64bit
nogen forslag ?
på forhånd mange tak
Det sker kun for mig oppe i skolen hvor jeg før at jeg kan bruge internettet skal åbne en browser og taste brugernavn og password ind.
nogen forslag ?
på forhånd mange tak
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu smider mig af nettet..
ActionpackedPIVII skrev:Eller den smider mig egentligt ikke af, det stopper bare med at virke.
nogen forslag ?
på forhånd mange tak
Det du beskriver har sådan set ikke noget med Ubuntu at gøre.
Netværket kræver bare at det ved at du er en lovlig bruger af netværket - samme adgangs-metode bruges af offentligt tilgængelige betalings-hotspots.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
måske jeg ikke har forklaret mig ordentligt.
det jeg gør er at jeg logger mig ind på netværket.
jeg surfer lidt rundt og BUM! så bliver en side ved med at loade uden at blive færdig.
det jeg så gør er at afbryde nettet og tilkoble mig det igen, og så virker det lidt igen ind til det BUM! stopper med at virke
så det må have noget med ubuntu at gøre, da det ikke sker ved de andre windows brugere eller for den sags skyld på min egen computer med windows (dual boot)
jeg surfer lidt rundt og BUM! så bliver en side ved med at loade uden at blive færdig.
det jeg så gør er at afbryde nettet og tilkoble mig det igen, og så virker det lidt igen ind til det BUM! stopper med at virke
så det må have noget med ubuntu at gøre, da det ikke sker ved de andre windows brugere eller for den sags skyld på min egen computer med windows (dual boot)
-
ActionpackedPIVII skrev:måske jeg ikke har forklaret mig ordentligt.
Hmm, ok - det kan være fordi at det er en art netværks-session udløber - men det er rent gætværk.
Jeg synes det er svært at komme tættere på en løsning uden at du pakke-sniffer din egen kommunikation med netværket, så det senere er muligt at lave noget pakkeanalyse på hvad der foregår.
Du kan pakke sniffe med wireshark. Wireshark skal køres af admin - root - brugeren.
Du kan gøre det således:
Kode: Vælg alt
gksudo wireshark
Derefter skal du vælge et interface, og så er du i gang med at pakke sniffe.
De data wireshark fanger kan du gemme i en pcap fil (vælg gem som, og sørg for at filendelsen er pcap).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
mange tak for svaret ,
vil prøve det mandag hvor skolen sjovt nok starter igen
-
ActionpackedPIVII skrev:mange tak for svaret ,
Husk lige at installere wireshark-pakken hjemmefra først enten via en en af de grafiske pakkeprogrammer, eller via denne kommandoen:
sudo apt-get install wireshark
/Lars
-
kan ikke rigtig gemme det?, efter jeg har stoppet den trykker på save as og skriver fx. netværk.pcap og så "gem" så bliver den ikke gemt nogen steder ?
har valgt den skal gemme på skrivebordet, men der er intet. har prøvet med CTRL+H men stadig intet
har valgt den skal gemme på skrivebordet, men der er intet. har prøvet med CTRL+H men stadig intet
-
ActionpackedPIVII skrev:kan ikke rigtig gemme det?, efter jeg har stoppet den trykker på save as og skriver fx. netværk.pcap og så "gem" så bliver den ikke gemt nogen steder ?
Det er gemt på Skrivebordet - bare ikke i din brugerprofil, men på bruger root's Skrivebord, da du bruger sudo:
Åbn en Nautilus, i superbruger tilstand (Pas på ikke at pille ved filer du ikke bør pille ved, eller du kan smadre din Ubuntu installation!):
gksudo nautilus /root
Gå ind i skrivebordet i /root (root er den eneste bruger der har sin hjemmemappe uden for /home).
Kopier filen, gå til din egen hjemmemappes Skrivebord. Vælg sæt ind.
Filen er stadig ejet af root, så du skal life højrekillke på filen og vælge egenskaber, i rettigheder fanebladet vælger du dit eget brugernavn ud for ejer, og grupper, og trykker så på luk knappen.
Luk Nautilus med superbrugerrettigheder (, fordi at du ikke længere har brug for de rettigheder)
/Lars
-
super, nu virker det
her er linket til min pcap fil.
http://dl.dropbox.com/u/1360498/netv%C3%A6rk.pcap
håber der er nogen der kan bruge til noget
-
ActionpackedPIVII skrev:super, nu virker det
Hej
Jeg har liget suget din pcap fil (andre der vil hjælpe skal vide at de kan åbne den med det tidligere omtalte program: wireshark).
Jeg må sige at der foregår en del trafik på det netværk (incl Gnutella P2P netværks kommunikation - fy!), NetBIOS kommunikation, routere der snakker sammen og så videre.
Af den grund - og at filen er ret lang - vil det tage nogen tid at mulvarpe mig igennem den. Wireshark har dog udmærkede søgemuligheder.
/Lars
-
Hehe, ja der er nok en del som henter lidt ulovligt på skolen.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
ActionpackedPIVII skrev:Hehe, ja der er nok en del som henter lidt ulovligt på skolen.
Og det vil vi så ikke have forum blandet ind i!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Nu roder jeg mig ind i noget hvor jeg ikke er 100% hjemme, men det kan være det giver en forklaring.
Jeg har oplevet samme problemer med at blive kastet af nettet med især "billige" routere.
grunden er som følger. Routeren kan ikke håndtere det antal forbindelser der er tilsluttet, samt den mængde data der går igennem routeren. Routeren må simpelthen prioritere hvilken data der skal håndteres, og her prioriteres data højre end at opretholde en forbindelse.
I windows (og noget hardware i ubuntu) der er dette ikke et problem fordi forbindelsen automatisk åbnes op igen når der er data der skal på nettet, men med andre drivers (andet hardware) i linux der er denne funktion ikke bygget ind, og derfor bliver du simpelthen smidt af nettet.
Jeg har brugt 5 forskellige løsninger på dette problem:
1: drop alt p2p der er nu ikke den store mængde data på "linien" og nu kan alle maskiner være online samtidig (for mig var det 10)
2: luk netværket ned på nogle af maskinerne. (for mig kunne jeg have 4 maskiner tilknyttet routeren. kom den 5. på så begyndte de at disconecte)
3: Skift drivers. Nogle netkort er bedre end andre, men ligeledes er nogle drivers bedre end andre. Det kan være at en windowsdriver i ndiswrapper virker bedre end en nativ linuxdriver. Grunden hertil kan f.eks være at linuxdriveren er lavet af nogle gutter der har gættet og reverese-engenearet sig til den info de har haft brug for for at lave en driver (firmaet bag ortet har ikke hjulpet med en linuxdriver) mens windowsdriveren er lavet af folkene bag hardwaren som er i besidelse af alt info.
4: skift kryptering. wpa2 kryptering er hårdere end wpa eller wep kryptering og kræver derfor mere "processorkraft" og stjæler mere båndbredte. Derfor kan dette have en medinflydelse i hvornår man bliver smidt af nettet.
5: sidst men ikke mindst skift hardware. Det kan være et usb-netkort, men nok nærmere en anden og bedre router. Selv har jeg en 7-8 forskellige "billige" routere liggende i prisklassen 200-800 kroner som jeg ikke bruger da de er for ustabile til min brug. Ganske fine routere hvis man lige har en enkelt bærbar der skal kunne komme på nettet inde fra stuen, men hvis der for alvor kommeer data igennem nettet så giver de op og brugere bliver smidt af.
Lige pt bruger jeg en dyr d-link router som jeg har givet 1200 kroner for. Det er dyrt det ved jeg, men jeg har uden problemer 10-12 maskiner på wifi og de tygger sig igennem en del data hver dag. Så jeg har spildt i størelsesordenen 2500-3000 på udstyr af "for ringe kvalitet" og måtte så bide i det sure æble og købe kvalitet til sidst. Havde jeg gjort det fra starten var jeg nu en rigere mand.
Jeg har oplevet samme problemer med at blive kastet af nettet med især "billige" routere.
grunden er som følger. Routeren kan ikke håndtere det antal forbindelser der er tilsluttet, samt den mængde data der går igennem routeren. Routeren må simpelthen prioritere hvilken data der skal håndteres, og her prioriteres data højre end at opretholde en forbindelse.
I windows (og noget hardware i ubuntu) der er dette ikke et problem fordi forbindelsen automatisk åbnes op igen når der er data der skal på nettet, men med andre drivers (andet hardware) i linux der er denne funktion ikke bygget ind, og derfor bliver du simpelthen smidt af nettet.
Jeg har brugt 5 forskellige løsninger på dette problem:
1: drop alt p2p der er nu ikke den store mængde data på "linien" og nu kan alle maskiner være online samtidig (for mig var det 10)
2: luk netværket ned på nogle af maskinerne. (for mig kunne jeg have 4 maskiner tilknyttet routeren. kom den 5. på så begyndte de at disconecte)
3: Skift drivers. Nogle netkort er bedre end andre, men ligeledes er nogle drivers bedre end andre. Det kan være at en windowsdriver i ndiswrapper virker bedre end en nativ linuxdriver. Grunden hertil kan f.eks være at linuxdriveren er lavet af nogle gutter der har gættet og reverese-engenearet sig til den info de har haft brug for for at lave en driver (firmaet bag ortet har ikke hjulpet med en linuxdriver) mens windowsdriveren er lavet af folkene bag hardwaren som er i besidelse af alt info.
4: skift kryptering. wpa2 kryptering er hårdere end wpa eller wep kryptering og kræver derfor mere "processorkraft" og stjæler mere båndbredte. Derfor kan dette have en medinflydelse i hvornår man bliver smidt af nettet.
5: sidst men ikke mindst skift hardware. Det kan være et usb-netkort, men nok nærmere en anden og bedre router. Selv har jeg en 7-8 forskellige "billige" routere liggende i prisklassen 200-800 kroner som jeg ikke bruger da de er for ustabile til min brug. Ganske fine routere hvis man lige har en enkelt bærbar der skal kunne komme på nettet inde fra stuen, men hvis der for alvor kommeer data igennem nettet så giver de op og brugere bliver smidt af.
Lige pt bruger jeg en dyr d-link router som jeg har givet 1200 kroner for. Det er dyrt det ved jeg, men jeg har uden problemer 10-12 maskiner på wifi og de tygger sig igennem en del data hver dag. Så jeg har spildt i størelsesordenen 2500-3000 på udstyr af "for ringe kvalitet" og måtte så bide i det sure æble og købe kvalitet til sidst. Havde jeg gjort det fra starten var jeg nu en rigere mand.
-
laoshi skrev:ActionpackedPIVII skrev:Hehe, ja der er nok en del som henter lidt ulovligt på skolen.
Og det vil vi så ikke have forum blandet ind i!
Jeg kan bekræfte at ActionpackedPIVII ikke deltager i et Gnutella peer-to-peer (P2P) netværk på det netværk der er en pcap fil på i det tidrum, hvor netwærkskommunikationen blev 'optaget'.
Synes en admin eller en redaktør at det er i orden at jeg forsøger at finde ud af hvorfor ActionpacketPIVII's computer bliver smidt af nettet?
Jeg mener: Vi nægter vel ikke support til nogen, fordi andre gør noget der måske er ulovligt (P2P netværk har desværre en del ulovlig aktivitet, men ikke altid: F.eks download af en Ubuntu iso-fil via Bittorrent P2P)
/Lars
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
lath skrev:Synes en admin eller en redaktør at det er i orden at jeg forsøger at finde ud af hvorfor ActionpacketPIVII's computer bliver smidt af nettet?
Jeg mener: Vi nægter vel ikke support til nogen, fordi andre gør noget der måske er ulovligt (P2P netværk har desværre en del ulovlig aktivitet, men ikke altid: F.eks download af en Ubuntu iso-fil via Bittorrent P2P)
Du har fuldstændig ret. Og der lå heller ingen mistanke om ulovligheder mod nogen forumbrugere.
Mit lille indspark var ment som en opfordring til ikke at lade misbrug af mulighederne blive et sideemne for tråden.
Bittorrent støtter vi jo også i forbindelse med download af installtions-isoer til Ubuntu.
Og selvfølgelig er det fuldstændig i orden at bruge de redskaber som skal bruges for at løse problemet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen