Ebogslæser

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Er der nogen med personlig erfaring med ebogslæsere?

Overvejer en bebook neo men måske mindre kan gøre det.

/Brandt
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ebogslæser

Indlæg af lath »

Brandt skrev:Er der nogen med personlig erfaring med ebogslæsere?

Overvejer en bebook neo men måske mindre kan gøre det.

/Brandt


Der findes også en Kindle e-bog læser til Android, så har du en Android mobil har du allerede en Kilndle e-bog læser, hvis du installerer Kindle for Android som er produceret af Amazon Mobile
Du installerer naturligvis via Android Market. Programmet er gratis.

Det program bliver nok mere interessant på en Android Tablet PC på grund af enhedens meget større skærm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Det har jeg nu ikke, men har en Ipod touch med kindle softwaren på.

Men jeg vil gerne have en rigtig ebogslæser, da skærmen er større, mere behagelig at læse på og batteriet holder meget længe, da der kun bruges strøm ved side skift.

Med hensyn til Android Tablet PC så kiggede tidligere på http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4196469 og til 1500 er den da også okay.
Men er bange for at skærmen bliver belastende at læse på i længden.

/Brandt
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af eitreach »

Lige nu er der heller ingen Android-tablets som er værd at købe, hvis man vil have noget som ikke er uddateret så tidligt som i forgårs, og generelt bare er af utrolig billig kvalitet.

Jeg glæder mig til at Windpad'ene udkommer. Så begynder der at ske noget. :)

Af nuværende læsere, er der jo Amazons Kindle-hardware. Jeg har nogle gange overvejet sådan en, selvom min HTC Desire fungerer utrolig genialt som læser, med Moon+ Reader. Jeg kan godt lide den lille formfaktor.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af zob »

Jeg har selv en sony prs-600. Den er ret lækker.
Jeg vil klart anbefale en "rigtig" ebogs-læser hvis du vil bruge den som et alternativ til "rigtige" bøger.
Dels bruger den ikke ret meget strøm og dels er e-ink-teknologien alle ipad, tablet, laptop og smartphones, overlegen med hensyn til læsevenlighed.
Du kan låne en sony PRS-505 med hjem fra det kongelige bibliotek i København, men jeg tror efterhånden også der er andre biblioteker der er kommet med på den vogn. PRS-505 var generationen før PRS-600. Den havde ikke touch-screen. Til gengæld må jeg erkende at man smider lidt af kontrasten i vasken med touch-screen. Da den jo ikke er baggrundsbelyst tager den elektroniske film (eller hvad vi skal kalde det) noget af kontrasten. Alle sony-modeller skulle fungere ok med calibre - et rigtig fedt program til at tagge, ordne og overføre bøger og nyheder til din læser. Jeg tror for resten at calibre understøtter næsten alle ebogslæsere på markedet, samt ipads og lignende. Nå tilbage til de to læsere jeg har personlig erfaring med. De kører selvfølgelig linux, men det er nu ikke noget man mærker til. Sony har lige denne gang være flinke og holde dem forholdvis åbne - især 505'eren godt nok, hvortil der da også eksisterer et OS-hack.
Nu har jeg nævnt det negative ved touch-screen. Men i sidste ende overskygger de positive sider de negative synes jeg. Det er langt enklere at navigere på 600'eren. Du har virtuelt keyboard så du kan søge i bøger og nyheder. Du kan skrive noter - både håndskrevne og med det virtuelle keyboard. Du kan dobbeltklikke på et ord - så får du en kort definition nederst på skærmen fra Oxford Dictionary of English som du så kan få i sin helhed hvis du skulle have brug for det. 600'eren bladrer også hurtigere end 505'eren, og i visse tilfælde er det også min erfaring at den formaterer bedre. Men igen, 505'eren for 5 stjerner for læsbarheden. 600'eren giver lidt genskin men det vænner man sig hurtigt til at få væk ved bare at dreje den en anelse. Der er klart bedst i daglys eller ved en god læselampe. Jeg havde en lille nodelampe med en klemme og diode som jeg hæfter på når belysningen er lidt svag.
Jeg synes du skal se om du ikke kan få adgang til at prøve nogen af dem der er på markedet. Så kan du selv få en fornemmelse for hvad dine prioriteter er. Men jeg vil sige det på denne måde: Hvis jeg vidste at jeg udelukkende skulle bruge min læser til skønlitteratur og aldrig fik brug for ordbog eller de bedre navigationsmuligheder, så ville jeg gå efter enten en brugt 505 eller den nyere PRS-300 (tror jeg den hedder) hvor skærmen dog er lidt mindre. Hvis du, som jeg, skal læse faglitteratur så overvej måske PRS-600, en nook, eller en sidste generation kindle (de to sidste er dog vist lidt mere lukkede - jeg har ingen personlig erfaring).
Der er en fyr på mobileread forum (hvor du i øvrigt kan få meget mere info), der har 19 forskellige ebogslæsere. Du kan læse hans vurdering her:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=49817

Sony modellerne fungerer på linux med calibre og med adobe digital editions, hvilket betyder at du kan læse DRM-sikrede bøger som du køber eller du låner på biblioteket (de udløber så automatisk). Jeg ved ikke med de andre. Søg eventuelt på mobileread.com.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Har kigget lidt på Sony PRS-600 og NOOK.
De ser begge spændende ud. Men hvor køber man dem? PRS-600 kan fås ved Pixmania, men hvad med NOOK skal den hentes hjem oversøisk?

/Brandt
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af zob »

Det er min erfaring at der er faldet nogle stykker af i den blå avis. Jeg tror nogen havde købt dem i den tro at det var noget andet end en bog. Jeg købte da også min PRS-600 der for 1.300 kr. Der var et par 505'ere til salg på samme tid. Så du kan også lige give det lidt tid og se om der ikke dukker en op. Måske også en nook (den ser lidt sexet ud med browseren for neden).
Ellers ved jeg faktisk slet ikke hvor man køber dem.

Kindle og sikkert også nook har en klar fordel overfor PRS-600. Man kan hente bøger og nyheder uden at skulle forbinde til en computer. Jeg har ikke personligt noget imod at skulle tanke ved en computer, men hvis man læser mange nyheder og ofte er på farten, skal det måske med i overvejelserne. Amazon kommer i øvrigt med en ny kindle med wifi og 3g, som er i pre-order nu: http://www.amazon.com/Kindle-Wireless-R ... 74-0442558

Du kan jo også kikke på ebay.co.uk: http://cgi.ebay.co.uk/Sony-PRS-600-PRS6 ... etTopBoxes

Bare husk at hvis du tager noget hjem fra den anden side af atlanten så skal du fortolde og det er dyrt.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Hvordan er det at læse pdf filer med faglitteratur på psr-600eren? Har kigget lidt you-tube videoer og læst lidt forskellige steder og der åbenbart mange som synes at der skal en del zoom til for at se skitser, programkode m.v. samt at sideskift er langtsomt.

/Brandt
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af zob »

Det er rigtigt at sideskift ikke er helt så snappy med elektronisk blæk som det er på en LCD-skærm. Jeg bemærker det nu ikke under læsningen. Jeg kan sige at det er hurtigere på 600'eren end på 505'eren.

Jeg har ikke rigtig forstand på pdf-formatet. Men det er korrekt at der er visse pdf'er der opfører sig meget mærkeligt. Andre er der ingen problemer med. Det er selvfølgelig især billeder der kan være lidt besværlige at have med at gøre.
Jeg har prøvet at læse et par tegneserier på den. Det fungere nu ok. Der er to seperate zoom-funktioner. En til tekst (der omformaterer teksten til nye linjeskift og lignende), der oftest fungerer rigtig godt (ikke altid). Her "zoomes jo egenlig ikke, men skrifttypen skiftes til en større og man kan vælge mellem S,M,L,XL og XXL. Og så er der en til billeder, der zoomer rigtigt ind i billedet. Sidstnævnte er lidt mere bøvlet men jeg har ikke tænkt på det som et problem. Sikkert fordi jeg ikke skal se billeder på den. Jeg tror det bøvlede ligger i at touch-screen mister sine almindelige funktion under zoom og i stedet fungere til at navigere rundt i billedet (det skal vel være sådan, men pludeslig kan man altså ikke bare bladre ved at trække fingeren over skærmen - men man kan jo ikke få alt på samme tid).
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

Brandt skrev:Er der nogen med personlig erfaring med ebogslæsere?

Overvejer en bebook neo men måske mindre kan gøre det.

/Brandt

Jeg kan anbefale dig at kigge på Amazons Kindle 3. Den kommer her senere på måneden, og versionen med wifi koster kun $139. Og så har du adgang til Amazons store katalog af ebøger, samt apps så du kan læse selvsamme bøger på PC, Mac og Iphone. Der bliver vist også automatisk synkroniseret, så du altid er på samme side uanset hvilken platform du bruger til at læse med.

Den nye Kindle 3 har også indbygget ordbog og meget mere. Og den har nyeste eInk display med 50% større kontrast end forrige generation (samt hurtigere sideskifte mv.). Jeg har selv købt en, men den bliver først sendt engang i september. Prisen blev vist 1100 kr inkl. told, porto og forsendelse.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Faktisk så endte jeg også med at bestille sådan en.
Så må vi se om vi når at få dem inden jul. :-)

Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget min, måske du vil gøre det samme. Så kan en af os jo lave en lille anmeldelse til andre.

/Brandt
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

Brandt skrev:Faktisk så endte jeg også med at bestille sådan en.
Så må vi se om vi når at få dem inden jul. :-)

Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget min, måske du vil gøre det samme. Så kan en af os jo lave en lille anmeldelse til andre.

/Brandt

Ok cool. :)
Jeg skal også nok lige skrive om den, når jeg har modtaget den. Men jeg har i hvert fald store forventninger om at det bliver godt...
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af zob »

Spændende. Fortæl endelig når I får den.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ebogslæser

Indlæg af lath »

Ja, fortæl endelig.

Jeg kan se på amazon.co.uk at hvis man skal have den uden for UK, så bliver skal købe via Amazon US, hvilket forårsager 12% ekstra i told + 200 til 300 ekstra DKK til PostDK i fortoldingsgebyr. (varen koster over 300 DKK)

Det er lidt ærgeligt.

UK udgaverne af Kindle 3
3g + Wifi modellen koster £149,- og kun Wifi modellen koster £109,- (priser pr 20. august 2010)

Hvis de på et tidspunkt kunne købes i amazon.co.uk og leveres i DK:
Det bliver med 8,50 kr pr 1£ til 1266,50 Kr excl 25% MOMS, og 926,50 kr excl 25% MOMS. (excl transport i begge tilfælde)
Priser med 25 % dansk bliver det så: 1583,- kr og 1158,- kr (excl transport i begge tilfælde)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

lath skrev:Ja, fortæl endelig.

Jeg kan se på amazon.co.uk at hvis man skal have den uden for UK, så bliver skal købe via Amazon US, hvilket forårsager 12% ekstra i told + 200 til 300 ekstra DKK til PostDK i fortoldingsgebyr. (varen koster over 300 DKK)

Det er lidt ærgeligt.

UK udgaverne af Kindle 3
3g + Wifi modellen koster £149,- og kun Wifi modellen koster £109,- (priser pr 20. august 2010)

Hvis de på et tidspunkt kunne købes i amazon.co.uk og leveres i DK:
Det bliver med 8,50 kr pr 1£ til 1266,50 Kr excl 25% MOMS, og 926,50 kr excl 25% MOMS. (excl transport i begge tilfælde)
Priser med 25 % dansk bliver det så: 1583,- kr og 1158,- kr (excl transport i begge tilfælde)

/Lars

Amazon har et eller andet smart system med, at de estimerer told og gebyrer, og så betaler man det direkte til Amazon. Bliver det faktiske beløb mindre, får man differencen tilbage. Hvis det bliver mere, betaler Amazon selv.