Telenor/Huawei E1752 vil ikke connecte

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Telenor/Huawei E1752 vil ikke connecte

Indlæg af naucher »

Hej

Jeg er draget udenlands og har medbragt Ubuntu og Telenors mobile bredbånd, som ved hjælp af https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10088&st=0&sk=t&sd=a har fungeret upåklageligt indtil nu.

Mit problem i dag og de seneste dage er, at så snart jeg connecter til nettet - så falder jeg straks af igen:
  • Huawei E1752 modem sættes i USB-porten.
  • Modem blinker grønt som tegn på, at der er mobilnet tilgængeligt.
  • På listen over netværk vælger jeg Telenor, som beder om pin-koden.
  • Lige så snart der oprettes forbindelse, begynder modemmet at blinke blåt som tegn på, at der ikke (længere) er tilgængeligt mobilnet i nærheden.

Det synes jeg ikke giver nogen mening.
Der kan da ikke være tilgængeligt GSM-net lige indtil indtastning af (korrekt) pin-kode, for så pludselig ikke længere at være noget tilgængeligt net?

... Og nej, det hjælper ikke at slå pin-koden fra (via en tlf.)

Nogen, der har nogen gode ideer?

EDIT 27.08.2010:
Det hjalp, da jeg kom tilbage til danske farvande igen, så det har nok bare været at min "kvote" hos Telenor var opbrugt.
:oops:
Senest rettet af naucher 27. aug 2010, 20:53, rettet i alt 1 gang.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Telenor/Huawei E1752 vil ikke connecte

Indlæg af lath »

naucher skrev:Hej

Jeg er draget udenlands og har medbragt Ubuntu og Telenors mobile bredbånd, som ved hjælp af https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10088&st=0&sk=t&sd=a har fungeret upåklageligt indtil nu.

Mit problem i dag og de seneste dage er, at så snart jeg connecter til nettet - så falder jeg straks af igen:
  • Lige så snart der oprettes forbindelse, begynder modemmet at blinke blåt som tegn på, at der ikke (længere) er tilgængeligt mobilnet i nærheden.

Der kan da ikke være tilgængeligt GSM-net lige indtil indtastning af (korrekt) pin-kode, for så pludselig ikke længere at være noget tilgængeligt net?

Det kan være at Telenor ikke har en roaming aftale med de operatører dit modem kan se, og så er deres net lukket land = du bliver smidt af.

En løsning kan være en Mobil bredbåndsaftale med en operatør i det land. Bemærk at hardwaren kan være låst til en operatørs net, så det modem du har nu kan være låst til Telenor DK operatøren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

lath skrev:
naucher skrev:Hej

Det kan være at Telenor ikke har en roaming aftale med de operatører dit modem kan se, og så er deres net lukket land = du bliver smidt af.

En løsning kan være en Mobil bredbåndsaftale med en operatør i det land. Bemærk at hardwaren kan være låst til en operatørs net, så det modem du har nu kan være låst til Telenor DK operatøren.

/Lars

telenor HAR haft aftaler, men grundet den nye eulov som sætter maks for hvad sådanne ting må hoste er dette lukket land med mindre man tilvælgeer en udelandsløsning...
som udgangspunkt var det før i tiden således at det kostede mellem 25 og 55 kroner per megabyte man hentede/sendte. en normal session for mig hvor jeg surfer ½ time tjekker mail, har irc kørende osv der bruger jeg nemt mellem 6 og 10 megabyte. det bliver derfor hurtigt dyrt... eu-loven jeg nevnte før sætter et maks på hvad udbyderen må fakturere kunden, jeg mener det er 450 kroner om måneden for disse ydelser, så til 45 kroner per megabyte og min brug i en halv time så er maks hvad udbyderen må fakturere nået.
som sagt kan man så oftest købe sig til løsninger hvor man kan bruge sit mobile bredbånd i udlandet, men det bliver hurtigt dyrt...

forøvrigt så betyder blinkende blåt at der er et 3g netværk, ikke at der ikke er forbindelse... men det at der er 3g dækning betyder jo ikke at udbyderen vil lade dig komme på
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

her er et eksempel på hvor tåbeligt det kann være (godt nok med tdc) http://www.version2.dk/artikel/15846-mo ... datapriser
historien er kort at med en android telefon i spanien koster det 25 kroner per megabyte, og du kan højest bruge for 390 kroner data i udlandet. det er ca 15 megybyte. du får sms'er der skal svares på for at akseptere det hvis du ønsker mere end dette osv. En sådan løsning er jo ret svær at bruge på en mobil bredbåndsforbindelse hvor sms osv ikke er understøttet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af andsen »

Mobil bredbåndssoftwaren til Windows (Mobile Partner fra Huawei) understøtter sms, så det er derigennem man skal aktivere det.

:D
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

andsen skrev:Mobil bredbåndssoftwaren til Windows (Mobile Partner fra Huawei) understøtter sms, så det er derigennem man skal aktivere det.

:D

I forhold til den historie kan jeg nævne at man kan sende såkaldte AT-kommandoer (som er ren tekst) til modem delen i mobil bredbåndshardware.

En AT kommando-sekvens med svar fra modemet til at sende en SMS kommando ser ca således ud:
AT
OK
AT+CMGF=1
OK
AT+CMGW="+85291234567"
> A simple demo of SMS text messaging.
+CMGW: 1

OK
AT+CMSS=1
+CMSS: 20

OK

Dette blev sakset fra: http://www.developershome.com/sms/howToSendSMSFromPC.asp

Nokia har mere dokumentation om Hayes AT GSM kommandoer på:

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags