Dual boot
-
- IRC nickname: Gammelfar
- Geografisk sted: Skørping
Dual boot
Hvordan laver man et dual boot system, når Ubuntu er installeret først?
Jeg havde tænkt mig at tage en harddisk fra min gamle computer og lægge den ind som ekstra harddisk, og så boote derfra - det fungerer fint med en endnu ældre harddisk, som kun kører DOS.
Men hvis jeg prøver at gøre det med den harddisk, hvor Windows (98) er installeret, begynder computeren godt nok på indlæsningen, men siger så, at "der er for lidt hukommelse til at initialisere Windows, slet nogle residente programmer!"
Det forstår jeg ikke rigtigt. Når Windows bootede godt nok på den gamle maskine (som ikke havde ret meget hukommelse), må det vel have noget at gøre med Ubuntu, som ligger på den anden harddisk? Men Ubuntu er jo slet ikke indlæst?
Eller skal jeg gribe det an på en helt anden måde?
Jeg har en installations-CD-rom til windows, men den kan jo ikke køre i Ubuntu-systemet.
Nogen, der kan hjælpe?
Hilsen
Gammelfar
Jeg havde tænkt mig at tage en harddisk fra min gamle computer og lægge den ind som ekstra harddisk, og så boote derfra - det fungerer fint med en endnu ældre harddisk, som kun kører DOS.
Men hvis jeg prøver at gøre det med den harddisk, hvor Windows (98) er installeret, begynder computeren godt nok på indlæsningen, men siger så, at "der er for lidt hukommelse til at initialisere Windows, slet nogle residente programmer!"
Det forstår jeg ikke rigtigt. Når Windows bootede godt nok på den gamle maskine (som ikke havde ret meget hukommelse), må det vel have noget at gøre med Ubuntu, som ligger på den anden harddisk? Men Ubuntu er jo slet ikke indlæst?
Eller skal jeg gribe det an på en helt anden måde?
Jeg har en installations-CD-rom til windows, men den kan jo ikke køre i Ubuntu-systemet.
Nogen, der kan hjælpe?
Hilsen
Gammelfar
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Dual boot
Gammelfar skrev:Hvordan laver man et dual boot system, når Ubuntu er installeret først?
DOS er et et meget gammelt styresystem fra min ungdom.
Gammelfar skrev:Men hvis jeg prøver at gøre det med den harddisk, hvor Windows (98) er installeret, begynder computeren godt nok på indlæsningen, men siger så, at "der er for lidt hukommelse til at initialisere Windows, slet nogle residente programmer!"
Det lyder som en besked fra der hedder en DOS memory extention TSR eller Windows Bootloader - ikke Ubuntu.
Gammelfar skrev:Det forstår jeg ikke rigtigt. Når Windows bootede godt nok på den gamle maskine (som ikke havde ret meget hukommelse), må det vel have noget at gøre med Ubuntu, som ligger på den anden harddisk? Men Ubuntu er jo slet ikke indlæst?
Windows er konstrueret til ikke at tage det pænt at hardwaren ændres.
Normalt skal Windows reinstalleres, hvis du ændre i andet hardware end RAM. I de nyere Starter edition Windows udgaver lukker Windows ned, hvis den har adgang til mere end 1 GB RAM.
Gammelfar skrev:Eller skal jeg gribe det an på en helt anden måde?
Windows skal være installeret først, derefter installerer du Ubuntu ved at lade BIOS - ikke Windows - starte Ubuntu fra CDROM.
Der skal være ledig diskplads som Ubuntu kan være på. Defragmenter diskplads i Windows før du installerer Ubuntu.
Defragmentering kan tager adskillige timer.
Vær opmærksom på minimumskrav til hardwaren for Ubuntu:
1 GHz x86 processor
1 Gb of system memory (RAM)
15 GB of hard-drive space (although this can be split onto 2 drives, a 5Gb / and a 10Gb /home fairly easily)
Graphics card and monitor capable of 1024 by 768
Either a Cd/Dvd-drive or a Usb socket (or both)
Internet access is helpful
fra https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements
De krav er nok for store til din hardware: så Lubuntu er nok mere noget for din hardware:
Pentium II, eller Celeron
128 MB RAM - bemærk at grafikkortet kan bruge af din RAM Det betyder at har du en 128 MB RAM klods i din maskine og et grafikkort der tager lidt RAM, så har du for lidt RAM.
Lubuntu download: http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.04.iso [521,0 MB]
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan også installere windows efter ubuntu, Hvis du installer det på en anden harddisk burde du bare skulle køre update-grub i ubuntu når du er færdig med at installeret Windows. Hvis du vil installere på samme hardis skal du først gøre plads til windows og bagefter geninstalere grub VIA live cd.
-
AJenbo skrev:Du kan også installere windows efter ubuntu, Hvis du installer det på en anden harddisk burde du bare skulle køre update-grub i ubuntu når du er færdig med at installeret Windows.
Update-grub????
Hilsen Gammelfar
-
- Admin
Åben programmer-tilbehør-terminal og skriv:
sudo update-grub
Det opdatere listen af installerede styresystemer.
sudo update-grub
-
AJenbo skrev:Åben programmer-tilbehør-terminal og skriv:
sudo update-grub
Tak for det.
Det prøvede jeg så - men desværre løste det ikke mit problem...
Altså: Ubuntu er indlæst på hoved-harddisken og fungerer upåklageligt. Windows er indlæst på en ekstra harddisk (og fungerede, da den var eneste harddisk i den gamle computer), men når jeg vælger opstart fra den, ser jeg begyndelsen af Windowsindlæsningen, hvorefter den stopper med besked om, at et eller flere hukommelsesresidente programmer fylder for meget.
Jeg er måske nødt til at slette det hele og installere forfra?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Gammelfar skrev:AJenbo skrev:Åben programmer-tilbehør-terminal og skriv:
sudo update-grub
Tak for det.
Det prøvede jeg så - men desværre løste det ikke mit problem...
Altså: Ubuntu er indlæst på hoved-harddisken og fungerer upåklageligt. Windows er indlæst på en ekstra harddisk (og fungerede, da den var eneste harddisk i den gamle computer), men når jeg vælger opstart fra den, ser jeg begyndelsen af Windowsindlæsningen, hvorefter den stopper med besked om, at et eller flere hukommelsesresidente programmer fylder for meget.
Jeg er måske nødt til at slette det hele og installere forfra?
windows er bygget således at hvis du tager en disk fra en maskine og flytter den over i en anden maskine med andet hardware så skal det ikke virke.
hvorfor dog det kan man jo så spørge sig selv... Jo windows licensen giver dig lov til at køre den version du nu har købt på en maskine... skifter du så maskine skal microsoft da også have en bid af kagen så derfor skal du købe en ny windows licens til den nye maskine.
Der er enkelte firmaudgaver af windows der ikke har denne uskik, men de kostede så ca 3000 kroner stykket (sidst jeg undersøgte det) hvor oem versionen (den der normalt følger med et computerkøb, eller købes i butikker) kun kostede 650-700 kroner.
med andre ord skal du (med mindre du har en licens der er bundet til netop den maskine du arbejder på nu, samt er i besidelse af installationsskiven der til.) ud og bruge penge på en ny vindowslicens
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
EDIT: soundpartner kom mig lige i forkøbet og jeg kan se han tilføjer lidt om information om windows-licenser som jo kan være svært at finde rundt i. Du får lige mit indlæg alligevel, da den indeholder anden information.
Som lath siger:
Uanset hvor meget eller hvor lidt RAM du havde i den gamle maskine, så er windows bare ikke så glad for at blive hevet ud af en computer og sat over i en anden. Normalt vil windows kun fungere med den hardware der var i maskinen da det blev installeret og da du har hevet det over i en helt anden maskine, kan det ikke starte op. Det er ikke et Dualboot problem.
Du er sandsynligvis nødt til at geninstallere windows, hvis du vil have windows. Når du har gjort det, vil windows have overskrevet mbr (master boot record) og du vil ikke længere kunne komme ind i ubuntu. Dette er dog forholdsvis enkelt at rette: https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Du skal bruge en LiveCD til formålet.
Det er godt hvis du har en anden computer at gå på nettet med inden du går i gang, da du kan risikere at få besvær med at logge ind en overgang. Du må spørge når du får brug for hjælp.
Hov jeg så lige at Grub2 recovery er med i Arvai's FAQ - og det er på dansk: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... id=102#42b
Som lath siger:
Windows er konstrueret til ikke at tage det pænt at hardwaren ændres.
Normalt skal Windows reinstalleres, hvis du ændre i andet hardware end RAM. I de nyere Starter edition Windows udgaver lukker Windows ned, hvis den har adgang til mere end 1 GB RAM.
Uanset hvor meget eller hvor lidt RAM du havde i den gamle maskine, så er windows bare ikke så glad for at blive hevet ud af en computer og sat over i en anden. Normalt vil windows kun fungere med den hardware der var i maskinen da det blev installeret og da du har hevet det over i en helt anden maskine, kan det ikke starte op. Det er ikke et Dualboot problem.
Du er sandsynligvis nødt til at geninstallere windows, hvis du vil have windows. Når du har gjort det, vil windows have overskrevet mbr (master boot record) og du vil ikke længere kunne komme ind i ubuntu. Dette er dog forholdsvis enkelt at rette: https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Du skal bruge en LiveCD til formålet.
Det er godt hvis du har en anden computer at gå på nettet med inden du går i gang, da du kan risikere at få besvær med at logge ind en overgang. Du må spørge når du får brug for hjælp.
Hov jeg så lige at Grub2 recovery er med i Arvai's FAQ - og det er på dansk: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... id=102#42b
-
- Admin
soundpartner skrev:windows er bygget således at hvis du tager en disk fra en maskine og flytter den over i en anden maskine med andet hardware så skal det ikke virke.
Problemet er den måde drivere virker på i Windows. I XP og sikkert (også alle andre NT baserede systemer) skal du blot køre et program (har glemt navnet), som forberedere windows på at starte med generiske drivere ved næste boot.
Jeg ved ikke om der er tilsvarende værktøjer i windows 9x som vi her har med at gøre, her har jeg ellers haft en del held med bare at flytte disken og krydse fingre.
edit:
værktøjet heder sysprep
http://support.microsoft.com/default.as ... 77&sd=tech
soundpartner skrev:de kostede så ca 3000 kroner stykket (sidst jeg undersøgte det)
Sidst jeg kiggede var det lidt under 1500,-. Det er den eneste udgave du kan købe som normal bruger. Begrænsningen med at flytte windows til en ny computer er kun på OEM som kommer installeret med en maskine.
Edit: 1264,- for en Windows 7
Gammelfar skrev:Jeg er måske nødt til at slette det hele og installere forfra?
Ja windows skal først installeres på den nye maskine før det virker. Det er dog ikke så besværligt når du har 2 harddiske, du fjerner simpelt hen Ubuntu disken før du installere windows, når du er færdig sætter du den tilbage og køre update-grub. På den måde slipper du for at geninstallere grub eller på andre måde skade din Ubuntu instalation, samt alt rodet med partisioner.
-
- IRC nickname: therevenant
hvorfor ha en windows ?
men hvis du vil bruge 2 os på samme computer vil jeg råde dig til VMware lille program der kan lade dig teste alle systems.
men windows er or noobs linux pros men hvis du vil ha windows bare køb det hehe
held og lykke
men hvis du vil bruge 2 os på samme computer vil jeg råde dig til VMware lille program der kan lade dig teste alle systems.
men windows er or noobs linux pros men hvis du vil ha windows bare køb det hehe
held og lykke
-
- Admin
Er det ikke beder/nemmere at bruge virtualbox.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Gammelfar skrev:Men hvis jeg prøver at gøre det med den harddisk, hvor Windows (98) er installeret, begynder computeren godt nok på indlæsningen, men siger så, at "der er for lidt hukommelse til at initialisere Windows, slet nogle residente programmer!"
Hejsa, det er en begrænsning i Windows 98, idet systemet maksimalt kan adressere 512 MB RAM. Er der mere RAM end dette fremkommer din fejlmeddelelse. Løsningen er så at få ændret systemparametre. På dit gamle system havde du ikke ret meget RAM og derfor var der ingen problemer.
Læs evt. http://support.microsoft.com/kb/253912
Det kunne være interessant at høre hvad du skal bruge Windows 98 til. Det er et ældgammelt operativsystem med tonsvis af huller og så er det ustabilt tilmed. Måske er det noget som kan klares i VirtualBox som AJenbo foreslår. Du vil så kunne allokere 512 MB RAM (og undgå problemet) samtidig med at du kan anvende Ubuntu til andre ting. Jeg vil vove den påstand at Windows 98 vil køre mere stabilt i VirtualBox end som dualboot.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Nu har jeg så, efter mange forgæves forsøg, opgivet at lave et Dual-boot system.
I stedet har jeg prøvet at følge Jenbos og Warhawks råd og installere Virtualbox.
Men det kan jeg heller ikke få til at fungere: Når jeg starter, skriver den 'No bootable medium found - system halted' - hvad enten jeg lægger en bootdiskette eller en installations-CD-rom i maskinen. Er der noget med installationen, som jeg har overset?
(PS: Angående spørgsmålet, hvad jeg skal bruge Windows 98 til, så har jeg et par gode, gamle programmer til forskellige formål, specielt et nodeskrivningsprogram (Notewothy Composer). Jeg har ikke kunnet finde nogen nodeskrivningsprogrammer til Ubuntu. Findes de mon?)
Hilsen Gammelfar
I stedet har jeg prøvet at følge Jenbos og Warhawks råd og installere Virtualbox.
Men det kan jeg heller ikke få til at fungere: Når jeg starter, skriver den 'No bootable medium found - system halted' - hvad enten jeg lægger en bootdiskette eller en installations-CD-rom i maskinen. Er der noget med installationen, som jeg har overset?
(PS: Angående spørgsmålet, hvad jeg skal bruge Windows 98 til, så har jeg et par gode, gamle programmer til forskellige formål, specielt et nodeskrivningsprogram (Notewothy Composer). Jeg har ikke kunnet finde nogen nodeskrivningsprogrammer til Ubuntu. Findes de mon?)
Hilsen Gammelfar
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Hvad med at prøve Notewothy Composer under Wine! Det skulle kunne køre under alle windows platforme og distribueres som en enkelt 32-bit binary file, hvilket burde betyde at kravet til win-API biblioteket er beskedent. Det burde være muligt.
Edit: Har lige testet det. Prøveversionen af Notewothy Composer 2 kører fint under Wine.
Edit: Har lige testet det. Prøveversionen af Notewothy Composer 2 kører fint under Wine.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
Klaus Rasmussen skrev:Hvad med at prøve Notewothy Composer under Wine!
Så er det lige med at Wine til at fungere...
Hvis jeg under Wine's 'Tilføj/fjern programmer' prøver at finde frem til 'NWCSETUP.exe' på min CDrom, kan Wine åbenbart ikke læse den (eller de andre setup'er) på CD-rommen, jeg klikker mig tilsyneladende frem til en tom mappe.
Mon der er noget med Wine's indstillinger, jeg har overset?
Hilsen Gammelfar