"Nybegynder" Spm ang. installation af ubuntu :-)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
tym

"Nybegynder" Spm ang. installation af ubuntu :-)

Indlæg af tym »

Hey..

Jeg er helt ny i feltet og har lige prøvet live vers af Ubuntu 10.04 amd64 - og jeg vil have mere linux :-)

Jeg har dog et par spørgsmål inden jeg begynder at installere:

#1 Hvordan kan jeg teste om mit hardware fungere med ubuntu. Så jeg er sikker på, at alt fungere og at det ik fucker min com op?
Min computer en en Dell XPS studio 17. Jeg kan liste alt indmad, hvis det ønskes..

#2 Jeg ønsker forsat at have min win7 64bit, som std. OS, og kan læse mig til at man så kan bruge: Ubuntu´s Grub dualboot.
Er det korrekt? Følger det med i std. installationen?

Dualboot: Vil det sløve min computer ved opstart og ved brug af hhv. ubuntu eller windows OS?
Kan man ligeledes få dualboot til at fungere sådan, at den altid vil starte win7 op, hvis ik jeg trykker på en eller andan tast - for så at starte ubuntu?

Hvis jeg med leger for meget med ubuntu (og bliver nød til at formatere styresystemet) vil dette så også fucke mit windows op? Eller vil det være fuldstændigt opdelt?
Jeg har allerede lavet en partition på 50 GB som jeg tænker ubuntu skal ligge på.

Jeg ved der er mange spørgsmål, men jeg håber alligevel i vil hjælpe :-)
Tak for jeres tid

./tym
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: "Nybegynder" Spm ang. installation af ubuntu :-)

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.
Det er ganske vist mange spørgsmål du stiller, men de er nu ikke så svære at svare på.
Den letteste måde at teste om din pc kører godt med ubuntu er at downloade og brænde en cd-skive med systemet og så køre det som et 'live-system' - dvs. fra cd'en og ram'en. Det er ganske vist noget langsommere end et installeret system, men du vil opdage om al din hardware fungerer efter ønske.

Vil du så senere installere, så kan du gøre det som dual-boot, hvor windows og ubuntu får hver sin partition og ikke griber ind i hinanden. Der er flere gode anvisninger på, hvordan du gør det, f.eks. christian.arvais guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Efter en eventuel installation er der nogle ting som du bør gøre for at få det fulde udbytte af ubuntu. Det kan du læse om i denne guide https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
Og en række spørgsmål som kan dukke op, kan du se mere om i denne faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102
Og ellers kan du prøve at spørge dig frem her i forum.
Men tag lige først at forsøge dig med en live-cd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
tym

Indlæg af tym »

laoshi skrev:Velkommen til forum.
Det er ganske vist mange spørgsmål du stiller, men de er nu ikke så svære at svare på.
Den letteste måde at teste om din pc kører godt med ubuntu er at downloade og brænde en cd-skive med systemet og så køre det som et 'live-system' - dvs. fra cd'en og ram'en. Det er ganske vist noget langsommere end et installeret system, men du vil opdage om al din hardware fungerer efter ønske.

Vil du så senere installere, så kan du gøre det som dual-boot, hvor windows og ubuntu får hver sin partition og ikke griber ind i hinanden. Der er flere gode anvisninger på, hvordan du gør det, f.eks. christian.arvais guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Efter en eventuel installation er der nogle ting som du bør gøre for at få det fulde udbytte af ubuntu. Det kan du læse om i denne guide https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
Og en række spørgsmål som kan dukke op, kan du se mere om i denne faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102

Jo tak :-)

Som jeg skrev, har jeg prøvet live-vers. Jeg har dog ikke prøvet at installere driver og ligne.

Man kan altså ikke teste sit system ordenligt andet end bare at kører live-vers om se at ubuntu starter op?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

tym skrev:
laoshi skrev:Velkommen til forum.

Jo tak :-)

Som jeg skrev, har jeg prøvet live-vers. Jeg har dog ikke prøvet at installere driver og ligne.

Man kan altså ikke teste sit system ordenligt andet end bare at kører live-vers om se at ubuntu starter op?

mellem 80 og 90 % af det mest normale hardware er direkte understyttet af kærnen og skal ikke have eksterne drivere.
husk at ubuntu er ikke windows. der er intet i ubuntu der virker på samme måde som i windows. Der er selvfølgelig ligheder, men det er ikke ensbetydende med at det virker på samme måde under motorhjælmen.
kan du fra en live-cd komme på nettet via wifi, jamen så skal du ikke bruge nogen wifi driver.
får du et billede på din skærm (som ikke lagger helt vildt) så behøver du ikke nogen grafikdriver til alm brug (surfe, se film, regneark, tekstbehandling osv) dermed ikke sagt at grafikken måske kan blive bedre (og også 3d) med en bedre driver, men disse er normalt meget nemme at aktivere.
langt hen ad vejen så virker det eller også så virker det ikke. virker det ikke kan det blive lidt småavanceret at få det til at virke, men virker dett ud af æsken, så kører det jo bare.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Vedr. drivere kan vi tjekke det på denne måde :

Start op på livec´en og gå ind i Programmer->Tilbehør->Terminal, indtast denne kommando:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a && lspci

Indtast brugerkoden (koden er usynlig imens man skriver den), man skal blot skrive sit password og trykke "Enter", så virker det efter hensigten.
Og send hele resultatet af denne kommando med i indlægget, dette giver en oversigt over hardware, og så kan vi nok se om det ser ok ud.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
tym

Indlæg af tym »

christian.arvai skrev:Vedr. drivere kan vi tjekke det på denne måde :

Start op på livec´en og gå ind i Programmer->Tilbehør->Terminal, indtast denne kommando:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a && lspci

Indtast brugerkoden (koden er usynlig imens man skriver den), man skal blot skrive sit password og trykke "Enter", så virker det efter hensigten.
Og send hele resultatet af denne kommando med i indlægget, dette giver en oversigt over hardware, og så kan vi nok se om det ser ok ud.

Er det dette du søger:

No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 10.04 LTS
Release: 10.04
Codename:
Linux ubuntu 2.6.32-21-generic #32-Ubuntu SMP Fri Apr 16 08:09:38 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 07)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset PCI Express Graphics Port (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 6 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Device 9488
01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730
04:00.0 Network controller: Intel Corporation Wireless WiFi Link 5100
08:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5784M Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
09:01.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)
09:01.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)
09:01.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C843 MMC Host Controller (rev 12)
09:01.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)
09:01.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev ff)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg er lige ret spændt op i denne uge, så er her en af jer andre der lige kan tjekke om net og grafikkortet virker ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Intel Wifi er som regel et godt tegn.
Er det et radeon 4670? Det skulle være ok. Du skal dog ikke regne med 3D-drivers (til spil) af samme kvalitet som dem der skrives til windows - endnu. Men til film og den slags skulle det være fint.
Men jeg tror, som det vist er blevet sagt, at den bedste måde du kan teste på er at smække en LiveCD i. Prøv at forbinde til wifi, se noget grafik/video, høre lidt lyd... Hvis det er ok, så installerer du bare. Det er jo heller ikke sådan at du er tvunget til at beholde det hvis det ikke fungerer, og det tager kun ca. 20 min at installere.
Dog skal du regne med lidt efterarbejde i form at installation af codecs o.l. Det har laoshi allerede linket til.

Så helt kort:
#1: Du kan ikke fucke din hardware op ved at installere ubuntu. Du kan altid installere windows igen (eller beholde det i dualboot), hvis det viser sig at noget ikke fungerer i ubuntu.
#2: Dualboot sker helt automatisk når du installerer ubuntu EFTER at du har installeret windows (den anden vej rundt er mere tricky, men bestemt ikke umuligt). Dualboot sløver ikke (måske 1-2 sekunder i opstart, men det tror jeg faktisk ikke engang). Og det har ingen effekt på computerens hastighed når den er startet op. Du kan sagtens få windows til at starte op som standard. Det er to helt separate systemer, så leg du bare løs (så længe du ikke manuelt åbner din windows-partition og bare begynder at slette løst af systemfilerne, men det giver vel sig selv). Jeg ville dog, som god skik er, alligevel tage en backup af dokumenter og lignende på windows inden jeg gav mig i kast med at installere ubuntu. Ikke fordi jeg nogensinde har oplevet at der at sket noget, men fordi der er en risiko, hvor lille den end er.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg kan se så er det eneste der ikke er understøttet fra start dit grafik kort, men da det er et Radeon HD, for at aktivere det skal du blot gå op under menuen system-administration-hardwaredriver. Her vil den så finde en passende driver til dit grafikkort, som du så kan aktivere.