Hej
Nu er det sådan at jeg fra tid til anden downloader ting og sager på min ubuntu computer, som jeg så bagefter skal bruge på min windows computer.
Nu kunne det så være rart hvis det kunne lade sig gøre at få disse filer scannet for om der ligger noget malware/spyware virus eller andet crap i de filer jeg henter, før jeg smider dem over på min windows.
Så vidt jeg kan se kan jeg kun finde en scanner til at scanne efter linux-virusser, men er der ikke nogen derude som kender en scanner som kan køre under linux til at scanne efter win-virusser ??
vh
At scanne ubuntu for windows virus etc. LØST -forholdsvist
-
- Geografisk sted: Sdr jylland
At scanne ubuntu for windows virus etc. LØST -forholdsvist
Senest rettet af fretplay 4. aug 2010, 22:14, rettet i alt 2 gange.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: At scanne ubuntu for windows virus etc.
Hvor har du den fra? Mig bekendt scanner de alle for windows-virusser..fretplay skrev:Hej
Nu er det sådan at jeg fra tid til anden downloader ting og sager på min ubuntu computer, som jeg så bagefter skal bruge på min windows computer.
Nu kunne det så være rart hvis det kunne lade sig gøre at få disse filer scannet for om der ligger noget malware/spyware virus eller andet crap i de filer jeg henter, før jeg smider dem over på min windows.
Så vidt jeg kan se kan jeg kun finde en scanner til at scanne efter linux-virusser, men er der ikke nogen derude som kender en scanner som kan køre under linux til at scanne efter win-virusser ??
vh
Ved at søge I Ubuntusoftwarecenter, dukker der en række muligheder op.
Men ellers er der http://www.avast.com/linux-home-edition
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
fretplay skrev:Hej
vh
clam-av scanner ikke efter linux virusser for der er ikke nogen!
Læs her hvorfor: http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/11/slip-for-virus-med-linux.html
Den scanner derimod for windows malware, som der er masser af.
Husk også at installere den grafiske pakke til clam-av som kommer i en anden pakke en det konsolprogram clam-av i virkeligheden er.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg takker mange gange.
Har bare altid fået at vide at det var viruser der var til linux at de scannere hertil var til. -Desuden så findes der nogen som ubuntu i hvertfald kan få, om de så er skrevet hertil ved jeg dog ikke. -Havde en for et stykke tid siden som nakkede min køleblæser, men efter et scan med en af de scannere der er i softwarecenteret forsvandt den igen
Har bare altid fået at vide at det var viruser der var til linux at de scannere hertil var til. -Desuden så findes der nogen som ubuntu i hvertfald kan få, om de så er skrevet hertil ved jeg dog ikke. -Havde en for et stykke tid siden som nakkede min køleblæser, men efter et scan med en af de scannere der er i softwarecenteret forsvandt den igen
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
fretplay skrev:Jeg takker mange gange.
det er ikke sandt. eller jeg tror i hvert fald ikke på det.
1: en virus skal installeres i systemet, og dette kræver at du selv aktivt hat installeret denne samt at du har tastet dit password for at akseptere installationen af denne
2: intet software har adgang til denne blæse uden om kærnen (hvis der overhovedet er noget software der har adgang) og dette ville igen kræve admin rettigheder samt password
jeg vil derfor meget gerne se dokumentation for din påstand om virus til ubuntu.
jeg vil gerne se dokumentation for at en virus kan smadre din blæser (for det er umidelbart umuligt for software at smadre hardware med mindre vi snakker overclocking eller stress i lang tid).
virus kan slette data, kan evt ændre firmvare og derigennem gøre hardware ubrugeligt, eller kan overbelaste hardware i form af f.eks en disk eller et drev der spinnes op og derfor overophedder. men at brænde en blæser af i maskinen kræver at hele strømstyringen ændres, og så ville en del andet hardware også ryge med i faldet
jeg vil dog gerne godtage at en blæser i dit system blev træt og døde af alderdom og derfor måtte udskiftes. og i den forbindelse troede du på dit windowsinstinkt at du havde virus, scannede maskinen og fandt ganske rigtigt en windows virus i et eller andet du har haft downloadet eller overført fra anden maskine.
-
Re: At scanne ubuntu for windows virus etc. LØST
Ingen software har direkte adgang til hardwaren direkte i Linux baserede styresystemer.
Al kommunikation med hardware sker igennem en device driver via systemkald til kernen (=Linux). Det er rigtigt at en del drivere bor i user land, men user land device drivere bruger systemkald til at snakke med en kernel space device driver, som så snakker direkte med hardwaren.
Af den grund tror jeg du blander nogle ting sammen. Linux baserede styresystemers sikkerhedsmodel er markant forskellig fra sikkerhedsmodellen i Windows baserede styresystemer.
/Lars
Al kommunikation med hardware sker igennem en device driver via systemkald til kernen (=Linux). Det er rigtigt at en del drivere bor i user land, men user land device drivere bruger systemkald til at snakke med en kernel space device driver, som så snakker direkte med hardwaren.
Af den grund tror jeg du blander nogle ting sammen. Linux baserede styresystemers sikkerhedsmodel er markant forskellig fra sikkerhedsmodellen i Windows baserede styresystemer.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Okay rolig nu, -Var ikke ude på at starte en diskution
Hvis jeg skal forklare fra bunden hvad der skete kommer det her;
På min computer (Toshiba sattelite pro) havde jeg Ubuntu installeret.
Her downloadede jeg nogle filer som jeg skulle bruge, -kan helt ærlig ikke huske hvad for filer det var, for det er et stykke tilbage, men mener det var et og andet program.
Det der sker er, at efter jeg udpakker filerne slukker computeren pludselig.
Jeg finder så ud af at min blæser ikke kører, og at den derfor overopheder.
-Efter at have laden maskinen stå og køle godt og grundigt ned starter jeg den så op og henter et af de scannere som ligger inde i add/remove menuen. (det skal så siges at jeg prøver flere gange at finde ud af hvad der går galt, hvor jeg oplever at maskinen går ned og blæseren ikke kører)
-Scanneren finder her et objekt, og efter genstart af maskinen starter blæseren op og kører igen som normalt, og har nu gjort over 1 år siden.
-Om vi så snakker virus/malware eller hvad i vil kalde det ved jeg da ikke helt 100 men en form for skadelig software har det da været.
-Kan det tænkes at det har været noget der har kunnet pille ved bios måske??
-Og så lige til sidst vil jeg ikke begynde at blande mig i hvordan drivere snakker til kernel osv. for det har jeg slet ikke kapacitet til .
Her downloadede jeg nogle filer som jeg skulle bruge, -kan helt ærlig ikke huske hvad for filer det var, for det er et stykke tilbage, men mener det var et og andet program.
-Efter at have laden maskinen stå og køle godt og grundigt ned starter jeg den så op og henter et af de scannere som ligger inde i add/remove menuen. (det skal så siges at jeg prøver flere gange at finde ud af hvad der går galt, hvor jeg oplever at maskinen går ned og blæseren ikke kører)
-Scanneren finder her et objekt, og efter genstart af maskinen starter blæseren op og kører igen som normalt, og har nu gjort over 1 år siden.
-Om vi så snakker virus/malware eller hvad i vil kalde det ved jeg da ikke helt 100 men en form for skadelig software har det da været.
-Og så lige til sidst vil jeg ikke begynde at blande mig i hvordan drivere snakker til kernel osv. for det har jeg slet ikke kapacitet til .
-
fretplay skrev:Okay rolig nu, -Var ikke ude på at starte en diskution
Hvis der er program som kører med root rettigheder har været muligt at lave et exploit er der en mulighed for at styre hardware ved at bruge /proc filsystemet direkte.
Det er en metode man kan bruge til at lave ændringer i kernen. Kernen vil så bede en character device driver om at foretage den ønskede ændring.
En blæserstyring vil typisk være en character device driver i kernen.
fretplay skrev:Her downloadede jeg nogle filer som jeg skulle bruge, -kan helt ærlig ikke huske hvad for filer det var, for det er et stykke tilbage, men mener det var et og andet program.
Iøvrigt bør man afholde sig fra at downloade programmer, som ikke er i pakkesystemet, med mindre man at dem man får softwaren fra er pålidelige.
/Lars
-
Iøvrigt bør man afholde sig fra at downloaive programmer, som ikke er i pakkesystemet, med mindre man at dem man får softwaren fra er pålidelige.
/Lars[/quote]
Vil give dig fudstendig ret, men nu var det meningen at den computer skulle bruges KUN til at downloade fra, så der lå altså ikke andet på den end egentlig styresystemet og så hvad jeg havde download til mine andre maskiner.
-Ville heller ikke have hentet dem hvis ikke dette var tilfældet.
-Takker for forklaringen btw
/Lars[/quote]
Vil give dig fudstendig ret, men nu var det meningen at den computer skulle bruges KUN til at downloade fra, så der lå altså ikke andet på den end egentlig styresystemet og så hvad jeg havde download til mine andre maskiner.
-Ville heller ikke have hentet dem hvis ikke dette var tilfældet.
-Takker for forklaringen btw