Problem med Ubuntu 10.04 script

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
zerben

Problem med Ubuntu 10.04 script

Indlæg af zerben »

Hej.Hver gang at jeg bruger Soundpartners script med opdatere 10.04 kommer der et vindue med et grønt felt der hvor man ellers skal sige ok til at installere java.Det er lidt svært at forklare men det er der hvor man skal bruge piletasterne til at markere et felt med ok.Det er ikke muligt at gøre noget som helst og hvis man bruger enter eller piletasterne kommer der bare en masse forskellige tegn.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Problem med Ubuntu 10.04 script

Indlæg af zob »

Du skal bruge TAB og ENTER.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Det var godt nok en simpel løsning hvis det er alt der skal til.Mange tak for hjælpen.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg har lige prøvet igen og det var det samme resultat.Det hjalp ikke med TAB + ENTER.Næste gang tager jeg et skærmbillede og prøver at vise dig det.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

zerben skrev:Hej.Jeg har lige prøvet igen og det var det samme resultat.Det hjalp ikke med TAB + ENTER.Næste gang tager jeg et skærmbillede og prøver at vise dig det.

det drejer sig om acepten af java, og når denne boks bliver grøn/sort hvilket af og til sker (jeg aner ikke hvorfor) så et den låst og der er intet at gøre.
hvad endnu værre er så fucker det op i pakkesystemet. Sådan er det detsværre med sådanne programmer der vil have dig til at aktivt på tro og love at akseptere at de er de bedste.

der er flere mulige løsninger:
1: gå i synaptic og installer pakken sun-java6-plugin (eller tryk på pakken her) så kommer det "rigtigt" grafisk og du kan installere
2: installer pakken manuelt fra terminalen (sudo aptitude install sun-java6-plugin ) og håb på at den bliver blå denne gang (det er noget der sker ganske sjældent at den bliver grøn)
3: man kan hente pakkerne manuelt og sætte dem op selv.

selv plejer jeg at tage 1 eller 2
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

soundpartner skrev:
zerben skrev:Hej.Jeg har lige prøvet igen og det var det samme resultat.Det hjalp ikke med TAB + ENTER.Næste gang tager jeg et skærmbillede og prøver at vise dig det.

det drejer sig om acepten af java, og når denne boks bliver grøn/sort hvilket af og til sker (jeg aner ikke hvorfor) så et den låst og der er intet at gøre.
hvad endnu værre er så fucker det op i pakkesystemet. Sådan er det detsværre med sådanne programmer der vil have dig til at aktivt på tro og love at akseptere at de er de bedste.

1: gå i synaptic og installer pakken sun-java6-plugin (eller tryk på pakken her) så kommer det "rigtigt" grafisk og du kan installere
2: installer pakken manuelt fra terminalen (sudo aptitude install sun-java6-plugin ) og håb på at den bliver blå denne gang (det er noget der sker ganske sjældent at den bliver grøn)

Faldt over denne mands forslag: http://www.davidpashley.com/blog/debian/java-license - en pre-accept af java licensen. Måske vil det være en ide at bygge dette ind i scriptet? Har ikke selv afprøvet det.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

ubuntuuser42 skrev:
soundpartner skrev:

Faldt over denne mands forslag: http://www.davidpashley.com/blog/debian/java-license - en pre-accept af java licensen. Måske vil det være en ide at bygge dette ind i scriptet? Har ikke selv afprøvet det.

well jeg har nu skiftet til de omtalte i dit link.

før havde jeg disse linier som skulle have samme effekt:

sudo debconf-set-selections sun-java6-jdk shared/accepted-sun-dlj-v1-1 boolean true
sudo debconf-set-selections sun-java6-jre shared/accepted-sun-dlj-v1-1 boolean true

(jeg bruger kun sun java 6)
men de er nu skiftet til :

echo sun-java5-jdk shared/accepted-sun-dlj-v1-1 select true | sudo /usr/bin/debconf-set-selections
echo sun-java5-jre shared/accepted-sun-dlj-v1-1 select true | sudo /usr/bin/debconf-set-selections
echo sun-java6-jdk shared/accepted-sun-dlj-v1-1 select true | sudo /usr/bin/debconf-set-selections
echo sun-java6-jre shared/accepted-sun-dlj-v1-1 select true | sudo /usr/bin/debconf-set-selections

I mine øjne burde de komandoer gøre det samme (de sidste tager java 5 med, men den bruger vi jo egentlig ikke) men nu må vi se om det gør en forskel.

det ville være dejligt hvis trådstarter kunne prøve endnu en gang med scriptet og se om det virker

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Godt gået Soundpartner!

Prøvede lige din tidligere linje - den virker ialtfald ikke

Kode: Vælg alt

sudo debconf-set-selections sun-java6-jdk shared/accepted-sun-dlj-v1-1 boolean true
[sudo] password for claus:
Can't open sun-java6-jdk: No such file or directory at /usr/bin/debconf-set-selections line 118.
Can't open shared/accepted-sun-dlj-v1-1: No such file or directory at /usr/bin/debconf-set-selections line 118.
Can't open boolean: No such file or directory at /usr/bin/debconf-set-selections line 118.
Can't open true: No such file or directory at /usr/bin/debconf-set-selections line 118.

hvilket også er i overensstemmelse med manual siden for debconf-set-selections, som kræver en fil som input.

Så prøvede jeg også den nye linje af - den eksekverer ok - så jeg tror trådstarter snart skriver LØST.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Det vil jeg gøre med det samme.Det er jo ligeså vigtigt at os der har problemer er med til at afprøve løsninger for at se om de virker.Det er ellers et godt script og det virker perfekt på min Acer.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Det virker ikke.Her er et skærmdump.Jeg har dog installeret pakken med sudo aptitude install sun-java6-plugin og det virker.

http://a.imageshack.us/img62/9224/skrmbillede.png
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

zerben skrev:Hej.Det virker ikke.Her er et skærmdump.Jeg har dog installeret pakken med sudo aptitude install sun-java6-plugin og det virker.

http://a.imageshack.us/img62/9224/skrmbillede.png

kender udemærket den skide grønne skærm der... men jeg arbejder viddre på sagen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Det er jo heller ikke for klage,for du gør et stort stykke arbejde for at hjælpe os uerfarne med en lettere tilgang til Ubuntu.Det kan da også være min maskine der driller men er der ikke en komando der giver et output over hele maskinen,for så vil jeg gerne lægge min maskines specs ud så du kan se dem?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

zerben skrev:Hej.Det er jo heller ikke for klage,for du gør et stort stykke arbejde for at hjælpe os uerfarne med en lettere tilgang til Ubuntu.Det kan da også være min maskine der driller men er der ikke en komando der giver et output over hele maskinen,for så vil jeg gerne lægge min maskines specs ud så du kan se dem?

Det er sket for en 15-20 andre mens det har fungeret for mange flere. Jeg aner ikke hvad det er der driller, men noget gør...
Jeg er ved at omskrive scriptet måske det fikser det

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede