Små irritationer :)
-
Små irritationer :)
Jeg er ny ubuntu bruger - bær over med mig.
Jeg har lige installeret ubuntu netbook edition på min acer aspire one.
et problem er, at under favoritter - kan jeg ikke tilføje en mappe (hvor alle mine ting ligger) hvilket er vildt irriterende.. how to ?
Et andet er, at jeg kører med google's DNS, desværre smider den DNS instillingerne engang imellem, så jeg skal ind igen og sætte dem (sætter dem via. sudo nano /etc/resolv.conf )
Sidste problem jeg lige har pt. er at jeg ikke forstår hvordan jeg vælger VLC som standardprogram for mine filer fremfor det der fulgte med installationen (alle codecs mangler )
Man kan vælge mellem totem og rhytm box, eller "tilpasset" hvis jeg vælger den kan jeg så skrive i et felt. Hvad skriver jeg så der?
tak på forhånd.
Jeg har lige installeret ubuntu netbook edition på min acer aspire one.
et problem er, at under favoritter - kan jeg ikke tilføje en mappe (hvor alle mine ting ligger) hvilket er vildt irriterende.. how to ?
Et andet er, at jeg kører med google's DNS, desværre smider den DNS instillingerne engang imellem, så jeg skal ind igen og sætte dem (sætter dem via. sudo nano /etc/resolv.conf )
Sidste problem jeg lige har pt. er at jeg ikke forstår hvordan jeg vælger VLC som standardprogram for mine filer fremfor det der fulgte med installationen (alle codecs mangler )
Man kan vælge mellem totem og rhytm box, eller "tilpasset" hvis jeg vælger den kan jeg så skrive i et felt. Hvad skriver jeg så der?
tak på forhånd.
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
Re: Små irritationer :)
Hej velkommen til forum.
Det er godt nok mange spørgsmål i een tråd
Hvis du vil afspille video med vlc, kan du højreklikke på video filen og vælge "åbn med" andet program og vælge vlc ... når du har gjort det nogle gange ... ligger vlc sig som en mulighed når højreklikker på video filen.
Ang. "favoritter" .... mener du "steder" som ligger i den taskbaren ?... så kan du gå i steder > maskine > filsystem > ? og finde den mappe du vil have lagt ind under steder ... træk derefter mappen over i kolonnen til venstre, hvor de andre menuer under steder ligger, med musen.
DNS har jeg ikke meget forstand på ... der må andre træde til
Det er godt nok mange spørgsmål i een tråd
Hvis du vil afspille video med vlc, kan du højreklikke på video filen og vælge "åbn med" andet program og vælge vlc ... når du har gjort det nogle gange ... ligger vlc sig som en mulighed når højreklikker på video filen.
Ang. "favoritter" .... mener du "steder" som ligger i den taskbaren ?... så kan du gå i steder > maskine > filsystem > ? og finde den mappe du vil have lagt ind under steder ... træk derefter mappen over i kolonnen til venstre, hvor de andre menuer under steder ligger, med musen.
DNS har jeg ikke meget forstand på ... der må andre træde til
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
-
Takker
Jeg har prøvet at skrive VLC uden gevist
Og mappen kan ikke hives over, alt andet kan højreklikkes på, også vælges "tilføj til foretrukne" - men ikke mapper og filer
Og mappen kan ikke hives over, alt andet kan højreklikkes på, også vælges "tilføj til foretrukne" - men ikke mapper og filer
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
madeinrussia skrev:Takker
øv øv ... nådede ikke at rette indlægget inden du så det ... I 9.10 kunne man nøjes med at skrive vlc ... har lige prøvet ... kan heller ikke få det til at virke i 10.04 ... så prøv det at højreklikke på fil og væl vlc den vej igennem.
Kan ikke forstå du ikke kan trække mappen over i "steder"
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Ubuntu 20.04 64 bit
-
Jeg gider jo ikke højreklikke på alle filer hvergang jeg skal spille dem
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
madeinrussia skrev:Jeg gider jo ikke højreklikke på alle filer hvergang jeg skal spille dem
DHCP kliet servicen redigerer i /etc/resolv.conf. Det er derfor du mister opsætningen en gang imellem.
Der skulle være en Open DNS guide et sted her på forum, der fortæller hvordan du opsætter IP adresser til DNS servere.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
madeinrussia skrev:Jeg gider jo ikke højreklikke på alle filer hvergang jeg skal spille dem
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=89#23
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
VLC fixet, og har givet routeren besked på at give DNS istedet for at gøre det på computeren
Mangler bare det med mappen, som jeg godt vil have ind under Foretrukne.
Mangler bare det med mappen, som jeg godt vil have ind under Foretrukne.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det er nok ikke en god ide at sætte VLC som standard når man klikker på en mappe, du vil jo så altid starte VLC, også hvis du bare vil ind i en tilfældig mappe.
Med venlig hilsen Christian
-
christian.arvai skrev:Det er nok ikke en god ide at sætte VLC som standard når man klikker på en mappe, du vil jo så altid starte VLC, også hvis du bare vil ind i en tilfældig mappe.
bare avi filer i know. men tak.
-
- Geografisk sted: Århus
madeinrussia skrev:christian.arvai skrev:Det er nok ikke en god ide at sætte VLC som standard når man klikker på en mappe, du vil jo så altid starte VLC, også hvis du bare vil ind i en tilfældig mappe.
bare avi filer i know. men tak.
Yes VLC er det bedste program til at afspille filer, jeg bruger den også som standard nu - for den æder nærmest alt (hvis ikke alt)
Morten
-
- Geografisk sted: Århus
Nå ja og hej hej allesammen, dette er mine første indlæg. Jeg har læse lidt med herinde i lidt tid, men tænkte det nu var tid til at få mig en profil så jeg kan blande mig lidt i sagerne he he
Morten
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Velkommen til begge.
Angående mappen. Hvad er stien? Jeg gætter på at det ikke er en af dem der ligger standard som shortcuts under files and folders...?
Jeg har ikke lige en netbook version kørende så du må lige være lidt overbærende.
Kan du ikke ændre i hvilke shortcuts der ligger der ved at åbne en bestemt mappe med din stifinder (nautilus) og så tilføje et bogmærke til stedet enten fra menuen eller med CTRL+D (som i firefox). Når de først ligger i files and folders, kan du så ikke tilføje til favoritter præcis som du tilføjer andre ting til favoritter (er det ikke bare nogen med at lade musen hvile til der dukker et + op og så klikke der?, eller måske noget højreklik...).
Angående mappen. Hvad er stien? Jeg gætter på at det ikke er en af dem der ligger standard som shortcuts under files and folders...?
Jeg har ikke lige en netbook version kørende så du må lige være lidt overbærende.
Kan du ikke ændre i hvilke shortcuts der ligger der ved at åbne en bestemt mappe med din stifinder (nautilus) og så tilføje et bogmærke til stedet enten fra menuen eller med CTRL+D (som i firefox). Når de først ligger i files and folders, kan du så ikke tilføje til favoritter præcis som du tilføjer andre ting til favoritter (er det ikke bare nogen med at lade musen hvile til der dukker et + op og så klikke der?, eller måske noget højreklik...).