Hej
Jeg har i dag installeret wubi gik okay til den skulle opdateres. Fik først grub rescue prompt fik så det "lavet" om til blot et grub prompt nu. Har prøvet med en windows recovery cd dog uden noget held. Har også prøvet at pille lidt via en live Cd(usbkey) heller ikke noget held der. Ved ikke lige hvad I skal have af mere info for at kunne hjælpe.
grub prompt under wubi
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: grub prompt under wubi
Kan du heller ikke længere starte windows?
Når køre via Wubi kan det være en god ide ikke at opdatere GRUB eller Linux (kernen), da disse er sat op på en særlig måde under Wubi.
Jeg kan starte med at berolige dig om at alt din data skulle være ok.
Hvis du kan starte op i windows kan at rede din wubi installation på, være at kopidere mappen c:\ubuntu, til et sikkert sted, geninstallere wubi, og så kopidere den store fil fra den gamle ubuntu mappe over i den nye. Hvis du ger trængt for blads kan du event installere den nye med et minimum af plads.
Hvis du ikke kan starte windows er det muligvis fordi du er kommet til at overskrive boot sektoreren på din windows partision. Hvis ikke burde du ved grub komando linjen skrive:
chainloader (hd0,0)+1
Når køre via Wubi kan det være en god ide ikke at opdatere GRUB eller Linux (kernen), da disse er sat op på en særlig måde under Wubi.
Jeg kan starte med at berolige dig om at alt din data skulle være ok.
Hvis du kan starte op i windows kan at rede din wubi installation på, være at kopidere mappen c:\ubuntu, til et sikkert sted, geninstallere wubi, og så kopidere den store fil fra den gamle ubuntu mappe over i den nye. Hvis du ger trængt for blads kan du event installere den nye med et minimum af plads.
Hvis du ikke kan starte windows er det muligvis fordi du er kommet til at overskrive boot sektoreren på din windows partision. Hvis ikke burde du ved grub komando linjen skrive:
chainloader (hd0,0)+1
-
kan ikke komme i kontakt med windows når jeg vil boote går den direkte til grub prompt. Kan dog se windows og alt det andet når jeg booter op via live cd
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
unity skrev:kan ikke komme i kontakt med windows når jeg vil boote går den direkte til grub prompt. Kan dog se windows og alt det andet når jeg booter op via live cd
Når man bruger Wubi er der en række ting man skal være opmærksom på: F.eks. er du måske ramt af
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide/#Cannot%20boot%20into%20Ubuntu, og/eller
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide/#Other%20boot%20or%20video%20problems, og/eller
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide/#Corrupted%20NTFS%20filesystem
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
virker ikke som om det er nogen af dem den ryger direkte i grub prompt når den booter op hmm ender nok med at jeg må installer windows forfra igen efter at have luret på nettet efter en løsning hele dagen.....
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
unity skrev:virker ikke som om det er nogen af dem den ryger direkte i grub prompt når den booter op hmm ender nok med at jeg må installer windows forfra igen efter at have luret på nettet efter en løsning hele dagen.....
Kig mere på den wubi side - der er flere muligheder for fejl. Kig også gerne i forum, jeg har set mimdst et forum link med en SOLVED løsning til en fejl der ligner dit problem.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
synes jo bare jeg har været alt igennem har prøvet gennem windows med fixmbr og andre kommandoer har backet den op lavet en ny, Og stadig får jeg bare det forbandet grub prompt. Så nu begynder jagten efter en recovery cd til acer nok nemmere end at spilde mere tid på linux og gnub
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du skal have geninstalleret din Windows mbr og pbr. Skriv Hvis du skal bruge hjælp til det.