Monitor slukker, Xubuntu 10.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mote
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Monitor slukker, Xubuntu 10.04

Indlæg af mote »

Min far har en ældre PC, 1GHz og 256Mb RAM.
Der har været en XP på den, men den kører ringe når der skal antivirus programmer på den, så jeg har langt en Xubuntu på den i stedet.

Når jeg booter den på Live CD'en kommer menuen hvor jeg kan vælge mellem try Xubuntu, eller install, etc... fint nok. Men et sted gennem indlæsningen af live CD'en bliver skærmen sort, og umiddelbart efter slukker skærmen ligesom den gør når der ikke længere er signal fra PC'en.
Jeg valgte en punkt, "nomodeset", under F6 i opstartsmenuen, så virkede det fint og jeg kunne installere den uden problemer.
Men efter installationen sker det samme igen, skærmen slukker et sted under boot af Xubuntu.
Jeg har googled lidt, men ikke rigtigt fundet noget som dur.
Grub menuen er der ikke, så jeg kan kan ikke stoppe opstarten?
Hvad gør nomodeset?
Jeg ved ikke hvad der er for et grafikkort som er i den.
Nogle ideer?
Senest rettet af mote 4. aug 2010, 16:25, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Monitor slukker, Xubuntu 10.04

Indlæg af soundpartner »

mote skrev:Min far har en ældre PC, 1GHz og 256Mb RAM.
Der har været en XP på den, men den kører ringe når der skal antivirus programmer på den, så jeg har langt en Xubuntu på den i stedet.

Når jeg booter den på Live CD'en kommer menuen hvor jeg kan vælge mellem try Xubuntu, eller install, etc... fint nok. Men et sted gennem indlæsningen af live CD'en bliver skærmen sort, og umiddelbart efter slukker skærmen ligesom den gør når der ikke længere er signal fra PC'en.
Jeg valgte en punkt, "nomodeset", under F6 i opstartsmenuen, så virkede det fint og jeg kunne installere den uden problemer.
Men efter installationen sker det samme igen, skærmen slukker et sted under boot af Xubuntu.
Hvad gør nomodeset?
Nogle ideer?

synderen er ganske rigtigt dit grafikkort som der ikke findes en rigtig driver til.
jeg er ikke den rette til at hjælpe dig igennem, men søg evt på forum efter noget med "sort skærm ved boot" eller lignende.
ellers kommer der sikkert en anden forbi og kan hjælpe dig igennem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Kan du ikke skrive præcist hvilken pc det drejer sig om, eller hvilket grafikkort det er, så kan vi måske finde en løsning.

Har du prøvet med Xubuntu-alternate ? http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/relea ... p-i386.iso
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Det er ikke mange oplysninger om maskinen, så det vil hjælpe rigtig meget hvis du gør som Christian foreslår. Men hvis du ikke ved det, så er vi lige vidt. Vi kan så prøve os frem.

Efter POST skal du trykke på venstre Shift og holde den nede indtil GRUB menuen fremkommer. Vælg failsafeX og tryk <Enter>. Muligvis kan maskinen så fortsætte. Hvis det lykkes skal vi bruge nogle oplysninger - som du skal få gennem terminalen:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA

Hvis failsafeX ikke virker og der stadig er sort skærm prøver du igen og vælger så root. Du kommer så til prompten. Her skriver du

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA

Post resultatet herinde.

Jeg gætter på at du har noget SiS eller Intel GMA integreret grafikkort, men vi skal vide det præcis.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

Hej....

Jeg havde en gammel PC inde (HP nx9020) som lavede præsic det samme. Efter jeg havde prøvet, at installere mange forskellige dist. (Xu, Ku, Lu, Ubuntu i 9.04, 9.10 og 10.04 udgaver) endte jeg med Ubuntu 9.10 alternative.
Det var kun 10.04, der "gik i sort", så jeg går ud fra, at der er anderledes understøttelse til "gamle" grafikkort i de "gamle" udgaver.

Så det blev altså Ubuntu 9.10, som jeg syntes kørte ligeså godt som Xubuntu, Lubuntu, selvom maskinen kun havde 256 mb ram :D (har så senere sat 512 mb mere i og nu er den en racer :lol: )
Vh. Jannie
mote

Indlæg af mote »

Tak for hurtige responser.
Jeg prøver de forskellige foreslag af og vender tilbage hurtigst muligt.
mote

Indlæg af mote »

Efter POST skal du trykke på venstre Shift og holde den nede indtil GRUB menuen fremkommer. Vælg failsafeX og tryk <Enter>. Muligvis kan maskinen så fortsætte. Hvis det lykkes skal vi bruge nogle oplysninger - som du skal få gennem terminalen:

Han har prøvet flere gange, men det er ikke lykkedes at få mulighed for at vælge "failsafeX", der kommer kun GRUB menuen?

Ubuntu with Linux 2.6.32-23-generic-pae
Ubuntu with Linux 2.6.32-23-generic-pae (Recovery mode)
Memory test (memtest86+)
Memory test (memtest86+, serial console 115200)

Jeg har også prøvet på min egen bærbare, med Ubuntu 10.04, men har ikke fået muligheden for at vælge failsafeX?

Men nu har han pillet grafikkortet ud af maskinen, det er et "ASUS AGP-V 3800/32M (TV)".
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Brug Ubuntu with Linux 2.6.32-23-generic-pae (Recovery mode)

Dit grafikkort er et TNT2, det burde der helst ikke være nogen problemer med.
mote

Indlæg af mote »

Har nu prøvet med "Ubuntu with Linux 2.6.32-23-generic-pae (Recovery mode)"
Det er det samme igen, skærmen slukker under opstarten....
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Er der flere video udgange på dit kort?
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

Jeg har lige installeret ubuntu 10.04 på en ældre pc for en kammerat i weekenden .... den havde tidligere kørt med med 9.10, men han kunne ikke opgradere til 10.04, da der ikke var så stor harddisk i den og jeg ikke havde lavet så stor rootdrev, at der ikke var plads nok til en opgradering fra opdaterings håndtering. ... så han skulle have en større harddisk i.

Da jeg tændte for pc, med 9.10 på døde pc (skal lige siges ... det en skærm jeg havde til at ligge, der kom på under indstall), inden ubuntu logo kom frem. .... jeg skiftede harddisk ... prøvede at indstaller 10.04 på den ... men når jeg havde fået installations billedet og valget indstaller ubuntu ... døde pc ... det samme skete da jeg valgte at køre livecd.

Så indstallerede jeg 10.04 alternate ... den kørte fint ind .... men da den skulle genstarte efter install døde pc inden ubuntu logo kom på.

Skærmen var en Medion 19" fladskærm ..... Ny skærm på så kørte det hele fint.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

mote skrev:Min far har en ældre PC, 1GHz og 256Mb RAM.

Hvad gør nomodeset?
Nogle ideer?

Du skal faktisk bare fortsætte med at gøre det rigtige:

Der er nogle grafikkort der ikke viser noget som helt. Den unode holder de op med hvis man bruger nomodeset under opstart, som der står i udgivelsesnoterne til Lucid Lynx (Ubuntu 10.04 LTS):
https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Working%20around%20bugs%20in%20the%20new%20kernel%20video%20architecture

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
mote

Indlæg af mote »

Der er to lyd stik, og to små DIN stik-agtige runde stik "S-VID" in og out.

Der er nogle grafikkort der ikke viser noget som helt. Den unode holder de op med hvis man bruger nomodeset under opstart, som der står i udgivelsesnoterne til Lucid Lynx (Ubuntu 10.04 LTS):
https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/Relea ... chitecture

Der kunne godt være noget der, det virkede med "nomodeset" under installeringen.
Hvordan får jeg tilføjet "nomodeset" til grub?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

mote skrev:

Der er to lyd stik, og to små DIN stik-agtige runde stik "S-VID" in og out.

https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/Relea ... chitecture

Der kunne godt være noget der, det virkede med "nomodeset" under installeringen.
Hvordan får jeg tilføjet "nomodeset" til grub?

Det står i det jeg linkede til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
mote

Indlæg af mote »

Jeg fik sat "nomodeset" i GRUB filen, og fik også et billede på, men skærmkortet kørte afsindigt langsomt. og der var nogle underlige problemer med menuerne i panelerne ikke reagerede ordentligt på kilk med musen. Og efter at have genstartet et par gange forsvandt panelerne helt.
Så jeg hentende 9.10 i stedet for, og den virkede fint hele vejen igennem, og det køre forrygende.

Mit spørgsmål er så: Hvis jeg lader update-manager opdatere den, ikke ny distribution, bare de filer den gerne vil opdatere, lægger den så en ny kerne med samme problem ind, så jeg får problemet igen?