Lyd fra Youtube (anden løsning)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
soren

Lyd fra Youtube (anden løsning)

Indlæg af soren »

I øjeblikket beskæftiger jeg mig med med gamle ragtime-indspildninger fra begyndelsen af 1900-tallet, og jeg har lyst at gemme lyden i en fil og droppe billederne.
Hvordan gør man det?
Senest rettet af soren 31. jul 2010, 22:46, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Soren
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Lyd fra Youtube

Indlæg af zob »

At tage det fra youtube er faktisk ikke lovligt. Men indspilninger af den type du omtaler kan du sagtens komme lovligt til - helt gratis (og DRM-frit ikke mindst).
Her er en søgning: http://www.archive.org/search.php?query ... Ragtime%22

Men generelt ligger der rigtig meget af den slags på f.eks.: http://www.archive.org/
Men brug google. Du vil kunne finde en del fordi rettighederne til de ældste optagelser i mange tilfælde er givet fri.

Hvis internet archive falder i din smag, så er der en plugin til banshee der tillader dig af integrere hele internet archive i din media player - stort ikke? Jeg omtaler det her: viewtopic.php?f=12&t=9632&p=59306&hilit=banshee+internet+archive#p59306
soren

Indlæg af soren »

Hej zob,

Tak for hurtigt svar :!:
1.Indtil nu havde jeg den opfattelse, at copyright blev forældet efter 50 år, og derfor mente jeg, at det var fuldt ud lovligt at hente lyden fra ca. 100 år gamle indspilninger.
2.Det er et fint link du har anbefalet, men hvordan gemmer jeg filen?
Med venlig hilsen Soren
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

1: Det har du også ret i. Det er også derfor at de ligger tilgængeligt andre steder end youtube. Bl.a. internetarkivet her. Grunden til at du ikke må hente dem fra youtube er ikke på grund af ophavsrettigheder til musikken men reglerne for brugen af youtube. Nuvel.

2: Du klikker bare på en af filerne, så kommer du til en skærm der ser nogenlunde sådan ud: http://www.archive.org/details/Arthur_P ... n_Darktown
Denne fil f.eks. kan downloades som flac, wav, mp3 vbr, og den helt usle 64 kb/s mp3. Bedste kvalitet er selvfølgelig flac. Du klikker bare på hyperlinket med filstørrelsen for at få den type du ønsker. Hvis du ikke bliver spurgt hvor du vil gemme, kan du i stedet højreklikke på filen og vælge "Gem link som..." ("save link as...").

Tænk over at bruge banshee-plugin'et hvis du bruger det meget. Det er altså ret cool. Du kan også afspille videoer.

Det var en sjov udgave af den amerikanske ragtime der til tider blandede sig ind i europæisk musik. En af mine favoritter er Debussy's: Golliwog's Cakewalk. Her var sørme lige en udgave med walter gieseking fra 1951: http://www.archive.org/details/DebussyG ... kgieseking
PS: Det er også sjovt (og ikke for svært) at spille, hvis det er noget du praktiserer.
soren

Indlæg af soren »

Tak igen zob,
Jeg har prøvet dit eksempel, og det virker ganske som du har beskrevet. Da jeg således fik blod på tanden, fulgte jeg dit andet link og kom til http://www.archive.org/details/DebussyG ... kgieseking. Her vælger jeg Ogg Vorbis-versionen (jeg har læst, at Ogg Vorbis skader musikken mindre end MP3, og så er det en åben standard) og kort efter begynder afspilningen, men jeg kan ikke finde filen.
Kan og gider du også hjælpe med det :?:
Med venlig hilsen Soren
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nu forstår jeg ikke helt. Du højreklikker på det hyperlink (ogg vorbis) der beskriver filstørrelsen og vælger "gem link som...", eller hvad? Så skal du selvfølgelig gemme den et sted hvor du kan finde den, om ikke andet så på skrivebordet, så kan du altid rydde op bagefter.

Omkring formatet, så mener jeg også at det er korrekt at ogg er bedre end mp3 i det tilfælde at de har samme bitrate. I nævnte eksempel er mp3-filen dog 160 kb/s og ogg-filen 96 kb/s og af samme grund næsten dobbelt så stor, så i det tilfælde vil mp3 filen være "bedre" ikke pga formatet men simpelthen fordi den ikke er nær så komprimeret. De bedste er dog flac og når de er til stede så snup dem hvis du går op i kvalitet mere end pladsbesparelse.

Du må lige beskrive præcist hvad du gør hvis det ikke virker for dig.

Igen, med banshee og internet archive plugin behøver du slet ikke downloade filen, du skriver bare i din afspiller hvad du gerne vil høre.
soren

Indlæg af soren »

Ja, men jeg havde misforstået teksten ”Gem link som ...”, idet jeg havde forventet at linket blev gemt – ikke filen, som linket peger på.
Mange tak for hjælpen
Med venlig hilsen Soren
zob
Redaktør

Re: Lyd fra Youtube (anden løsning)

Indlæg af zob »

Super. Jeg giver dig helt ret. Jeg har også altid syntes det var en mærkelig formulering.