Re: Auto mount af harddisk (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Terje
IRC nickname: Terje
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: Auto mount af harddisk (LØST)

Indlæg af Terje »

Hej 'eksperter',

Er super glad for Ubuntu og finder hver dag ud af lidt mere - også med hensyn til terminalen etc. - lidt af den ganle DOS som jeg også godt kunne lide. Kom aldrig ind i Windows på den måde. Der er man bruger men med Ubuntu føler jeg - "Det er mig der bestemmer igen" :lol:

Har dog lige et mount problem med min anden faste harddisk som jeg benytter til Back-in-Time.

Den kan jeg ikke få til at automounte.

Har skrevet følgende linier i fstab:

# /dev/sda1: LABEL="WD 200"
UUID=481cff71-28a8-411d-bc38-e5ba1ad9405f /media/WD\ 200 ext4 defaults 0 0

- et eller andet er galt. Med 'mount -a' giver den fejl, men kan ikke gennemskue hvor. Har forsøgt 2 dage og uanset hvad jeg ændrer kommer jeg ikke rigtigt videre.

På forhånd tak til et MEGA super forum.

Terje
Senest rettet af Terje 12. nov 2010, 10:34, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Auto mount af harddisk

Indlæg af lath »

Terje skrev:Hej 'eksperter',

Er super glad for Ubuntu og finder hver dag ud af lidt mere - også med hensyn til terminalen etc. - lidt af den ganle DOS som jeg også godt kunne lide. Kom aldrig ind i Windows på den måde. Der er man bruger men med Ubuntu føler jeg - "Det er mig der bestemmer igen" :lol:

Har dog lige et mount problem med min anden faste harddisk som jeg benytter til Back-in-Time.

Den kan jeg ikke få til at automounte.

Har skrevet følgende linier i fstab:

# /dev/sda1: LABEL="WD 200"
UUID=481cff71-28a8-411d-bc38-e5ba1ad9405f /media/WD\ 200 ext4 defaults 0 0

- et eller andet er galt. Med 'mount -a' giver den fejl, men kan ikke gennemskue hvor. Har forsøgt 2 dage og uanset hvad jeg ændrer kommer jeg ikke rigtigt videre.

På forhånd tak til et MEGA super forum.

Terje

Hej Terje

Før vi fortsætter: Her i Linux/UNIX/BSD verdenen er det en god ide at erstatte mellemrumstegn med f.eks _ (underscore) tegnet - Terminalen er ikke så glad for mellemrum i filnavne, da mellemrumstegnet er en del af dens syntax (=regler for hvad korrekt kommunikation med den selv er)

Hvis du kigger på man (=manual) siden for mount 8 (afsnit 8 er system administration kommandoer) ...

Kode: Vælg alt

man 8 mount

(afslut man læser ved at trykke på q-tasten)
... kan se at du at en midlertidig løsning kan køre følgende kommando manuelt.

For at montere disken

sudo mount -t ext4 $(blkid -L WD\ 200) /mnt/media/WD\ 200

og for at afmontere disken enten:

sudo sync;sync;umount /mnt/media/WD\ 200

eller:

sudo sync;sync;umount $(blkid -L WD\ 200)

Ved sync,sync;umount: Lad være med at lukke terminalen før du har fået en ny terminal prompt!

Jeg har inkluderet 2x sync kommandoer. Virkningen af dem er at diskcachen, som ligger i RAM tømmes til disken.
sync, sync betyder kort fortalt: Skriv alle filer til disken, nu!

De kommandoer (1 mount og en 1 sync,sync;umount) kan også sættes op i 2 udev regler (1 pr kommano), og så sker det fuldautomatisk, men det er ikke lige så nemt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags