Bærbar som server?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Bærbar som server?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Som skrevet i off topic er min kun 1 år gamle bærbare desværre ved at være defekt med batteriet, og pga. svindel fra det nu konkursramte firma Jysk IT Center er der ikke nogen forsikring på, og jeg har derfor valgt ikke at få den repareret, da den jo virker fint når der er strømstik i, og jeg vil hellere lægge penge til siden og spare op til en ny bærbar i stedet.

Jeg tænkte derfor på evt. at bruge den gamle som hjemmeserver, når jeg får råd til en ny bærbar, men jeg er lidt forvirret for jeg kan se at der er meget delte meninger omkring det at bruge bærbare som hjemmeservere.

Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med at bruge bærbare til hjemmeservere?

Den nuværende server vi har stående bruges pt. som print-server, ekstern fil-lager (backup), til torrentflux, og hvis vi i beboelsen får vedtaget at hver lejlighed skal have sin egen ip-adresse vil den også komme til at hoste et par hjemmesider, hvor trafikforbruget ikke er så voldsomt stort (vi deler pt. ip-adresse med over 1000 andre lejligheder :? )

Ulempen ved denne er bare at strømforbruget er meget højt med sine 1,5 kwh, og jeg kan kun forstille mig at bærbaren vil bruge langt mindre strøm (skal have målt strømforbruget på den).
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Bærbar som server?

Indlæg af soundpartner »

Rattus Norvegicus skrev:Som skrevet i off topic er min kun 1 år gamle bærbare desværre ved at være defekt med batteriet, og pga. svindel fra det nu konkursramte firma Jysk IT Center er der ikke nogen forsikring på, og jeg har derfor valgt ikke at få den repareret, da den jo virker fint når der er strømstik i, og jeg vil hellere lægge penge til siden og spare op til en ny bærbar i stedet.

Jeg tænkte derfor på evt. at bruge den gamle som hjemmeserver, når jeg får råd til en ny bærbar, men jeg er lidt forvirret for jeg kan se at der er meget delte meninger omkring det at bruge bærbare som hjemmeservere.

Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med at bruge bærbare til hjemmeservere?

Den nuværende server vi har stående bruges pt. som print-server, ekstern fil-lager (backup), til torrentflux, og hvis vi i beboelsen får vedtaget at hver lejlighed skal have sin egen ip-adresse vil den også komme til at hoste et par hjemmesider, hvor trafikforbruget ikke er så voldsomt stort (vi deler pt. ip-adresse med over 1000 andre lejligheder :? )

Ulempen ved denne er bare at strømforbruget er meget højt med sine 1,5 kwh, og jeg kan kun forstille mig at bærbaren vil bruge langt mindre strøm (skal have målt strømforbruget på den).

de fleste bærbare bruger ikke meget mere end 30-45 watt så det er klart en forbedring i forhold til dine nuværende 1,6 kw.

så længe der er bare et par min batteri på den (eller måske 15-20 min) så virker batteriet jo også som ups således at hvis strømmen ryger så kører den stadig så længe der er strøm på batteriet.

ulæmper kan være at en bærbar ikke er bygget til at køre 24/7 så der kan være kølingsproblemer i denne (kan dog fint klares med en lille ekstra blæser der blæser ekstra luft i maskinen)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Rattus Norvegicus

Ja kølingsproblemet burde kunne klares nemt, og den kører ofte i døgndrift i forvejen :)

Jeg er lige nu igang med at måle strømforbruget og meget tyder på en reduktion af strømforbruget med ca. 60% hvis jeg bruger den "defekte" bærbare som server :shock:

Dog skal jeg nok også regne med at besparelsen nok bliver en lille smule lavere når der skal en større harddisk i (enten internt eller eksternt), da der kun er 160gb i lige nu.

Og batteriet kan pt. holde strøm i 30-45 minuter, men dette vil forhåbentligt være lidt højere med server edition installeret?
Hilsen Kenny
Smeden

Indlæg af Smeden »

Hej,

Jeg har på 3. år en server kørende på en gammel hitachi bærbar. Den kører 24/7 og jeg har ingen problemer haft med den. Jeg installerede div temp.monitor programmer for at holde øje med den (den står i skunk med dårlig ventilation) og det har ikke vist sig at være noget problem.

Den har som din også defekt batteri, så den kan holde strøm i ca 0,5sec så dør den, men når strømmen kommer igen starter den af sig selv. (ikke noget jeg har sat den til via indstillinger)

Så alt i alt kan jeg anbefale bærbar til server hvis man alligevel har en i overskud.

/smeden
Rattus Norvegicus

3 år er da alligevel en del.

Pt. har jeg både printer og server stående inde i et gammelt tv-bord med glaslåger for, og der bliver pænt varmt derinde, men har overvejet at lave nogle ventilationshuller i siderne, hvor der evt. kunne sidde et par blæsere og trække kølig luft derind.

Men findes der en funktion i server edition hvor man kan få en bærbaren til at starte op med slukket skærm?
(skærmen kan slukkes manuelt med tasterne Fn+F6)

Det giver alligevel en yderligere reduktion i strømforbruget på 5-6 watt når skærmen bliver slukket.
Hilsen Kenny
Smeden

Indlæg af Smeden »

Om det er en specielt funktion ved jeg ikke, men låget er altid lukket på min (og skærmen slukket) Den starter dog stadig ufortrødent efter strømafbrydelse. Der er afbryder i låget så jeg behøver ikke at aktivt fortage mig noget for at slukke den med tastekombinationer. Min er pakket godt og grundigt væk af vejen, da jeg kun bruger administration af den via ssh.

/smeden
Rattus Norvegicus

Det havde jeg bare overhovedet ikke tænkt over... pinligt :lol:

Ja skærmen slukker selvfølgelig automatisk når låget lukkes, og ja, jeg har lige tjekket med den strømmåler der har været tilsluttet hele aftenen, og strømforbruget falder også de der 5-6 watt når jeg lukker skærmen ned :)
Hilsen Kenny
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:3 år er da alligevel en del.

Pt. har jeg både printer og server stående inde i et gammelt tv-bord med glaslåger for, og der bliver pænt varmt derinde, men har overvejet at lave nogle ventilationshuller i siderne, hvor der evt. kunne sidde et par blæsere og trække kølig luft derind.

Men findes der en funktion i server edition hvor man kan få en bærbaren til at starte op med slukket skærm?
(skærmen kan slukkes manuelt med tasterne Fn+F6)

...

Først er der BIOS indstillinger, hvor du i de fleste BIOS kan sætte en maskine til at starte, når strømmen kommer igen.

Dernæst er der strømstyring.
Man kan vælge at der i BIOS, og i kernen skal køres uden strømstyring (ACPI og APM disablet), så vil både BIOS og kernen ignorere signaler om at gå i hvile eller dvale.

Slet også alle strømstyringsrelaterede pakker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags