Hej alle jeg kan ikke fjerne samba efter at have installeret det?
når jeg vil fjerne det i ubuntu software center skriver den:
Installationen er måske slået fejl på grund af en fejl i den pågældende softwarepakke, eller fordi den blev afbrudt på en ubehagelig måde. Det vil være nødvendigt at reparere dette, før du kan installere eller fjerne yderligere software.
og når jeg prøver at fjerne det fra terminalen skriver den bare:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem
Kan ikke fjerne samba
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Kan ikke fjerne samba
Hej og velkommen til forum.
Som du selv siger så får du følgende besked:
Så inden vi forsøger andet, så lad os prøve at følge det råd:
Som du selv siger så får du følgende besked:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem
Så inden vi forsøger andet, så lad os prøve at følge det råd:
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a
-
- IRC nickname: vilmand
Okay det har jeg prøvet nu og det virkede fint.
nu skal jeg bare have det installeret igen så det virker. og så har jeg fundet den her guide
http://www.liberiangeek.net/2010/05/share-filesfolders-between-windows-xp-vista-7-and-ubuntu-10-04-lucid-lynx-via-samba/
men når jeg kommer til at man skal trykke på apply for at installere det skriver den bare
men samba blive alligevel installeret.
hvis jeg så prøver at starte samba som de skriver i guiden så skriver den bare dette her
SHOW DETAILS
og så kan man kun klikke på luk og så starter programmet ikke?
nu skal jeg bare have det installeret igen så det virker. og så har jeg fundet den her guide
http://www.liberiangeek.net/2010/05/share-filesfolders-between-windows-xp-vista-7-and-ubuntu-10-04-lucid-lynx-via-samba/
men når jeg kommer til at man skal trykke på apply for at installere det skriver den bare
E: samba-common: underproces installed post-installation script returnerede afslutningsstatus 1
E: samba-common-bin: afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
E: samba: afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
E: system-config-samba: afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
men samba blive alligevel installeret.
hvis jeg så prøver at starte samba som de skriver i guiden så skriver den bare dette her
Some lines couldn't be understood while reading the configuration file /etc/samba/smb.conf. these may be unknown configuration directives for samba plugins but could also be configuration errors
SHOW DETAILS
18: workgroup = MYGROUP
21: server string = Samba Server
32: printcap name = /etc/printcap
33: load printers = yes
41: cups options = raw
49: log file = /var/log/samba/%m.log
54: max log size = 50
58: security = user
93: socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
170: dns proxy = no
183: comment = Home Directories
184: browseable = no
207: comment = All Printers
208: path = /var/spool/samba
209: browseable = no
211: guest ok = no
213: printable = yes
og så kan man kun klikke på luk og så starter programmet ikke?
-
- Redaktør
-
okay tak prøve et du sagde og nu virker samba helt fint.
men jeg håbede at samba kunne hjælpe mig med at få adgang til mine delte filer på min windows 7 maskine. Men når jeg går ind i "Netværk og finder min windows maskine så beder den stadig om brugernavn og kode som jeg har men også om domæne som jeg ikke har da jeg ikke har noget domæne men en arbejdsgruppe?
men jeg håbede at samba kunne hjælpe mig med at få adgang til mine delte filer på min windows 7 maskine. Men når jeg går ind i "Netværk og finder min windows maskine så beder den stadig om brugernavn og kode som jeg har men også om domæne som jeg ikke har da jeg ikke har noget domæne men en arbejdsgruppe?
-
- Redaktør
Herfra må jeg slippe supporten. Jeg har aldrig rigtig brugt samba. Så jeg håber der er en samba-kyndig der kan hjælpe dig videre.
-
- IRC nickname: sound
Vilmand skrev:okay tak prøve et du sagde og nu virker samba helt fint.
for at forstå det med samba lidt bedre er her lidt baggrundsviden.
Smb (samba) protokolden er lavet af microsoft, og er til dato endnu ikke færdig. smb blev indført for små 20 år siden så vidt jeg husker, og virkede den gang fint. man lavede så en ny versiion af vindows, og dette gav både muligheder men også problemer med smb, så man vidderudviklede lidt på protokolden, førte lidt ekstra ind osv. så kom hele bølgen med win 95, win 98, win nt, win 2000 win me, vista osv og hvær gang man har kommet med en ny version af windows så har man opdateret lidt i smb protokolden for at effektivisere og udnytte nye muligheder osv. Dette har altid betydet at 2 windowsmaskiner med samme version af windows fint har fungeret, men har man haft forskellige versioner af windows så har det ofte drillet. vista kunne fint se xp, men der skulle ofte trylles lidt for en xp kunne se en vista maskine osv.
dette lever selvfølgelig viddere nu er der kommet win 7 og igen har de tilføjet sjov og balade til smb. Disse nye ting er ikke noget som microsoft offentliggører, men er noget som samba folkene selv må finde ud af via reverse enginearing og lidt trial and error arbejde.
samba som den er i dag fungerer faktisk ofte bedre end windows egen windows egen smb da der i samba er taget lidt hånd om nogle af de versionsproblemer der kan være. som det er nu skulle samba virke fint med alt mellem xp og vista. men win 7 er stadig noget prut.
samba som du har installeret er forøvrigt som jeg husker det en samba server. samba klienten ligger så vidt jeg husker installeret som standart i ubuntu.
af ovenstående årsager er samba ikke noget jeg har rodet meget med. selv bruger jeg sftp som er en krypteret ftp forbindelse (samba er stadig 100% ukrypteret) sftp er fuldt integreret i ubuntu, men på findows skal man bruge en klient som f.eks filezilla for at forbinde til en sftp server
-
Hej tak for det lille indlæg jeg blev lidt klogere.
Men jeg håber du måske kan hjælpe lidt med det her.
Jeg har et program der hedder openbravo som bruger en lokal database til at huske ting i men jeg vil gerne have sådan at når jeg har openbravo på både ubuntu og windows at de så arbejder på samme database nemlig den der ligger på windows og er delt da windows maskinen jo skal være tændt for at få adgang til filerne og det er den jeg bruger mest. ubuntu maskinen er kun en side løber.
jeg aner ikke om samba er det rigtige eller jeg skal bruge noget andet?
Jeg har et program der hedder openbravo som bruger en lokal database til at huske ting i men jeg vil gerne have sådan at når jeg har openbravo på både ubuntu og windows at de så arbejder på samme database nemlig den der ligger på windows og er delt da windows maskinen jo skal være tændt for at få adgang til filerne og det er den jeg bruger mest. ubuntu maskinen er kun en side løber.
-
Vilmand skrev:Hej tak for det lille indlæg jeg blev lidt klogere.
og windowsmaskinen er hvilken version?
-
Windows maskinen kører = Microsoft Windows 7 Ultimate 32-bit
Ubuntu maskinen kører = Ubuntu 10.04
-
Vilmand skrev:Windows maskinen kører = Microsoft Windows 7 Ultimate 32-bit
jeg kan med stolthed i stemmen sige at jeg aldrig har rørt en maskine med windows 7 så jeg har ingen viden der kan hjælpe dig. eneste jeg ved er at det driller, og driller mange
-
okay øv håber der er nogle andre der kan hjælpe?