Jeg har nu på flere forskellige computere installeret Ubuntu - enten som selvstændigt OS eller som dual-boot med Windows - uden at have haft væsentlige problemer. I weekenden skulle jeg så lave en dual-boot installation på svogerens maskine, men er nu endt med et "lille" problem.
Maskinen var før opstart klargjort med "defragmentering" og "diskoprydning" under Windows og installationen af Ubuntu 10.04 fra USB-stick kørte helt efter bogen. Efter installationen kørte jeg straks en opdatering af Ubuntu og først herefter installerede jeg den "restricted driver" til NVIDIA grafikkortet, som blev foreslået.
Som afslutning på installationen kørte jeg punkt 2 i Ubuntu-guiden (freedomnotbeer) og startede på punkt 3. Punktet fik jeg dog ikke afsluttet da jeg mistede netværksforbindelsen.
Jeg slukkede maskinen, tændte den igen og ville tjekke at den eksisterende Windows XP stadig virkede. Det gjorde den ikke. Når jeg valgte Windows fik jeg blot en sort skærm med en blinkende cursor, hvor der ikke kan skrives noget. Fra den blinkende cursor kan maskinen genstartes med CTRL-ALT-DEL.
Windows Recovery, som også kan vælges fra opstartsmenuen starter fint. Det samme gør Ubuntu 10.04
Derfor to spørgsmål:
1. Kan jeg genskabe adgangen til Windows uden at geninstallere
2. Hvis jeg kører en Windows Recovery vil den så ødelægge den Ubuntu-installation, der virker
Jeg har adgang til Windows-filerne fra Ubuntu, så jeg har endnu ikke mistet data, men svogeren er selvfølgelig ked af at Windows ikke virker, da han bruger nogle programmer herunder, som han er glad for
Windows XP i sort efter installation af Ubuntu 10.04
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Windows XP i sort efter installation af Ubuntu 10.04
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Windows XP i sort efter installation af Ubuntu 10.04
ad. 1) Det lyder som en Grub fejl.
Prøv enfor at se om det løser problemet.
ad. 2) Ja, medmindre du kan få den til kun at bruge den partion der nu er windows på og den vil overskrive Grub og indlægge sin egen Bootmanager, som ikke kan håndtere andet end windows, og du vil ikke umiddelbart have adgang til Ubuntu. Du skal så til at installere Grub osv.
stra
Prøv en
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
ad. 2) Ja, medmindre du kan få den til kun at bruge den partion der nu er windows på og den vil overskrive Grub og indlægge sin egen Bootmanager, som ikke kan håndtere andet end windows, og du vil ikke umiddelbart have adgang til Ubuntu. Du skal så til at installere Grub osv.
stra
Senest rettet af Stra 26. jul 2010, 22:37, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: København
grup = grub: Jeg har oplevet, at Vista kan pjevse lidt, hvis man har ændret partitionen, så den ikke er den størrelse, den forventer. Så skal man bruge recovery til at genskabe opstartsprogrammet - man behøver altså ikke geninstallere hele styresystemet. Jeg ved ikke, om det kunne være noget lignende ved XP.
Hvis du geninstallerer hele styresystemet, skal du genskabe grub - det er ikke svært, der er bare en del trin at skulle igennem: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD - spørg, hvis det virker uoverskueligt eller du har brug for hjælp til et trin
sudo update-grub
Hvis du geninstallerer hele styresystemet, skal du genskabe grub - det er ikke svært, der er bare en del trin at skulle igennem: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD - spørg, hvis det virker uoverskueligt eller du har brug for hjælp til et trin
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
stra
-
Tak for forslagene. Jeg har først adgang til maskinen igen i weekenden og vender tilbage med resultatet (forhåbentlig blot med en markering af LØST i overskriften )
-
Desværre, ikke LØST i denne omgang.
Jeg prøvede som kørte uden fejlmeddelelse. Den viste begge de installerede OS, altså også Windows XP.
Derefter fandt jeg nedenstående og kørte testdisk, som anbefalet. Jeg har ikke den "BackupBS"-tab, som beskrives.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/bootinfoscript/index.php?title=Boot_Problems:Boot_Sector
Det må vel betyde at:
Ja, men hvilket? Er der nogen, der har andre ideer?
Alle OS vises ved opstart, men hvis jeg vælger Windows XP får jeg som sagt bare en sort skærm med en blinkende cursor (underscore). Der sker ikke mere og harddisken arbejder ikke (så vidt jeg kan høre)
Jeg prøvede
sudo update-grub
Derefter fandt jeg nedenstående og kørte testdisk, som anbefalet. Jeg har ikke den "BackupBS"-tab, som beskrives.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/bootinfoscript/index.php?title=Boot_Problems:Boot_Sector
Det må vel betyde at:
..it usually means that the original and backup boot sector are identical, and you are probably suffering from a different problem
Ja, men hvilket? Er der nogen, der har andre ideer?
Alle OS vises ved opstart, men hvis jeg vælger Windows XP får jeg som sagt bare en sort skærm med en blinkende cursor (underscore). Der sker ikke mere og harddisken arbejder ikke (så vidt jeg kan høre)
-
- Geografisk sted: København
Har du en XP installations-cd? Så ville jeg prøve at reparere XP med den som beskrevet her: http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... art.mspx#6 - hvis det lykkes, skal du temmelig sikkert genskabe grub som beskrevet i linket i mit første indlæg.
Hvis du ikke har cd'en, ved jeg ikke, om muligheden findes i XP Recovery på harddisken - den gør i Vista. Du kan vel vælge Recovery og se ad, uden at den straks begynder at geninstallere hele systemet??
P.S. Som du sikkert ved: back altid filer op først, før du prøver noget
Hvis du ikke har cd'en, ved jeg ikke, om muligheden findes i XP Recovery på harddisken - den gør i Vista. Du kan vel vælge Recovery og se ad, uden at den straks begynder at geninstallere hele systemet??
P.S. Som du sikkert ved: back altid filer op først, før du prøver noget
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg mener faktisk det er muligt at genskabe xp opstarts sektoren via windows 7 recovery cd.
http://neosmart.net/downloads/miscellan ... sc.torrent
vælge "Repair Your Computer"
der efter "Command Prompt"
der efter skulle det bare være at skrive følgende kommando
bootsect /nt52 C:\
Hvis det ikke gør det kan du også prøve dig med:
bootsect /nt52 ALL
Men her risikere du at du bagefter skal fikse grub
http://neosmart.net/downloads/miscellan ... sc.torrent
vælge "Repair Your Computer"
der efter "Command Prompt"
der efter skulle det bare være at skrive følgende kommando