Jeg har fået et irriterende problem ved opstart af 10.04 på min stationære maskine ( intel dual core 64 bit. 2 separate HD med henholdsvis XP og ubuntu 10.04) der ellers har kørt fint indtil for kort tid siden.
Når GRUB kommer frem med valgmuligheden mellem de seneste versioner, og jeg lader den starte den nyeste version 2.6.32-23, så kommer jeg godt nok frem til at den skriver Ubuntu 10.04 med de farvede prikker under neden, som kører nogle gange, men så får jeg pludselig en hel skærm fuld af en fejlmeddelelse gentaget mange gange så den fylder hele skærmen. Det hele forsvinder lynhurtigt, men så vidt jeg kan nå at se så står der noget i retning af :
"HDA-Intel spurious response ", samt noget mere som jeg ikke kan nå at se.
Derefter kommer det normale login-vindue med password osv og jeg kan logge på normalt.
Nogle gange går opstarten imidlertid i stå efter logoet med Ubuntu 10.04 og de farvede prikker, så jeg bare får en sort skærm og intet sker selv om jeg venter og venter. Der skal så ofte flere forsøg til før det lykkes at starte.
Beklager den lidt omstændelige og "uprofessionelle" forklaring, men er der nogen som kan finde ud af hvad der foregår og forklare det så en newbee kan forstå det ??
På forhånd tak
fra
BoA
opstart i stå / nu skærmproblem LØST. indtil videre
-
- IRC nickname: boa
- Geografisk sted: Odder i Østjylland
opstart i stå / nu skærmproblem LØST. indtil videre
Senest rettet af boa 20. jan 2011, 23:38, rettet i alt 3 gange.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: opstart går i stå på 10.04
boa skrev:Jeg har fået et irriterende problem ved opstart af 10.04 på min stationære maskine ( intel dual core 64 bit. 2 separate HD med henholdsvis XP og ubuntu 10.04) der ellers har kørt fint indtil for kort tid siden.
Når GRUB kommer frem med valgmuligheden mellem de seneste versioner, og jeg lader den starte den nyeste version 2.6.32-23, så kommer jeg godt nok frem til at den skriver Ubuntu 10.04 med de farvede prikker under neden, som kører nogle gange, men så får jeg pludselig en hel skærm fuld af en fejlmeddelelse gentaget mange gange så den fylder hele skærmen. Det hele forsvinder lynhurtigt, men så vidt jeg kan nå at se så står der noget i retning af :
"HDA-Intel spurious response ", samt noget mere som jeg ikke kan nå at se.
Derefter kommer det normale login-vindue med password osv og jeg kan logge på normalt.
Nogle gange går opstarten imidlertid i stå efter logoet med Ubuntu 10.04 og de farvede prikker, så jeg bare får en sort skærm og intet sker selv om jeg venter og venter. Der skal så ofte flere forsøg til før det lykkes at starte.
Beklager den lidt omstændelige og "uprofessionelle" forklaring, men er der nogen som kan finde ud af hvad der foregår og forklare det så en newbee kan forstå det ??
På forhånd tak
fra
BoA
Det kan lyde som et hardware problem. Tjek at din PC ikke har det for varmt her i sommervarmen (Kik i BIOS).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om temperatur. Problemerne kommer også ved start af maskinen efter stilstand ved alm. stuetemperatur fx. om aftenen. CPU temperaturen ligger sjældent over 50 grader, og jeg er omhyggelig med at rense blæser og køleribber jævnligt.
Den "mystiske" fejlmelding angående "spurious response" kan imidlertid godt tyde på, at der er et eller andet hardware-relateret på færde. Harddisken er i øvrigt ikke voldsomt gammel eller træt.
BoA
Den "mystiske" fejlmelding angående "spurious response" kan imidlertid godt tyde på, at der er et eller andet hardware-relateret på færde. Harddisken er i øvrigt ikke voldsomt gammel eller træt.
BoA
-
boa skrev:Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om temperatur. Problemerne kommer også ved start af maskinen efter stilstand ved alm. stuetemperatur fx. om aftenen. CPU temperaturen ligger sjældent over 50 grader, og jeg er omhyggelig med at rense blæser og køleribber jævnligt.
BoA
Du kan prøve at tjekke om om strøm- og signal-kabler sidder ordentligt fast.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det vil jeg prøve, og vender så tilbage til sagen. Det kommer lige til at tage lidt tid at få slæbt boxen ud fra fuglereden under skrivebordet og op på arbejdsbordet - samt retur igen !
BoA
BoA
-
Har nu haft begge harddiske ude, ommonteret kablerne og stablet det hele ind i boxen igen. Desuden er køleribber og blæsere rengjorte. Begge harddiske er chekket med ubuntus "diskredskab" og den ene er godkendt uden bemærkninger mens den anden har i alt 20 dårlige sektorer. Det er imidlertid den disk som bruges til windows, og det kører så godt som winsovs nu engang kan forventes at gøre. Alt sammen uden forbedrede resultater med hensyn til opstarten af ubuntu. Nu prøver jeg i stedet en nyinstallation af den oprindelige cd med 10.04 64 med efterfølgende opdateringer, og så får vi se hvad der sker.
BoA
BoA
-
Ak ja - et problem kommer som sædvanligt ikke alene !
Efter nyinstallation af 10.04 64 fra samme cd som opbrindeligt brugt har jeg nu igen problemer med opsætningen af min nvidia driver. Jeg har forsøgt at gøre nøjagtigt det samme som sidst løste problemet, men nu får jeg ikke ændret til den ønskede opløsning. Når jeg prøver at redigere med gksudo gedit i xorg.config får jeg over 70 linier fejlmeddelelser :
"error: line 72922: 0 is wrong flag id
error: line 107585: 0 is wrong flag id
osv. op til linie 151607
Selv om rettelserne tilsyneladende står rigtigt i xorg.conf er det ikke muligt at ændre til den ønskede opløsning med "gksudo nvidia-settings"
Det oprindelige problem med at jeg ikke kunne få bootet har det tilsyneladende afhjulpet at geninstallere, men nu er jeg så på spanden igen med opløsningen.
Gode råd modtages med taknemlighed !
BoA
Efter nyinstallation af 10.04 64 fra samme cd som opbrindeligt brugt har jeg nu igen problemer med opsætningen af min nvidia driver. Jeg har forsøgt at gøre nøjagtigt det samme som sidst løste problemet, men nu får jeg ikke ændret til den ønskede opløsning. Når jeg prøver at redigere med gksudo gedit i xorg.config får jeg over 70 linier fejlmeddelelser :
osv. op til linie 151607
Selv om rettelserne tilsyneladende står rigtigt i xorg.conf er det ikke muligt at ændre til den ønskede opløsning med "gksudo nvidia-settings"
Det oprindelige problem med at jeg ikke kunne få bootet har det tilsyneladende afhjulpet at geninstallere, men nu er jeg så på spanden igen med opløsningen.
BoA
-
boa skrev:Ak ja - et problem kommer som sædvanligt ikke alene !
osv. op til linie 151607
BoA
Når du har geninstalleret er det første du skal gøre er at køre Opdateringshåndtering, for ellers går det galt, hvis du installerer drivers til f.eks. Nvidia.
Den information har før stået i Lucid Release notes. Der kommer en fejl-rettelsesudgave af Lucid Lynx den 29. juli. Den hedder Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04.1 LTS
/Lars
-
Re: opstart i stå / nu skærmproblem igen
Nåeh - ja Nu du siger det Lars, så kan jeg da godt huske at jeg har set det nævnt i et eller andet indlæg her på forum. Pokkers at jeg havde glemt det, men nu prøver jeg så at installere forfra igen - og denne gang skal jeg nok huske opdateringen før noget andet !
Da jeg stadig er meget ny med ubuntu, bliver jeg nødt til at spørge : Hvor ser jeg de omtalte release notes ?
Bedste hilsner
fra
BoA
Da jeg stadig er meget ny med ubuntu, bliver jeg nødt til at spørge : Hvor ser jeg de omtalte release notes ?
Bedste hilsner
fra
BoA
-
boa skrev:Nåeh - ja Nu du siger det Lars, så kan jeg da godt huske at jeg har set det nævnt i et eller andet indlæg her på forum
Måske fra min Ubuntu 10.04 installationsguide? https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399
boa skrev:Hvor ser jeg de omtalte release notes ?
https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes for Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04/10.04.n
Det kan også være en god ide at studere om man har noget eksotisk hardware på: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
Ubuntu community Documentation er meget god: https://help.ubuntu.com/community/
Den officelle dokumentation er self oxo god: https://help.ubuntu.com/
/Lars
-
Tak for input. Jeg har nu efter en masse forsøg, som bl.a. indbefatter at gå over på en 32 bit version, konkluderet at jeg nok enten skal finde et andet nvidia-kort eller en anden skærm, hvis jeg skal have det hele til at spille optimalt uden en masse bøvl.
Nu orker jeg ikke mere i denne omgang. Jeg har deaktiveret nvidia-driveren og kører indtil videre med ubuntus default opløsning på 1024x768 i stedet for de 1280x1024 som skærmen egentlig er beregnet til. Det er nogenlunde acceptabelt.
Tak for hjælpen og god nat !
Nu orker jeg ikke mere i denne omgang. Jeg har deaktiveret nvidia-driveren og kører indtil videre med ubuntus default opløsning på 1024x768 i stedet for de 1280x1024 som skærmen egentlig er beregnet til. Det er nogenlunde acceptabelt.
Tak for hjælpen og god nat !
-
Re: opstart i stå / skærmproblem nu igen
Nu er det efter en række forsøg omsider lykkedes at få skærmopløsningen til Viewsonic - skærmen tærsket på plads ! Det viste sig at der var et par "småting" undervejs i mine notater vedrørende processen som jeg havde overset. Det er nu rettet i texten i min tråd "Genkender ikke viewsonic skærm - en gang til. LØST" i indlægget skrevet 30 maj 2010, 21:26
Så håber jeg bare at jeg også kan komme af med opstartproblemet -det er ikke lykkedes endnu -men jeg er STÆDIG !
BoA
Så håber jeg bare at jeg også kan komme af med opstartproblemet -det er ikke lykkedes endnu -men jeg er STÆDIG !
BoA
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hej Boa, vi har fået en løst knap, du skal bare trykke på knappen med hakket ud for det svar du syndes løser problemet bedst (event dit eget).