TRÅDLØS ER DEAKTIVERET

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: TRÅDLØS ER DEAKTIVERET

Indlæg af vovsen »

Og en gang til efter at javamodulet nu er installeret.
Jeg har kørt pakkehåndteringen der nu melder 0 fejl m.m.

Hvad synes du så jeg skal prøve - jeg er lidt rundforvirret lige nu! :lol:

∕Erik
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Okay så prøv igen at køre det den beder om

Kode: Vælg alt

'sudo dpkg --configure -a
og derefter reinstall java.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
vovsen

Indlæg af vovsen »

Yeps, så sker dette!

e@A1:~$ sudo dpkg --configure -a
[sudo] password for e:

e@A1:~$ sudo aptitude reinstall sun-java6-jre
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Læser oplysninger om udvidet status
klargører pakketilstande... Færdig
Skriver information om udvidet tilstand... Færdig
Følgende pakker vil blive GENINSTALLERET:
sun-java6-jre
0 pakker opgraderet, 0 nyinstalleret, 1 geninstalleret, 0 til afinstallering og 0 ikke opgraderet.
Skal hente 0B/6.410kB arkiver. Efter udpakning vil 0B blive brugt.
Skriver information om udvidet tilstand... Færdig
Prækonfigurerer pakker ...
(Læser database... 242844 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte sun-java6-jre 6.20dlj-1ubuntu3 (med .../sun-java6-jre_6.20dlj-1ubuntu3_all.deb)...
sun-dlj-v1-1 license has already been accepted
Udpakker erstatning sun-java6-jre...
Processing triggers for shared-mime-info ...
Unknown media type in type 'all/all'

Unknown media type in type 'all/allfiles'

Unknown media type in type 'uri/mms'

Unknown media type in type 'uri/mmst'

Unknown media type in type 'uri/mmsu'

Unknown media type in type 'uri/pnm'

Unknown media type in type 'uri/rtspt'

Unknown media type in type 'uri/rtspu'

Unknown media type in type 'fonts/package'

Unknown media type in type 'interface/x-winamp-skin'

Sætter sun-java6-jre (6.20dlj-1ubuntu3) op...

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Læser oplysninger om udvidet status
klargører pakketilstande... Færdig

Terminal giver så ovenstående output.
Jeg har rødfarvet dét, der ikke bare kører. Véd du, hvad dét betyder?

Nu sender jeg dette og restarter derefter maskinen for at se om det har hjulpet. By for nu.

/Erik
vovsen

Indlæg af vovsen »

Efter restart er der desværre ingen ændringer. Jeg har så prøvet at sætte D-Link enheden til. Begge net"kort" dukker op i netværksmenuen, men er begge deaktiverede, så der ikke kan aktiveres noget overhovedet.

I opstartsekvensen kommer der stadig den der "dumme" besked.
Der er nogle tal foran som jeg ikke kan nå at se. Vil de have interesse? - så kan jeg prøve at fange skærmen med et kamera.

∕Erik
Stra

Indlæg af Stra »

vovsen skrev:Yeps, så sker dette!

Unknown media type in type 'all/all'

Unknown media type in type 'all/allfiles'

Unknown media type in type 'uri/mms'

Unknown media type in type 'uri/mmst'

Unknown media type in type 'uri/mmsu'

Unknown media type in type 'uri/pnm'

Unknown media type in type 'uri/rtspt'

Unknown media type in type 'uri/rtspu'

Unknown media type in type 'fonts/package'

Unknown media type in type 'interface/x-winamp-skin'

er ganske normalt
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1158187

java problemet er nu løst, men ikke det trådløse.

Og lige nu er jeg så lidt på bar bund.

stra
stra
vovsen

Indlæg af vovsen »

:D :lol: OKAY så er vi TO.
Næste step er det ikke at jeg finder 10.04 installationsskiven frem igen, og så starter forfra med formatterede partitioner. Så håber jeg at jeg kan importere backup-en af Evolution.

Foreløbig TAK for indsatsen.

/Erik
Stra

Indlæg af Stra »

Om du kan komme på trådløs via liveCden, ville jeg lige tjekke først.

Alle de steder jeg læser om det er det en fysisk knap eller noget i BIOS der ikke er aktiveret, når man har det problem med at kunne aktivere trådløs, når man kan se det.

stra
stra
vovsen

Indlæg af vovsen »

LiveCDen giver ingen forskel.

Jeg har nu reinstalleret systemet (flere gange) udført Java installation m.m. (det kunne jo tænkes, de skulle bruges) men systemet vil stadig ikke aktivere netkortene.
De bliver dog begge vist i menuen, men er anført som "trådløs er deaktiveret" (wlan0 og wlan1). Jeg har indsat de relevante MAC-adresser i opsætningen.

Der er ingen "knapper/afbrydere" og BIOS indeholder kun noget med USB som er sat aktivt. Der er jo ikke onboard-netkort (trådløs).
USB skal vel være den nyeste/hurtigste version.

Heldigt at RJ45 forbindelsen virker perfekt :lol:
Og så har jeg fået mit udvidede tastatur til at "virke" også med medieknapperne! :wink:

Jeg kom lige til at fundere over om der er nogle programpakker der skal installeres for at få det hele til at virke. Hvad kunne dét f.eks. være?

/Erik
vovsen

Indlæg af vovsen »

:idea: Øhm, det er jo ik fordi man véd specielt meget om trådløse forhold, men på den anden maskine kom der vist en "kryptisk besked" i et glimt med noget HUB tror jeg det var eller noget andet som jeg ikke lige kunne se berettigelsen af, men det fik jo D-Link enheden til at virke.
Er der måske noget med at der skal aktiveres en intern "Bridge" for at connecte USB-enhederne, og så mangler denne enhed i opsætningen, hvorfor tingene ikke kan komme til at virke.

Ja jeg har det med at få nogle tanker ind imellem - Nu har man jo tid til det TøHø :D
Stra

Indlæg af Stra »

vovsen skrev:LiveCDen giver ingen forskel.

/Erik
Og så var det ikke nødvendigt at at geninstallere, for det ville ikke ændre sig. Men så fik du jo andre ting til at virke :wink:

Prøv at fortælle helt nøjagtig hvilken PC det er. Gerne med link.

stra
stra
vovsen

Indlæg af vovsen »

Stra skrev:
vovsen skrev:LiveCDen giver ingen forskel.

/Erik
Og så var det ikke nødvendigt at at geninstallere, for det ville ikke ændre sig. Men så fik du jo andre ting til at virke :wink:

Prøv at fortælle helt nøjagtig hvilken PC det er. Gerne med link.

stra

Iow - Jeg har fået styr på en hel masse nu - jeg fik lige et flashback vedr. dét jeg "så" - det var noget med "bus", der skete noget med , hvorefter D-Link enheden pludselig blev aktiveret. (altså på den anden Medion-maskine der er "født" med W7, som )

Maskinen er en MEDION tower desktop med serienummer 11183010040671, hvilket giver adgang til http://www.medion.dk, hvor jeg lige så, der er kommet en opdatering til BIOS, som jeg skal have loadet på et tidspunkt - (Ikke via Windows7) det opr. OS var XP home.
Det er en Intel 4 3,4 GHz HyperThreaded processor.

Nå men maskinen er opgraderet til 2 GB ram og er ellers original. Jeg "tror" ikke BIOS opgraderingen giver noget til "frigivelsen" af USB enhederne,
Bios Opdatering MS 7091 (Rev 1.0)
Security Freeze Lock Opdatering
24.06.2010 - Ver: 3.15
men måske sker der noget. Det bliver dog ikke lige med det første jeg opgraderer den.
Kender du til hvordan man gør det med Linux sådan "By the way" :)

Er det nok info til dine tiltag, ellers skal du blot sige, hvad du skal bruge, så skal jeg sandsynligvis nok finde infoen.

/Erik
Stra

Indlæg af Stra »

Er det stadig disse maskiner fra denne tråd du har viewtopic.php?f=31&t=11300&st=0&sk=t&sd=a&hilit=medion+tr%C3%A5dl%C3%B8s&start=15

Fik du det trådløse til at virke dengang?
Ellers tror jeg du må leve med, at det kun er d-link, der kan komme på trådløs.

Har aldrig prøvet at opgradere BIOS.

stra
stra
vovsen

Indlæg af vovsen »

Stra skrev:Er det stadig disse maskiner fra denne tråd du har viewtopic.php?f=31&t=11300&st=0&sk=t&sd=a&hilit=medion+tr%C3%A5dl%C3%B8s&start=15

stra

Til det sidste: Ork jo, (4-500 gange) men det var under DOS - Windows. Jeg har aldrig prøvet den operation under Linux. Nu er W platformen ikke til at bruge på denne maskine, og den skal ikke Jordkastes før der er foretaget nogle nærmere undersøgelser.
Er der mulighed for at afvikle *.exe filer under Linux via en (hvad er det nu det hedder) subplatform (man kan jo IKKE direkte i Linux, da kommandofortolkeren taler et HELT ANDET SPROG).

Mnhnæ til det første. Dén tråd handlede om den spritnye W7-maskine, hvor D-Link enheden pludselig gik "i luften", mens det indbyggede kort ikke kan få kontakt. Sætter jeg D-Link enheden på en USB-port dér. hopper W7-maskinen øjeblikkeligt på nettet under UBUNTU.

På denne maskine vil ingen af "kortene" aktiveres, men de er listet i menuen, der kommer under "Netværk" ved venstreklik.
Jeg købte D-Link enheden, fordi den havde en Tux på pakken, men det er bare ikke nok til denne maskine af en eller anden "(ikke så) sjov" grund. :wink:
Jeg vil meget gerne have denne maskine på WiFi, men jeg kan godt "leve med" en snor i kassen. Så meget kan den heller ikke flytte sig selv om den er på hjul :D

Jeg synes "bare" det ville være GODT, hvis "deaktiveret"-problemet blev løst, da jeg har en mistanke om, at det er noget fundamentalt i Linux-systemet, der trænger til belysning, sandsynligvis fra den øverste Projektledelses side, da det næppe er noget "frivillige" har forudsætninger til at arbejde med.
I er hamrende gode til at bore og belyse problemer og komme med forslag andre har forsøgt sig med, og dét er GULD værd.

Jeg har indtil videre ikke kunnet finde "tråde", hvor problestillingen er LØST. (Jeg har læst en hel del på engelsk)

/Erik
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

vovsen skrev:
Stra skrev:Er det stadig disse maskiner fra denne tråd du har http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... s&start=15

stra

Til det sidste: Ork jo, (4-500 gange) men det var under DOS - Windows. Jeg har aldrig prøvet den operation under Linux. Nu er W platformen ikke til at bruge på denne maskine, og den skal ikke Jordkastes før der er foretaget nogle nærmere undersøgelser.
Er der mulighed for at afvikle *.exe filer under Linux via en (hvad er det nu det hedder) subplatform (man kan jo IKKE direkte i Linux, da kommandofortolkeren taler et HELT ANDET SPROG).

Mnhnæ til det første. Dén tråd handlede om den spritnye W7-maskine, hvor D-Link enheden pludselig gik "i luften", mens det indbyggede kort ikke kan få kontakt. Sætter jeg D-Link enheden på en USB-port dér. hopper W7-maskinen øjeblikkeligt på nettet under UBUNTU.

På denne maskine vil ingen af "kortene" aktiveres, men de er listet i menuen, der kommer under "Netværk" ved venstreklik.
Jeg købte D-Link enheden, fordi den havde en Tux på pakken, men det er bare ikke nok til denne maskine af en eller anden "(ikke så) sjov" grund. :wink:
Jeg vil meget gerne have denne maskine på WiFi, men jeg kan godt "leve med" en snor i kassen. Så meget kan den heller ikke flytte sig selv om den er på hjul :D

Jeg synes "bare" det ville være GODT, hvis "deaktiveret"-problemet blev løst, da jeg har en mistanke om, at det er noget fundamentalt i Linux-systemet, der trænger til belysning, sandsynligvis fra den øverste Projektledelses side, da det næppe er noget "frivillige" har forudsætninger til at arbejde med.
I er hamrende gode til at bore og belyse problemer og komme med forslag andre har forsøgt sig med, og dét er GULD værd.

Jeg har indtil videre ikke kunnet finde "tråde", hvor problestillingen er LØST. (Jeg har læst en hel del på engelsk)

/Erik

det lydder meget som en eller anden opsætning hos dig der laver ged i det... netkort med tux på pakken skal fungere ud af æsken i nyere ubuntu-versioner. det har umidelbart intet med bios osv at gøre.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
vovsen

Indlæg af vovsen »

@stra Undskyld - jeg fik læst et "du" for meget!

soundpartner skrev:det lyder meget som en eller anden opsætning hos dig, der laver ged i det... netkort med tux på pakken skal fungere ud af æsken i nyere ubuntu-versioner. det har umidelbart intet med bios osv at gøre.

Ja, dét er der ikke nogen tvivl om :lol: - problemet er så "bare" at finde geden i dette Zoo. :lol:

På W7 maskinen ville tux-kortet egentlig heller ikke virke "ud af æsken", før jeg begyndte at "pille" i opsætningen. Så dit "SKAL" skal nok tages sådan lidt øhh! :roll: :) "fårbehold"

Det er godt nok heldigt, man aldrig glemmer noget (videnskabeligt bevist!), men kun kan have voldsomme problemer med at huske det (hele).
Nå men jeg klikkede i netkortmenuen på W7-maskinen, hvorved der pludselig blev aktivitet omkring noget USB-BUS, hvorefter der gik et lille stykke tid (masser af CPU-aktivitet) og så gik kortet "i luften". Og dér er det heldigvis blevet hængende. :D

Det er vel noget med at hardwaren selv kalder på den relevante software, så når dét ikke lykkes, hvad mon der sker hvis man hjælper til og installerer softwaren. Dét ville jeg gerne prøve - først med det indbyggede RTL2500 kort og derefter med D-Link Tux-kortet.
Hér har jeg bare et stort hængeparti, da jeg ikke har en dyt styr på hvordan dét gøres. - Har du en god "Lyd" til dét "Partner" :wink:
Hvis ellers du er enig med mig i, at det er et forsøg værd.