Snøvle sætninger og ord

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Snøvle sætninger og ord

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg har altid undret over, at mange bruger disse to ord sammen;

'Begge to'

Alle ved, hvis en person siger 'begge to', at der hentydes til hele mængden, hvor mængden er 2. Det er indforstået blandt folk når de snakker sammen.
Men ordet 'begge' er der tale om 2, så når man siger 'begge to' siger man så ikke fire? Altså 'to' (der er 2) og 'begge' (mængden er 2 og der henvises til dem alle sammen).

Begge (2) + to (2) = 4
:?
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af Warhawk »

Artificial Intelligence skrev:Begge (2) + to (2) = 4
:?

Nej, det tror jeg ikke er tilfældet. Jeg opfatter "begge to" som en slags dobbeltkonfekt - lidt i stil med "bakke bilen baglæns tilbage".

Men der er mange sjove ordsprog eller måder at sige ting på i det danske sprog.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Svante

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af Svante »

Nej, det tror jeg ikke er tilfældet. Jeg opfatter "begge to" som en slags dobbeltkonfekt - lidt i stil med "bakke bilen baglæns tilbage".

Eller "de 2 tvillinger". :-)
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af swotie »

Artificial Intelligence skrev:Jeg har altid undret over, at mange bruger disse to ord sammen;

'Begge to'

Alle ved, hvis en person siger 'begge to', at der hentydes til hele mængden, hvor mængden er 2. Det er indforstået blandt folk når de snakker sammen.
Men ordet 'begge' er der tale om 2, så når man siger 'begge to' siger man så ikke fire? Altså 'to' (der er 2) og 'begge' (mængden er 2 og der henvises til dem alle sammen).

Begge (2) + to (2) = 4
:?


Ja det er usandtroligt og uoptimalt :lol:
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af zob »

Jeg tror det kan accepteres af følgende grund.
'Begge' er et demonstrativt pronomen. Det optræder derfor næsten altid i sætningens syntaks foran et nomen. Så i den sammenhæng er pronomens plads udfyldt af 'begge' og nomens plads udfyldt af 'to'. Det demonstrative pronomen kommer har til at fungere anaforisk, dvs. henvisende til noget forudgående.
I den sammenhæng hvor man har talt tidligere om afgrænset antal af, lad os sige biler (nemlig 2), så kan man referere tilbage med 'begge to'. F.eks. "Han besluttede sig for at købe begge to". Vi kunne have sagt begge biler, men det ville virke endnu mere underligt dersom vi allerede vidste at det var biler (og hvilke biler det var) det drejede sig om. Så for at undgå den gentagelse.
Syntaktisk, ville der heller ikke være noget i vejen for at fjerne det demonstrative pronomen. "Han besluttede sig for at købe to", men så opstår der en semantisk ny situation. Så ved vi pludselig ikke om det var de to føromtalte biler (som det demonstrative pronomen pegede på), eller det var nogle andre. Det svarer i virkeligheden til "alle x" - altså "alle tre" f.eks. - hvis der havde være tale om 3 biler, men man kan ikke tale om "alle to". Altså han besluttede sig for at købe den samlede mænge af biler som havde været inde i hans overvejelser, i dette tilfælde 2.
Når de så er sagt, kan man godt undgå det. Jeg kan ikke lige gennemskue om det gælder alle tilfælde, men "han besluttede sig for at købe dem begge", skulle kunne erstatte den anden konstruktion. I kender sikkert engelsk, og jeg kan tilføje at man på spansk har en ganske elegant løsning hvor ordet "begge" (ambos) sjældent bruges. Man kan i stedet sige noget i retning af "dem to", "dem tre", osv. (los dos, los tres...).
Men for at opsummere, tror jeg altså det accepteres fordi vi "higer" efter den almindelige syntaks med demonstrativt pronomen og efterstillet nomen og fordi vi undgår det, vi betragter som en værre dobbeltkonfekt på det højere niveau.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af Artificial Intelligence »

God forklaring, zob. Men den genere mig stadigvæk rent verbalt (dobbelt konffekten).
Jeg tror ikke de har det problem på engelsk.
'Begge to' kan snildt oversættes til 'Both of them' og ikke 'both two' (lyder også forkert).


Jeg vil starte en bevægelse for afskafning af ordet 'begge' og istedet bruge ordet 'alle' - Fra nu af hedder det 'alle to' :mrgreen:
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Snøvle sætninger og ord

Indlæg af Artificial Intelligence »

[dobbelt post]
Senest rettet af Artificial Intelligence 18. jul 2010, 13:13, rettet i alt 1 gang.