Fejl under første boot efter K/Ubuntu 10.04 install.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
da9el

Fejl under første boot efter K/Ubuntu 10.04 install.

Indlæg af da9el »

Hey Gents.

Jeg er noob!
Jeg har nu i en månedstid kæmpet med at få Ubuntu / Kubuntu / Mint / Fedora til at køre på min nettop. Maskinen består af et Zotac ION ITX-D mobo (Atom 330), 2 x 2GB Kingston, 30GB OCZ Vertex og en WD lager disk.
Sagen er den at efter install - Live eller Alternate / x86 eller x64 - får jeg en laaaang liste med fejl under boot og kan ikke hente proprietary drivere. Herefter gir jeg op da det meste jeg kan nå at se af fejlmeddelelsen handler om I/O sda fejl.
Jeg ved ikke hvor jeg finder en boot.log så i kan se hvad der sker - så det er egentlig det jeg efterspørger i første omgang.

Jeg har prøvet at skifte mellem AHCI og SATA i BIOS og enable og disable "Change the AHCI DID for Linux" option under AHCI.
Jeg har prøvet med "Optimized Defaults" og "Fail-Safe Defaults".
Det skal siges jeg henter distro'en via Unetbootin eller KLID og de fleste gange har jeg også kørt installeren fra USB-stick.
Jeg har prøvet at lade installeren klare partitioneringen, og selv lave en boot, root og en home partition (kører ikke med swap pga. SSD'en) og nogle gange er jeg heldig at få lov at installere, andre gange fryser den inden den når til punkt 4 (valg af tastatur) og andre gange igen fryser den ved 48% eller 67%, uanset hvilken metode jeg vælger. Har tjekket md5.
Men når jeg så er kommet helskindet igennem installeren får jeg fejlmeddelelsen ved boot. Nogle gange strander jeg i prompt, "ubuntu_login" mener jeg der står.

Jeg har ingen problemer når LiveCD er bootet op. Så kører alt som Hans i Grethe.
Det skal også lige tilføjes at jeg før har kørt Ubuntu 8.10, 9.04, Fedora 11(?) og OpenSUSE uden problemer.

Jeg er ved at løbe tør for idéer og har desperat brug for input.
Jeg forsøger mig med 9.10 eller tidligere i morgen, samt en god gammeldaws platter HDD.

Men hvis der er nogen som kender til issuet så giv endelig lyd, for jeg NÆGTER at gå tilbage til XP. Alle input modtages med kyshånd!

/daniel
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fejl under første boot efter K/Ubuntu 10.04 install.

Indlæg af lath »

da9el skrev:Hey Gents.

Jeg er noob!
Jeg har nu i en månedstid kæmpet med at få Ubuntu / Kubuntu / Mint / Fedora til at køre på min nettop. Maskinen består af et Zotac ION ITX-D mobo (Atom 330), 2 x 2GB Kingston, 30GB OCZ Vertex og en WD lager disk.
Sagen er den at efter install - Live eller Alternate / x86 eller x64 - får jeg en laaaang liste med fejl under boot og kan ikke hente proprietary drivere. Herefter gir jeg op da det meste jeg kan nå at se af fejlmeddelelsen handler om I/O sda fejl.
Jeg ved ikke hvor jeg finder en boot.log så i kan se hvad der sker - så det er egentlig det jeg efterspørger i første omgang.

Jeg har prøvet at skifte mellem AHCI og SATA i BIOS og enable og disable "Change the AHCI DID for Linux" option under AHCI.
Jeg har prøvet med "Optimized Defaults" og "Fail-Safe Defaults".
Det skal siges jeg henter distro'en via Unetbootin eller KLID og de fleste gange har jeg også kørt installeren fra USB-stick.
Jeg har prøvet at lade installeren klare partitioneringen, og selv lave en boot, root og en home partition (kører ikke med swap pga. SSD'en) og nogle gange er jeg heldig at få lov at installere, andre gange fryser den inden den når til punkt 4 (valg af tastatur) og andre gange igen fryser den ved 48% eller 67%, uanset hvilken metode jeg vælger. Har tjekket md5.
Men når jeg så er kommet helskindet igennem installeren får jeg fejlmeddelelsen ved boot. Nogle gange strander jeg i prompt, "ubuntu_login" mener jeg der står.

Jeg har ingen problemer når LiveCD er bootet op. Så kører alt som Hans i Grethe.
Det skal også lige tilføjes at jeg før har kørt Ubuntu 8.10, 9.04, Fedora 11(?) og OpenSUSE uden problemer.

Jeg er ved at løbe tør for idéer og har desperat brug for input.
Jeg forsøger mig med 9.10 eller tidligere i morgen, samt en god gammeldaws platter HDD.

Men hvis der er nogen som kender til issuet så giv endelig lyd, for jeg NÆGTER at gå tilbage til XP. Alle input modtages med kyshånd!

/daniel

Sådan her? (der kan godt stå noget andet end dev sr0):
Billede
Du kan også se den i min Ubuntu 10.04 installationsguide i punkt 29: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399

Hvis ja, er det en kendt fejl.

Ubuntu er installeret.

Du skal bare tage cd/usb flash drev ud, og sige ok til at genstarte eller trykke CTRL+ALT+DEL tastekombinationen (Jeg kan ikke huske præcist hvad jeg lavede).

Det vigtige er at du ikke igen starter op via den Ubuntu der er på CDen, eller USB flash disken.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
da9el

Indlæg af da9el »

Sweet! Tænkte nok jeg ikke var den første da fejlen kom uanset konfiguration. Tusind tak!

/daniel
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du Har taget cd'en ud skal.du bare trykke.på enter ;)
da9el

Indlæg af da9el »

Nu bliver det mere og mere underligt.
Jeg kunne ikke få installeren til at gennemføre på noget tidspunkt. Den stoppede 9 ud af 10 gange mens den prøvede at oprette partitioner. Så jeg oprettede en RMA på kortet da min konklussion var at det var controlleren der var defekt. Men inden jeg skulle til at pakke det sammen i går, skulle jeg lige prøve en sidste gang. Så jeg satte en harddisk til. Første gang jeg prøver med en ikke-SSD. Og vupti så sprøjtede den igennem installeren og bootede uden issues.
Den disk der sidder til OS er en OCZ Vertex 30GB med firmware 1.6 - den anden jeg testede med er en Intel X25-M G2'er med firmware 02HD.

Grunden til jeg droppede Win7 og XP i første omgang var fordi de var umådelige langsomme og frøs sporadisk fra tid til anden. Jeg har efterfølgende haft XP installeret et par gange for at opdatere BIOS bla. Jeg har også prøvet at køre en "clean" kommando med diskpart.exe og fik I/O fejl så jeg udelukkede Ubuntu som årsagen til problemet.

Så nu står jeg med et system som kan installere XP på SSD og Ubuntu på HDD. Er der nogen tweaks jeg skal prøve før install?
Skal lige tilføjes at jeg har prøvet med 9.04, 9.10 og 10.04 både Desktop og Alternate.

Kan jeg installere Ubuntu på SSD'en på en anden maskine og derefter smide den over på Atom-kortet uden hardware bøwl?

Go weekend
/daniel
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det kan du fint gøre.
Du kan sandsynligvis også opdatere BIOS fra ubuntu ved at bruge.programmet flashrom.
Du kan også kopiere en installation fra en harddisk til en anden ved at bruge gparter.
da9el

Indlæg af da9el »

Super... Så prøver jeg det :-)
lath

Indlæg af lath »

da9el skrev:Nu bliver det mere og mere underligt.
Jeg kunne ikke få installeren til at gennemføre på noget tidspunkt. Den stoppede 9 ud af 10 gange mens den prøvede at oprette partitioner. Så jeg oprettede en RMA på kortet da min konklussion var at det var controlleren der var defekt. Men inden jeg skulle til at pakke det sammen i går, skulle jeg lige prøve en sidste gang. Så jeg satte en harddisk til. Første gang jeg prøver med en ikke-SSD. Og vupti så sprøjtede den igennem installeren og bootede uden issues.
Den disk der sidder til OS er en OCZ Vertex 30GB med firmware 1.6 - den anden jeg testede med er en Intel X25-M G2'er med firmware 02HD.

Grunden til jeg droppede Win7 og XP i første omgang var fordi de var umådelige langsomme og frøs sporadisk fra tid til anden. Jeg har efterfølgende haft XP installeret et par gange for at opdatere BIOS bla. Jeg har også prøvet at køre en "clean" kommando med diskpart.exe og fik I/O fejl så jeg udelukkede Ubuntu som årsagen til problemet.

Så nu står jeg med et system som kan installere XP på SSD og Ubuntu på HDD. Er der nogen tweaks jeg skal prøve før install?
Skal lige tilføjes at jeg har prøvet med 9.04, 9.10 og 10.04 både Desktop og Alternate.

Kan jeg installere Ubuntu på SSD'en på en anden maskine og derefter smide den over på Atom-kortet uden hardware bøwl?

Go weekend
/daniel

Der er også en fejl med hensyn til SSD harddiske. Den er rettet - men ikke endnu lagt ind på installationscden i form af en opdatering fra version 10.04 -> 10.04.1.

Fejlen gør at i værste fald bliver SSDen smadret, og i bedste fald virker den bare ikke (med et Linux operativsystem før opdateringen). Opdateringen retter ikke fejlen, men fjerner fejlen ved at deaktivere den kildekode der er fejl-ramt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
da9el

Indlæg af da9el »

Av! Så tror jeg at jeg venter lidt med at prøve igen... Skal lige siges at X25'eren jeg prøvede med kører fint :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

hmm, hvis du opdatere systemet på din hdd skulle du kunne flytte den til din ssd bagefter uden at vente :)
da9el

Indlæg af da9el »

AJenbo skrev:hmm, hvis du opdatere systemet på din hdd skulle du kunne flytte den til din ssd bagefter uden at vente :)

Ofc. Var også kommet til den konklusion :-)
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

lath skrev:Fejlen gør at i værste fald bliver SSDen smadret, og i bedste fald virker den bare ikke (med et Linux operativsystem før opdateringen). Opdateringen retter ikke fejlen, men fjerner fejlen ved at deaktivere den kildekode der er fejl-ramt.
/Lars

Kilde?

Vil meget gerne læse mere om dette, da jeg selv kører SSD på den ene maskine.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
lath

Indlæg af lath »

tuxx skrev:
lath skrev:Fejlen gør at i værste fald bliver SSDen smadret, og i bedste fald virker den bare ikke (med et Linux operativsystem før opdateringen). Opdateringen retter ikke fejlen, men fjerner fejlen ved at deaktivere den kildekode der er fejl-ramt.
/Lars

Kilde?

Vil meget gerne læse mere om dette, da jeg selv kører SSD på den ene maskine.

Det er et problem med libata og SSD - set på LKML: lklml.org

I google kan man begynde en søgning med site:lkml.org +ssd +libata, og site:ubuntuforums.org +lucid +ssd +libata

Måske http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1441374.html er en hjælp for lucid maskiner.
I næstsidste indlæg i tråden (pr 18. Juli 2010) står der:
I changed the SATA controller type from AHCI to "Compatible" in the BIOS and it seems to be running perfectly now!

/Lars
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Efter min opfattelse er der ikke et generelt problem med libata og SSD i Lucid - det er mere en uheldig kombination af AHCI/compability mode i BIOS og harddisk/SSD samt Lucid for nogle. Her er der ganske stor forskel på BIOS producenterne.

For mit eget vedkommende kører min Thinkpad R500 med AHCI og SSD og har på intet tidspunkt udvist tendenser til knas - hverken i Karmic eller Lucid. En af mine kammerater kan dog ikke køre AHCI på sin Nova, så den har jeg sat til compability mode.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
da9el

Indlæg af da9el »

Warhawk skrev:En af mine kammerater kan dog ikke køre AHCI på sin Nova, så den har jeg sat til compability mode.

Der er ikke nogen mærkbar forskel om jeg sætter den til Legacy, AHCI - med eller uden "Change the AHCI DID for Linux". Begge er Indilinx, så mon ikke det og controller producent skal med som variabler?

Nu prøver jeg i hvert fald at installere og opdatere før jeg flytter den over på SSD'en