Fejl i initramfs samt en uforklarlig pci-fejl - (LØST)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
skipperskip
Geografisk sted: Kolding

Fejl i initramfs samt en uforklarlig pci-fejl - (LØST)

Indlæg af skipperskip »

Jeg får følgende fejl under opstart, og jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde nogle fornuftige løsninger på Google.
Er der ikke nogen herinde, som kan hjælpe mig videre?

Billede
Senest rettet af skipperskip 19. jul 2010, 20:06, rettet i alt 1 gang.
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fejl i initramfs samt en uforklarlig pci-fejl

Indlæg af lath »

skipperskip skrev:Jeg får følgende fejl under opstart, og jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde nogle fornuftige løsninger på Google.
Er der ikke nogen herinde, som kan hjælpe mig videre?

Billede

initramfs indeholder en pakke af device drivers, og den fil findes ikke (påstår kernen).
Gentoo gutterne har en god beskrivelse af initramfs. Læs starten af http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Initramfs

Det ligner desværre en geninstallation, da iniramfs kommer sammen med en opdatering af linux kernen. Det kan også være gået galt i GRUB2.

Min erfaring er at den slags normalt kun sker, hvis man har pillet i noget man ikke skulle have pillet ved.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
skipperskip

Indlæg af skipperskip »

lath skrev:initramfs indeholder en pakke af device drivers, og den fil findes ikke (påstår kernen).
Gentoo gutterne har en god beskrivelse af initramfs. Læs starten af http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Initramfs

Det ligner desværre en geninstallation, da iniramfs kommer sammen med en opdatering af linux kernen. Det kan også være gået galt i GRUB2.

Min erfaring er at den slags normalt kun sker, hvis man har pillet i noget man ikke skulle have pillet ved.

/Lars

Jeg vil se på dit link :-)

På denne installation, har jeg overhovedet ikke pillet ved noget :wink:
Det ser ud til, at iniramfs godt kan være skyld i den anden fejl, har jeg ret i det?

If you don't have advanced requirements, you do not need initramfs.

Here are some examples of what you can do with initramfs:
Mount the root partition (for encrypted, logical, and otherwise special partitions)

Er det ikke en standard, at drevet bliver krypteret?
lath

Indlæg af lath »

skipperskip skrev:
lath skrev:initramfs indeholder en pakke af device drivers, og den fil findes ikke (påstår kernen).

/Lars

Jeg vil se på dit link :-)

På denne installation, har jeg overhovedet ikke pillet ved noget :wink:
Det ser ud til, at iniramfs godt kan være skyld i den anden fejl, har jeg ret i det?

If you don't have advanced requirements, you do not need initramfs.

Here are some examples of what you can do with initramfs:
Mount the root partition (for encrypted, logical, and otherwise special partitions)

Er det ikke en standard, at drevet bliver krypteret?

Sådan generelt kan man sige om Gentoo og Ubuntu at:
Normalt i Gentoo = Avanceret i Ubuntu, og Avanceret i Gentoo = meget avanceret i Ubuntu - bare så du lige ved det.
Altså: Gentoo er slet ikke for nybegyndere, og de skal være hjemmevant i en tekst baseret terminal (bash).
Personligt bruger jeg Ubuntu, fordi at jeg vil bruge mest tid på at være produktiv - det betyder så også at jeg finder mig i Canonicals evt. fikse ideer om hvordan brugeroplevelsen skal være i Ubuntu.
Med andre ord så gider jeg ikke bruge oceaner af tid på konfiguration og opsætning selv om jeg godt kan alt det avancerede stuff i Linux distributioner.

Et drev bliver kun krypteret, hvis du aktivt vælger det under installation.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du har opdateret kernen kan du muligvis bare starte op fra en af de tidliger kerner, hvis ikke du får valget under opstart skal du bare holde shift nede men computeren starter
skipperskip

Indlæg af skipperskip »

Nu har jeg geninstalleret, som foreslået, men ikke uden problemer.
Jeg kunne ikke installere 10.04 via hverken cd eller USB. Installationen kom aldrig i gang.
Min løsning var så, at installere 9.10 og derefter opgradere til 9.10.

Nu er fejlene jeg havde væk, men jeg har nu fået en som er endnu mere irriterende!

Jeg får Ubuntu-logoet med de blinkende prikker under, og derefter får et et kort øjeblik underlige tegn på skærmen, og jeg kommer ikke videre.

Jeg starter så op i genoprettelsestilstand, hvis jeg vælger "lav grafiktilstand" kan jeg starte op uden problemer.
Jeg har installeret to gange, med samme resultat.

Jeg får af vide, at indstillinger for skærm og grafikkort og inddate-enheder ikke kan detekteres korrekt.
Det er vist noget med at module i860 ikke virker.
Jeg prøver at finde lidt flere oplysninger.

Hvad skal jeg gøre nu...
lath

Indlæg af lath »

skipperskip skrev:Nu har jeg geninstalleret, som foreslået, men ikke uden problemer.
Jeg kunne ikke installere 10.04 via hverken cd eller USB. Installationen kom aldrig i gang.
Min løsning var så, at installere 9.10 og derefter opgradere til 9.10.

Nu er fejlene jeg havde væk, men jeg har nu fået en som er endnu mere irriterende!

Jeg får Ubuntu-logoet med de blinkende prikker under, og derefter får et et kort øjeblik underlige tegn på skærmen, og jeg kommer ikke videre.

Jeg starter så op i genoprettelsestilstand, hvis jeg vælger "lav grafiktilstand" kan jeg starte op uden problemer.
Jeg har installeret to gange, med samme resultat.

Jeg får af vide, at indstillinger for skærm og grafikkort og inddate-enheder ikke kan detekteres korrekt.
Det er vist noget med at module i860 ikke virker.
Jeg prøver at finde lidt flere oplysninger.

Hvad skal jeg gøre nu...

Det er et kendt problem (kig altid i release notes hvis du får et problem):
Jeg gætter at dit problem relaterer til "Intel 8xx X freezes/crashes": https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Intel%208xx%20X%20freezes/crashes, hvor der også er beskrevet en work-around, kig evt på linket.

/Lars
skipperskip

Indlæg af skipperskip »

Det vil jeg prøve, at se på så snart som muligt, men jeg forstår så bare ikke, at det virkede inden jeg geninstallerede.
skipperskip

Re: Fejl i initramfs samt en uforklarlig pci-fejl -(LØST)

Indlæg af skipperskip »

Denne kommando løste grafikproblemet
echo options i915 modeset=1 | sudo tee /etc/modprobe.d/i915-kms.conf
sudo update-initramfs -u

Der skulle ledes en del efter den, for mit utrænede øje, men jeg fandt den

Tak for hjælpen!

Nu kan jeg tilføje LØST til min tråd :D