Hola. Efter jeg for et stykke tid siden opgraderede fra Ubuntu 9.10 til 10.04 kan jeg ikke længere starte min Windows Vista partion op. Jeg vil tro det er en opdatering til grub loaderen der er skyld i dette da jeg skulle indstille forskellige ting til grub da jeg opgraderede. Jeg har så tydeligvis ikke anet hvad jeg har lavet for nu når jeg trykker på "Windows Vista Loader" bliver skærmen kun sort og vender så kort tid tilbage til boot menuen igen.
Kan det fikses på nogen nem måde? Harddisk partitionen ligger der endnu og den har jeg naturligvis ikke pillet ved. Har klaret mig rigtig fint med VMware og XP her på det sidste, men lige i dag har jeg hårdt brug for at kunne komme ind i det rigtige windows igen.
Håber nogen vil hjælpe.
Ved ikke om det er relevant for løsning af problemet, men her for et par dage siden valgte jeg at installere kubuntu-desktop så nu kører jeg KDE.
Windows partition virker efter efter Ubuntu opgradering
-
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Windows partition virker efter efter Ubuntu opgradering
Konsolkongen skrev:Hola. Efter jeg for et stykke tid siden opgraderede fra Ubuntu 9.10 til 10.04 kan jeg ikke længere starte min Windows Vista partion op. Jeg vil tro det er en opdatering til grub loaderen der er skyld i dette da jeg skulle indstille forskellige ting til grub da jeg opgraderede. Jeg har så tydeligvis ikke anet hvad jeg har lavet for nu når jeg trykker på "Windows Vista Loader" bliver skærmen kun sort og vender så kort tid tilbage til boot menuen igen.
Kan det fikses på nogen nem måde? Harddisk partitionen ligger der endnu og den har jeg naturligvis ikke pillet ved. Har klaret mig rigtig fint med VMware og XP her på det sidste, men lige i dag har jeg hårdt brug for at kunne komme ind i det rigtige windows igen.
Håber nogen vil hjælpe.
Ved ikke om det er relevant for løsning af problemet, men her for et par dage siden valgte jeg at installere kubuntu-desktop så nu kører jeg KDE.
Jeg mangler noget mere info:
1)
Hvordan har du installeret Ubuntu 10.04?
2)
Disklayout: Hvilke partitioner har du?, hvad hedder de (/dev/... navn)?, hvor store er de?, Hvilket filsystem er hver partition formatteret med?
Du kan få de informationer ved hjælp af System > Administration > Diskværktøj (Palimpset Diskværktøj) via et live system (et ubuntu system bootet fra en CD/usb disk).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg installerede 10.04 vha. update manageren i Ubuntu 9.10.
Er det det her du tænker på?
http://i40.photobucket.com/albums/e236/ ... 1278873463
Windows partitionen er NTFS og hedder /dev/sda1
Swap /dev/sda2
EXT4 (/) /dev/sda3
EXT4 (/home) /dev/sda4
Du kan se størrelsen af de forskellige partitioner på billedet.
Er det det her du tænker på?
http://i40.photobucket.com/albums/e236/ ... 1278873463
Windows partitionen er NTFS og hedder /dev/sda1
Swap /dev/sda2
EXT4 (/) /dev/sda3
EXT4 (/home) /dev/sda4
Du kan se størrelsen af de forskellige partitioner på billedet.
-
-
Kan jeg geninstallere Vista uden at ødelægge min /home linux partition? Jeg har intet problem med at installere (K)ubuntu på ny, men jeg har ikke helt styr på hvad windows ødelægger når det installeres :/
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Hvis du vælger at installer windows vista igen på samme partition som tidligere burde det ikke have indflydelse på din /home partition.
Jeg vil dog anbefale dig at splitte din nuværende vista partition i to ved en eventuel geninstallation.
En ny partition på ca. 100 mb til at installer grub (/boot) på, og så resten til vista.
Så installer du først vista og så laver du en ny installation af grub.
Men husk lige at selv om sandsynligheden for at der sker noget med din /home partition er minimal er der altid en risiko.
Så tag en backup!
/Brandt
Jeg vil dog anbefale dig at splitte din nuværende vista partition i to ved en eventuel geninstallation.
En ny partition på ca. 100 mb til at installer grub (/boot) på, og så resten til vista.
Så installer du først vista og så laver du en ny installation af grub.
Men husk lige at selv om sandsynligheden for at der sker noget med din /home partition er minimal er der altid en risiko.
Så tag en backup!
/Brandt
-
Tak det vil jeg prøve Hvor ligger grub som det er nu?
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Det afhænger lidt af din opsætning på hvilken partition du har installeret den. Men jeg vil tro det er på den der er 20 GB stor.
I mappen /boot bliver grub installeret.
Du kan alternativt se om nogle af de her kan hjælpe dig videre:
http://www.daniweb.com/forums/thread85926.html
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=69031
/Brandt
I mappen /boot bliver grub installeret.
Du kan alternativt se om nogle af de her kan hjælpe dig videre:
http://www.daniweb.com/forums/thread85926.html
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=69031
/Brandt
-
Nå jeg forsøgte at geninstallere windows på den bette partition, men der kom en windowsfejl til sidst i processen og det gik galt. Jeg valgte så at bide i det sure æble og formatere hele lortet i stedet.
De få enkelte filer der havde særlig betydning i min home mappe havde jeg heldigvis backup af på min bærbare. Resten er heldigvis til at skaffe igen.
Nu virker dual boot igen selvom det var lidt den dumme løsning...
Tak for hjælpen ellers
De få enkelte filer der havde særlig betydning i min home mappe havde jeg heldigvis backup af på min bærbare. Resten er heldigvis til at skaffe igen.
Nu virker dual boot igen selvom det var lidt den dumme løsning...
Tak for hjælpen ellers