Placering af mapper

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Esben92
IRC nickname: Ketakomet

Placering af mapper

Indlæg af Esben92 »

Hej alle her!

Jeg er HELT ny indenfor Ubuntus, og kommer fra windows.
Jeg er vant til at kunne se mappe placeringen i mappen jeg er i.

et eksempel fra windows:
C:\programmer

Hvordan kan jeg se hvad placering de mapper jeg 'besøger' er?

Cheers!
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Placering af mapper

Indlæg af swotie »

Hej og velkommen til forum

Hvis du højreklikker på en mappe eller fil og vælger Egenskaber, så kan du se hele stien.

Det står som Sted
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Placering af mapper

Indlæg af Warhawk »

Også hej og velkommen til forum herfra :D

Linux og Ubuntu er ganske anderledes end Windows i mange sammenhænge. Windows inddeler harddiske og tilhørende partitioner, CD/DVD og eksterne USB-drev m.m. i drev, der får en bogstav betegnelse, f.eks. E:\
I Linux findes der ikke disse drev. Her bliver alt inddelt som mapper. Som Ubuntu-bruger skal du således blot lære 2 regler. Alt hvad der hører til systemet og kræver root-adgang vil være placeret fra root (som i Linux angives som /). Du har som bruger din helt egen mappe som kaldes home. Den præcise placering vil være dit brugernavn, f.eks. hvis du har brugernavnet esben, så vil stien være: /home/esben

Hvis du bruger Nautilus til filhåndtering har du små knapper under ikonerne som angiver din placering. Med tryk på Crtl + L skifter knapperne til en stivisning i tekstform. Går du f.eks. i mappen Musik vil din sti altså være /home/esben/Musik

Bevæger du dig ud af din hjemmemappe, f.eks. ved at klikke på Filsystem ikonet så kommer du ud i roden - altså root /

Håber at du forstår opbygningen nu.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD