Trådløst netværk WiFi Asus EEE 1000H

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Kette
IRC nickname: Kette

Trådløst netværk WiFi Asus EEE 1000H

Indlæg af Kette »

Hej Alle.

Status:
Har installeret nyeste ubuntu, downloadet via link herfra ( ver 10.4 ??)
Kablet netværk virker fint.

Trådløs ser alle netværk i nærheden, incl mit eget, men connecter ikke på trods af korrekt indtastet nøgle.

I den windoze jeg gerne vil forlade, står mit netværk til "WPA2 Personal" kryptering "AES" med en 9 cifret nøgle.

Fakta:
Jeg er spejlblank i linux !
Jeg har fundet nogen guides som omhandler problemer med WPA2, men jeg fatter ikke en bjælde :-)
Har kørt opdatering via kablet netværk, så burde være ajour med dette.

Ønske:
En støttepædagog der kan hjælpe midaldrende mand væk fra Bill's univers.

Tak, Kette
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trådløst netværk WiFi Asus EEE 1000H

Indlæg af lath »

Kette skrev:Hej Alle.

Status:
Har installeret nyeste ubuntu, downloadet via link herfra ( ver 10.4 ??)
Kablet netværk virker fint.

Trådløs ser alle netværk i nærheden, incl mit eget, men connecter ikke på trods af korrekt indtastet nøgle.

I den windoze jeg gerne vil forlade, står mit netværk til "WPA2 Personal" kryptering "AES" med en 9 cifret nøgle.

Fakta:
Jeg er spejlblank i linux !
Jeg har fundet nogen guides som omhandler problemer med WPA2, men jeg fatter ikke en bjælde :-)
Har kørt opdatering via kablet netværk, så burde være ajour med dette.

Ønske:
En støttepædagog der kan hjælpe midaldrende mand væk fra Bill's univers.

Tak, Kette

Husk at køre Opdateringshåndtering (fra System > Administration) straks efter du har installeret eller opgraderet, eller du kan blive offer for en fejl der kan føre til at du i værste fald må geninstallere Ubuntu.

-------------

I Windows kommer en driver til et trådløst netværkskort som en fin alt-i-en pakke - sådan er det bare ikke i Linux distrobutioner, såsom Ubuntu.

De fleste driver kommer med kernen(=Linux), og starter selv fuldautomatisk! Kun ingen eller WEP kryptering er bygget ind i trådløs net chippen, og det er derfor det eneste der understøttes direkte ud-af-boksen.

Hvis du i Ubuntu installerer den pakke der hedder wpasupplicant vil også WPA kryptering blive understøttet sådan uden videre.
Du kan installere den via Synaptic fra System > Administration menuen:
  • Klik på Søg knappen i Synaptic.
  • Skriv pakkens navn i søgefeltet, og lad Kig i feltet være Beskrivelse og navn.
  • Klik på Søg knappen.
  • Synaptic søger nu efter pakken
  • Hvis wpasupplicant ikke allerede er markeret, så Højre-klik på wpasupplicant teksten og vælg Marker til installation
  • Klik derefter på anvend knappen
  • Vigtigt: vent med at lukke programmet til det er færdig med først at downloade pakken, og derefter har installeret pakken.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags