boot problem (random)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

boot problem (random)

Indlæg af thj01 »

Jeg har problem der kommer en gang i mellem.

Ubuntu 10.04 beslutter af uransagelige årsager ikke at ville boote nogle gange efter GRUB. De fleste gange virker det bare, men andre gange kommer der bare en fin blinkende streg oppe i venstre hjørne.

Jeg har søgt på mit motherboard (P43 + ICH10 chipsæt), men kan ikke finde nogle med lignende problemer.
Jeg har været inde og ændre på BIOS i utallige forskellige konfigurationer - og intet ændrer på at det sker en gang imellem. (dog er jeg ved min eksperimenteren flere gange blevet nægtet adgang til min HD i det hele taget ;) )

Jeg har søgt på, mit NVIDIA grafikkort, og finder mange med lignende symptomer, men de burde forsvinde efter at driveren er installeret.

Jeg var så lige inde for at kigge på min /dev/fstab - men den er forsvundet!!!!!!! og det undrer mig meget

Jeg er fuldstændig lost og aner ikke hvorfor 10.04 opfører sig så tåbeligt.

er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan forsøge mig med
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: boot problem (random)

Indlæg af lath »

thj01 skrev:Jeg har problem der kommer en gang i mellem.

Ubuntu 10.04 beslutter af uransagelige årsager ikke at ville boote nogle gange efter GRUB. De fleste gange virker det bare, men andre gange kommer der bare en fin blinkende streg oppe i venstre hjørne.

Jeg har søgt på mit motherboard (P43 + ICH10 chipsæt), men kan ikke finde nogle med lignende problemer.
Jeg har været inde og ændre på BIOS i utallige forskellige konfigurationer - og intet ændrer på at det sker en gang imellem. (dog er jeg ved min eksperimenteren flere gange blevet nægtet adgang til min HD i det hele taget ;) )

Jeg har søgt på, mit NVIDIA grafikkort, og finder mange med lignende symptomer, men de burde forsvinde efter at driveren er installeret.

Jeg var så lige inde for at kigge på min /dev/fstab - men den er forsvundet!!!!!!! og det undrer mig meget

Jeg er fuldstændig lost og aner ikke hvorfor 10.04 opfører sig så tåbeligt.

er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan forsøge mig med

Jeg har også haft problemet på 9.10 på den computer jeg skriver fra lige nu (64-bit)! Det forsvandt efter en bestemt opdatering af kernen og grub (ikke på samme tidspunkt).

Min workaround var:
Hold hardware-reset knappen inde i ca. 3 sekunder. Bemærk at 4 sekunder trigger stømforsyningen til at slukke.

Den har dog ikke pillet ved filsystemet. Bemærk at der har været en bug i forhold til software der kontrollerer SSD drev i kernen. (kan ikke huske hvor jeg læse det)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01

Indlæg af thj01 »

Det kan ikke passe at det eneste man kan gøre er at sparke den stakkels maskine :|

Kører LTS udgaverne.

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

thj01 skrev:Det kan ikke passe at det eneste man kan gøre er at sparke den stakkels maskine :|

Jeg kommer lige i tanke om noget:

Hvis du lige for nyligt har tilsluttet noget ekstra hardware der sammen med din øvrige hardware har et effektforbrug der ligger på grænsen af hvad strømforsyningen kan levere kan du få klumper i strømmen - altså ustabil levering af spænding til maskinen. Det gør så at den vil blive ustabil på grund af det.

Det gælder også overclocking, som øger strømmen.

Gamle stømforsyninger kan få samme problem, fordi kondensatorers kapacitans bliver mindre over tid, hvilket forårsager flere klumper i strømmen, end da strømforsyningen var yngre.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

For nogle år siden havde jeg et lignende problem på den stationær maskine. Jeg gik i gang med at fejlfinde og fandt frem til at synderen var et dårligt molex stik som forsynede mit grafikkort. Udskiftede skidtet og siden har der ikke været problemer.

Dit problem kan meget vel noget lignende eller som lath nævner.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
thj01

Indlæg af thj01 »

Det er en ny computer, med en strømforsyning specialindkøbt strømforsyning - så der er masser af saft og kraft i den. Men jeg vil lige tjekke stikket.

Efter den sidste kernel opdatering har jeg ikke set problemet. Så måske er det bare en eller anden mini bug - et eller andet sted!

Kører LTS udgaverne.