Tabt data, Thunderbird virker underligt

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Tabt data, Thunderbird virker underligt

Indlæg af Finn Bjerke »

Nu har jeg igen mistet data fordi jeg ikke forstår hvordan Ubuntu fungerer, det er ret fortvivlende.

Her er problemet i etaper:
1. Jeg har en overfyldt konto med Emails. Det er den konto der er knyttet til mit site, hvor der er en vis grænse for hvor meget der kan sendes og modtages. Så jeg er nødt til at slette mails på serveren.
2. Jeg sletter på webmail alle emails, så der er plads igen. Jeg sletter en folder ad gangen. Det undrer mig at de foldere jeg har oprettet i Thunderbird også findes på webserveren.
3. Nu er de mails jeg slettede fra webserveren OGSÅ forsvundet fra mit lokale postprogram thunderbird.
4. På den maskine med evolution på er der ikke forsvundet mails så vidt jeg kan se.
5. De foldere jeg bruger til at sortere mails i ved thunderbird programmet, er opsat med filtre så al post vedrørende DR.DK kommer i en særlig folder f.eks indbakke/DR, al mail vedrørende job kommer i en indbakke/job folder osv osv. Nu skriver thunderbird at de mapper den kalder f.eks "dr" folderen ikke findes, når jeg henter post.

Jeg bliver fortvivlet og desperat når der forsvinder data på den måde. Jeg tror at Thunderbird har en eller anden måde at manipulere direkte på serveren på, det kunne have resulteret i datatab.

Der er forskellige opsætningsmuligheder
1. Man kan efterlade kopi af mails på serveren
2. Man kan efterlade kopi af mails på serveren i 7 dage og så slettes de.
3. man kan undalde at efterlade kopi på serveren

Jeg er ærlig talt ude af flippen, dette her - Det er vigtig korrespondance der er slette bagom ryggen på mig, heldigt at jeg har backup på den bærbare, der anvender evolution. Foreløbig konklusion.

1. Væk med Thunderbird
2. Ind med Gmail, der forsvinder ikke noget selvom den er tumpet hvad angår at slette mails
3. Ind med evolution til post fra andre konti end Gmail.

Jeg er lidt i chok over dette, og tænker at deter nærliggende at begynde at bande og svovle i stedet for at holde den gode tone på forummet. Nu tænker jeg omvendt

1. det hjælper at være tvunget til at beskrive problemet ordentligt fremfor at bide i gulvtæpper og skrive bandeord over det hele...
2. Ubuntu folk er hjælpsomme folk.

Dette her må ikke ske igen. Outlook var hovedgrunden til at jeg forlod Windows..

og i morgen er det mandag............
Senest rettet af Finn Bjerke 5. jul 2010, 12:03, rettet i alt 2 gange.
Kardemommeloven er en god ting.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Tabt data fordi Email program virker underligt (Thunderbird)

Indlæg af swotie »

www.mozilladanmark.dk er der et forum udenlukkende om thunderbird ... jeg synes du skal prøve der ... og der plejer at være meget hurtigt respons.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

1. Det er synd for dig
2. Du har nok selv været ude om det som du selv siger
3. Thunderbird er crossplatform - findes både til windows, mac og linux og virker så vidt jeg ved ens på platformene. Dvs lad venligst være med at antyde det er ubuntus skyld. Swotie har ret - mozillafolkene har nok dit svar.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for de konstruktive råd.
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Brandt »

Måske dette kan bringe dig på rette vej.
For faktisk har jeg svært ved at se der er noget galt, nok mere en fejl opfattelse af hvordan ting fungere, i de forskellige programmer.
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/POP_eller_IMAP

Jeg følger lige lidt med i denne tråd, da jeg overvejer at lave skift til thunderbird, da det er crossplatform.

/Brandt
Senest rettet af Brandt 4. jul 2010, 19:49, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hej Finn,

Ja, det er da bestemt træls at miste sine emails. Men lad mig straks sige at det IKKE er Thunderbird's skyld. Når man taler email protokoller er der POP3 og IMAP4. POP3 fungerer på den måde, at emails hentes ned lokalt og herefter sletter dem på serveren (men kan også indstilles til at lade dem ligge).
IMAP4 fungerer på den måde, at der foretages en synkronisering mellem server og klient - hvilket vil sige, at ændringer foretaget det ene eller andet sted slår igennem begge steder. Meget tyder altså på at du bruger IMAP4, og når du så sletter mapper m.m. på serveren, så slettes disse også ved efterfølgende synkronisering på klienten.

Jeg bruger selv Thunderbird og bruger både POP3 og IMAP4.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

info til Brandt

Du kan også køre med Evolution på windows

http://www.dipconsultants.com/evolution/

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Brandt »

tak for info.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Warhawk skriver præcis hvad problemet er, tak for det.

Problemerne er nu

1. at ved opsætning af konto kan jeg ikke ændre IMAP til Pop3. Den sætter "by default" kontoen til IMAP
2.At jeg ikke har en hjælpefil til Thunderbird

Hvorfro vil den have IMAP når evolutiojn ikke vil, der er en eller anden detalje jeg har overset tror jeg .......... hmmmmmmmm

Jeg har forresten de mails på en anden PC, så det går nok altsammen, jeg blev bare vildt sur....... Jeg må ellers ikke blive sur for min hund, så stresser den.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hej igen,

Du er nok nødt til at slette din konto og oprette en ny med de rigtige indstillinger. Vær opmærksom på at Thunderbird 3.x er ret avanceret i forbindelse med oprettelse af kontoindstillinger. Når du har angivet navn, emailadresse og kodeord vil programmet selv forsøge at oprette forbindelse til serveren og bruge forskellige protokoller indtil der skabes forbindelse. Du kan imidlertid klikke på stop knappen - så kan du selv vælge.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Finn Bjerke

Tabt data fordi Email program virker underligt (Thunderbird)

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg fik løst problemet takket være god hjælp herfra. 1000 tak.

1. Man skal under opsætning taste funktionen "start forfra"
2. Derefter skal man i opsætning tvinge pop3 igennem fromfor IMAP, "by default" vælger den IMAP.
3. Så skal den fejlagtige smtp rettes til så det er udbyderens.

Problemt er at den automatisk opsætter på en fjollet måde og at "start forfra" ikke er logisk, når der en funktion der hedder "manuel opsætning" som så ikke virker.

tak igen, Denne thunderbird opsætningsguide er værre end Windows efter min ringe mening

Mon ikke "by default" betyder "som udgangpunkt??"
Finn Bjerke

Re: Tabt data, Email program virker underligt (Thunderbird) LØST

Indlæg af Finn Bjerke »

Så var det lige at hele sitet gik ned.... damn