Jeg får på et tidspunkt en gammel bærbar jeg skal prøve at installere ubuntu på.
Ved ikke hvad det er for en, ved bare den ikke er af nyere dato
Hvad er forskellen på Lubuntu og Ubuntu og ubuntu netbook, udover at Lubuntu ikke er så resource krævende ?
Er der en der kan forklare det kort?
[LØST] Ubuntu eller Lubuntu eller ubuntu netbook
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
[LØST] Ubuntu eller Lubuntu eller ubuntu netbook
Senest rettet af swotie 19. jun 2010, 22:53, rettet i alt 1 gang.
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu eller Lubuntu eller ubuntu netbook
swotie skrev:Jeg får på et tidspunkt en gammel bærbar jeg skal prøve at installere ubuntu på.
Ved ikke hvad det er for en, ved bare den ikke er af nyere dato
Hvad er forskellen på Lubuntu og Ubuntu og ubuntu netbook, udover at Lubuntu ikke er så resource krævende ?
Er der en der kan forklare det kort?
Meget kort er det udseende af desktops.
Ubuntu netbook skulle være tilpasset netbooks, men jeg kan ikke lide den blandt andet fordi desktopsoftwaren har fejl der gør at desktop og alle programmer crasher nu og da.
Det sker ikke i GNOME (alså den rene ikke-netbook Ubuntu).
Du kan også lige kigge på deres hjemmesider:
http://www.ubuntu.com/desktop
http://www.ubuntu.com/netbook
og
http://lubuntu.net/ som er nede lige nu(lørdag 19. Juni 2010 UTC+2 21.37, dansk sommertid)
(Samme side fra Googles cache: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-gn1e0VAGZ4J:lubuntu.net/+lubuntu&cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Ryslinge, Fyn
Jeg har installeret Lubuntu på en ældre bærbar og jeg er meget imponeret over, hvor godt det fungerer. Desktoppen er meget enkel (simpel), men det virker.
Den er mindre resursekrævende end Xubuntu.
Lubuntu er ikke færdigudviklet. Det har ikke givet mig problemer, men betyder bl.a. at opdateringen ikke fungerer automatisk, men skal foretages manuelt. Det er meget enkelt!
Lubuntu kommer med en programpakke, som ikke stiller så store krav til computeren - bl.a. uden Open Office.
Hilsen
Karl
Den er mindre resursekrævende end Xubuntu.
Lubuntu er ikke færdigudviklet. Det har ikke givet mig problemer, men betyder bl.a. at opdateringen ikke fungerer automatisk, men skal foretages manuelt. Det er meget enkelt!
Lubuntu kommer med en programpakke, som ikke stiller så store krav til computeren - bl.a. uden Open Office.
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
tak for Jeres svar ... det lyder som om jeg skal prøve med en alm. ubuntu ... Det er en jeg skal installere den for en anden og dermed supporte via tlf. ... så må jeg hellere holde mig til det jeg kender.
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Ubuntu 20.04 64 bit
-
Re: [LØST] Ubuntu eller Lubuntu eller ubuntu netbook
Det kan være en god ide at bruge den tekstbaserede udgave. Den stiller mindre krav til maskinen.
Hilsen
Karl
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Øh hvad?? Tekstbaseret Ubuntu! Mener du ikke tekstbaserede udgave til at installere med (alternativeCD) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubunt ... e-downloadkarl skrev:Det kan være en god ide at bruge den tekstbaserede udgave. Den stiller mindre krav til maskinen.
Hilsen
Karl
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Ja, naturligvis. Det må være al den fodbold.
Karl
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Stra skrev:Øh hvad?? Tekstbaseret Ubuntu! Mener du ikke tekstbaserede udgave til at installere med (alternativeCD) http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubunt ... e-downloadkarl skrev:Det kan være en god ide at bruge den tekstbaserede udgave. Den stiller mindre krav til maskinen.
Hilsen
Karl
stra
Det er ellers ikke en dårlig ide som et supplement til det grafiske system, så man kan adminstrere en anden maskine uden at skulle være foran brugerens maskine.
Det kan også bruges hvis der er knas med X serveren: Her er problemet at den overtager kontrollen med tastaturet og musen.
Med en SSH server på en desktop maskine er man ude over det problem.
swotie vil dog nok foretrække at få sendt desktoppen fra den maskine til hans egen maskine med en art VNC samt passende kryptering af netværksforbindelsen og adgangskontrol med hjemmelavede digitale signaturer (klient og server certifikater).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Mht support og VNC så kan jeg anbefale GITSO, Den kræver ikke at brugeren skal åbne en port etc, de skal bare skrive din ip adresse i support feltet og så trykke start. Den virker via VNC over revers SSH.