Hey med-linuxere
Jeg har den er computer, en HP pavilion dv7 2058eo
Den kom med Windows Vista og er jeg opgraderede så til Windows 7
ved hjælp af hp's upgrade kit
Mit problem er at jeg virkelige er begyndt at hade Windows, dybt seriøst hade det, får lyst til at rive mine skærm over som et stykke papir, men anyways det er bare mine aggressioner
Jeg havde derfor tænkt mig at skifte over til Linux (tænker nok ubuntu) men jeg har virkelig prøvet alt.
Jeg har prøvet at installere følgende Ubuntu versioner både som Bootable CD og Bootable USB.... 10.04 Desktop og Netbook, 9.04 desktop og netbook, 8.04 desktop og netbook.
Jeg får den samme error hver gang:
Jeg booter fra CD'en/USB'en
Jeg kommer ind på Ubuntu start side, der hvor du kan vælge at installere det, prøve det, og den slags.
Jeg har prøvet både at installere det og vælge at prøve det først
begge giver samme error
Jeg har også prøvet at bruge et hav af forskellige boot parametre men stadig samme resultat.
Jeg kan desværre ikke tage et SS har den her error men det er noget i nærheden af det her
[ 61.306599] ata1.00: status { DRDY }
[ 91.444103] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x2 frozen
[ 91.444163] ata1.00: cmd c8/00:08:00:00:00/00:00:00:00:00/e0 tag 0 dma 4096 in
[ 91.444219] ata1.00: status { DRDY }
Det bliver bare ved med at gentage sig selv, dog med små ændringer hvert ca 15 sekund...
Min bærbar har følgende specifikationer
Processor: Intel(R) Core(TM)2 duo CPU T6400 @2.00GHz
Ram: 4,00 GB
Systemtype: ACPI 64-bit
DiskDrev: ST9500325AS ATA Device
Dvd/cd-rom-drev: HL-DT-ST DVDRAM GT20L ATA Device
Lydenhed: ATI High dfinition Audio Device
Skærmkort: ATI Mobility Radeon HD 4530
Ville være uendelig taknemmelig for noget hjælp, bare spørg hvis i har brug for mere information til at troubleshoote
Hilsen Jens Peter
Hjælp Til Installation På HP Pavilion Dv7
-
- IRC nickname: theduude
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Hjælp Til Installation På HP Pavilion Dv7
Hej og velkommen til forum.
Har du prøvet med Ubuntu 10.04/64 bit alternate install cd ?
Har du prøvet med Ubuntu 10.04/64 bit alternate install cd ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Tak skal du have.
altså inde under denne side http://releases.ubuntu.com/10.04/
Tænker du på så "64-bit PC (AMD64) alternate install CD"?
Og min processor er jo en intel, jeg ved ikke med det der x86, men min Program Files mappe hedder: "Programmer(x86)", Så min pc må have noget med det at gøre
men jeg prøver ovennævnte nu, skriver resultatet herinde
Edit: Har nu prøvet med ovenstående via unitbootin(usb), men det gav samme fejl
men lige skrevet en linje fra fejlen ned: Failed command: Read FPDMA queued
Hilsen Jens Peter
altså inde under denne side http://releases.ubuntu.com/10.04/
Tænker du på så "64-bit PC (AMD64) alternate install CD"?
Og min processor er jo en intel, jeg ved ikke med det der x86, men min Program Files mappe hedder: "Programmer(x86)", Så min pc må have noget med det at gøre
men jeg prøver ovennævnte nu, skriver resultatet herinde
Edit: Har nu prøvet med ovenstående via unitbootin(usb), men det gav samme fejl
men lige skrevet en linje fra fejlen ned: Failed command: Read FPDMA queued
Hilsen Jens Peter
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa og velkommen i forum
Dit problem er hardwarerelateret - nærmere betegnet din diskcontroller (og muligvis også harddisken, hvis der er ødelagte sektorer). Prøv at se om du kan ændre diskcontroller i BIOS - se om du har noget der hedder AHCI og ændr det til alternativet.
Skriv hvordan det går.
Dit problem er hardwarerelateret - nærmere betegnet din diskcontroller (og muligvis også harddisken, hvis der er ødelagte sektorer). Prøv at se om du kan ændre diskcontroller i BIOS - se om du har noget der hedder AHCI og ændr det til alternativet.
Skriv hvordan det går.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Tak for hjælpen warhawk, men da jeg bootede, og så gik ind i bios kunne jeg ikke lige finde noget ahci...
tror jeg har ledt det hele igennem, men er selvfølgelig ikke sikker på jeg har ledt det rigtige sted
Det eneste sted jeg fandt noget med ahci var i min enhedshåndtering
og hvad helt præcis er en diskcontroller ? disk drev eller ?
på forhånd tak
Hilsen Jens Peter
tror jeg har ledt det hele igennem, men er selvfølgelig ikke sikker på jeg har ledt det rigtige sted
Det eneste sted jeg fandt noget med ahci var i min enhedshåndtering
og hvad helt præcis er en diskcontroller ? disk drev eller ?
på forhånd tak
Hilsen Jens Peter
-
Jeg har taget nogle billeder fra min egen BIOS så du kan se hvordan det kan se ud.
Din BIOS ser anderledes ud da du har en HP, men princippet er sådan set det samme.
Din BIOS ser anderledes ud da du har en HP, men princippet er sådan set det samme.
/Michael
---
---
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
En Diskcontroller er noget hardware der sidder og kommunikere med harddisken. Den giver kommandoer til harddisken - altså fortæller den hvad den skal gøre.
Du kan også prøve at deaktivere strømstyring i BIOS:
De hedder Advanced Power Magement (APM, gammel metode indenfor strømstyring), samt Advanced Configuration and Power Interface (ACPI, nyeste metode indenfor strømstyring).
Der er nogle gange knas med strømstyring på nogle hardware komponenter. (læs: det virker ikke rigtig godt)
/Lars
Du kan også prøve at deaktivere strømstyring i BIOS:
De hedder Advanced Power Magement (APM, gammel metode indenfor strømstyring), samt Advanced Configuration and Power Interface (ACPI, nyeste metode indenfor strømstyring).
Der er nogle gange knas med strømstyring på nogle hardware komponenter. (læs: det virker ikke rigtig godt)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak alle sammen, for jeres hjælp og indsats
desværre kunne jeg ikke finde det ahci....
jeg har opgivet et billedet af min egen bios, som desværre på ingen måde indeholder ordet ahci...
desværre kunne jeg ikke finde det ahci....
jeg har opgivet et billedet af min egen bios, som desværre på ingen måde indeholder ordet ahci...
-
Hej igen,
Det er både godt og skidt at du har en InsydeH20 BIOS. Det dårlige er at denne BIOS har en skjult feature med avancerede setup muligheder, og dem kan du normalt ikke komme til. Det gode er så at der er udviklet et værktøjshack som dekomprimerer og udtrækker firmwaren - men det er en omgang langhåret syslen.
Hvis du har modet på at forsøge, så er det fint, men er du det mindste i tvivl, så vil jeg fraråde dig at forsøge. Laver du fejl så kan du i værste fald ødelægge BIOS og ende med en omgang ubrugeligt hardware (brickware).
Link til værktøj http://feature-enable.blogspot.com/2009 ... -vaio.html
Det er både godt og skidt at du har en InsydeH20 BIOS. Det dårlige er at denne BIOS har en skjult feature med avancerede setup muligheder, og dem kan du normalt ikke komme til. Det gode er så at der er udviklet et værktøjshack som dekomprimerer og udtrækker firmwaren - men det er en omgang langhåret syslen.
Hvis du har modet på at forsøge, så er det fint, men er du det mindste i tvivl, så vil jeg fraråde dig at forsøge. Laver du fejl så kan du i værste fald ødelægge BIOS og ende med en omgang ubrugeligt hardware (brickware).
Link til værktøj http://feature-enable.blogspot.com/2009 ... -vaio.html
/Michael
---
---
-
det ser meget avanceret ud, er det virkelig den eneste mulige løsning ?
også, kan det være at andre versioner a linux ville virke ?
også, kan det være at andre versioner a linux ville virke ?