Godt.
Jeg har lige installeret den nyeste udgave af Ubuntu og derfor lavet et dual-boot system med Windows 7.
I starten virkede det fint, indtil jeg blev træt af GRUB og alle dens Mem-tests ved startup.
Så jeg indsatte Win 7-disken, kørte terminal derfra og skrev "Bootrec.exe /FixMbr", hvorefter GRUB så skulle være slettet. hvilket virkede fint.
Derefter kunne jeg ikke boote op i Ubuntu med EasyBCD, hvilket også var fair nok.
Jeg måtte så indse, at GRUB var den eneste mulighed (i hvert fald uden yderligere bøvl og andre programmer) for at kunne boote op i begge OS'. Så jeg installerede Ubuntu påny, men nu kan den ikke boote Windows. Windows er dog på listen, men når jeg forsøger at boote op i det, kommer der intet. Som om den slet ikke registrerer det operative system.
jeg har prøvet at geninstallere Ubuntu nogle gange. med og uden GRUB. en af gangene lavede jeg måske en fejl, ved at sætte GRUB-installationen ind på Windows-loader, men det burde ikke ha' særlig meget at sige, da jeg geninstallerede den i den rette (mit eneste drev) bagefter.
G-parted skriver, så vidt jeg husker, noget med, at Windows mangler en kernel. hvilket jo ikke er godt.
så mit spørgsmål er:
skal jeg virkelig geninstallere hele Windows, blot for at få min computer til at kunne boote op i det igen ?
jeg beklager den relative lange tekst/forklaring der kom ud af det.
håber I har lidt tid til overs. på forhånd tak.
GRUB kan ikke åbne Win 7 ved boot
-
- IRC nickname: Bradenwurst34
GRUB kan ikke åbne Win 7 ved boot
Senest rettet af 17in1 19. jun 2010, 16:35, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: GRUB kan ikke åbne Win 7 ved boot
17in1 skrev:Godt.
Jeg har lige installeret den nyeste udgave af Ubuntu og derfor lavet et dual-boot system med Windows 7.
I starten virkede det fint, indtil jeg blev træt af GRUB og alle dens Mem-tests ved startup.
Så jeg indsatte Win 7-disken, kørte terminal derfra og skrev "Bootrec.exe /FixMbr", hvorefter GRUB så skulle være slettet. hvilket virkede fint.
Derefter kunne jeg ikke boote op i Ubuntu med EasyBCD, hvilket også var fair nok.
Jeg måtte så indse, at GRUB var den eneste mulighed (i hvert fald uden yderligere bøvl og andre programmer) for at kunne boote op i begge OS'. Så jeg installerede Ubuntu påny, men nu kan den ikke boote Windows. Windows er dog på listen, men når jeg forsøger at boote op i det, kommer der intet. Som om den slet ikke registrerer det operative system.
jeg har prøvet at geninstallere Ubuntu nogle gange. med og uden GRUB. en af gangene lavede jeg måske en fejl, ved at sætte GRUB-installationen ind på Windows-loader, men det burde ikke ha' særlig meget at sige, da jeg geninstallerede den i den rette (mit eneste drev) bagefter.
G-parted skriver, så vidt jeg husker, noget med, at Windows mangler en kernel. hvilket jo ikke er godt.
så mit spørgsmål er:
skal jeg virkelig geninstallere hele Windows, blot for at få min computer til at kunne boote op i det igen ?
jeg beklager den relative lange tekst/forklaring der kom ud af det.
håber I har lidt tid til overs. på forhånd tak.
GRUB2 og GRUB(=GRUB1) har aldrig kunnet boote Windows. Hvis den skal boote Windows, så starter GRUB2 Windows egen bootloader, som starter Windows. Denne process hedder chain-boot.
Du kan kigge på følgende Ubuntu Community Documentation:
https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
https://help.ubuntu.com/community/Grub2
Der er muligvis mere der er værd at kigge på, prøv google.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:GRUB2 og GRUB(=GRUB1) har aldrig kunnet boote Windows. Hvis den skal boote Windows, så starter GRUB2 Windows egen bootloader, som starter Windows. Denne process hedder chain-boot.
/Lars
tak for svaret, Lars.
problemet er bare, at jeg hverken kan boote op i Windows, med eller uden GRUB. hvis jeg kører uden, sker der intet.
jeg har stadig mit OS på computeren - den lader bare ikke til at registrere dets tilstedeværelse.
-
- Geografisk sted: Svendborg
Jeg tror også at det er et windows problem. Så hvis ikke det virker at smække windows cd'en i drevet og køre en reparation, så må du enten til at geninstallere windows, eller prøve at finde windows expertise hvor du kan.
Som der blev sagt i foregående tråd, så booter grub ikke windows op, den indlæser bare windows egen boot loader som klare resten, så det er sandsynlig windows boot loader som er blevet slettet/beskadiget.
Som der blev sagt i foregående tråd, så booter grub ikke windows op, den indlæser bare windows egen boot loader som klare resten, så det er sandsynlig windows boot loader som er blevet slettet/beskadiget.
-
- Geografisk sted: Svendborg
Forresten ikke fordi jeg tror det hjælper men, hvis du har grub installeret har du så prøvet at åbne terminalen og skrive
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
-
Jeg tror også jeg ved et uheld har slettet eller defekteret Windows bootloader.
derfor har jeg nu geninstalleret Windows; men takker dog for hjælpen alligevel. og såvel som info om chain-boot.
så denne tråd er i teorien løst.
derfor har jeg nu geninstalleret Windows; men takker dog for hjælpen alligevel. og såvel som info om chain-boot.
så denne tråd er i teorien løst.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
17in1 skrev:lath skrev:GRUB2 og GRUB(=GRUB1) har aldrig kunnet boote Windows. Hvis den skal boote Windows, så starter GRUB2 Windows egen bootloader, som starter Windows. Denne process hedder chain-boot.
/Lars
tak for svaret, Lars.
problemet er bare, at jeg hverken kan boote op i Windows, med eller uden GRUB. hvis jeg kører uden, sker der intet.
jeg har stadig mit OS på computeren - den lader bare ikke til at registrere dets tilstedeværelse.
Såvidt jeg lige husker er der instruktioner på hvordan du kan reparere på en Ubuntu, hvis bootloader er smadret.
Ubuntu live systemets upadate-grub finder også din windows boot loader, og så kan du starte Windows og Ubuntu igen på normal vis efter at live systemet er lukket ned.
Hvis du ikke lige ved det: Et live system er en Ubuntu som kører fra en CDROM, eller en USB flash disk.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags