Ubuntu installation når kun til trin 4

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jonash

Ubuntu installation når kun til trin 4

Indlæg af Jonash »

Hej,

Jeg har for mange år siden forsøgt mig med SuSe, og det var jeg glad for, for det var rigtig spændende.
Jeg besluttede mig så igen for at rode rundt med en Linux Distro, og syntes Ubuntu er blevet nydeligt at se på.
Det er åbenbart bare ikke meningen, at jeg skal køre dualboot.
Jeg har fulgt en dansk sproget guide på nettet, som godt nok er til version 7.
Alt går helt fint i installationsprocessen, indtil den kommer til punkter Klargør Partitioner. Så er listen/den hvide kasse helt tom, og knapperne neden under er grå, - altså inaktive/ikke mulige at benytte. Trykker jeg næste, siger den "Der er ikke defineret noget rodfilsystem".

Jeg har forsøgt med både 32bit og 64 bit (jeg har en 4 kernet processor med 8 gb ram - så 64 ville jo være bedst).
Jeg har også prøvet med Wubi, men jeg får samme fejl - "Der er ikke defineret noget rodfilsystem", og den bliver ved med at poppe op.

Hvad er synderen?

Min pc er en Acer med windows 7.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu installation når kun til trin 4

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum

Nu er det jo et stykke tid siden "7´eren" udkom, og der er så vidt jeg husker ændret på partitoneringen siden da.

Men prøv lige at se om denne guide hjælper http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#22 , og skriv endeligt hvis den ikke gør, så prøver vi bare med andre metoder.

PS: Jeg syntes at det lugter lidt af en fejl på installcd´en, brændte du den ved laveste hastighed ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jonash

Indlæg af Jonash »

Hej Christian,

Tak for dit hurtige svar.
Jeg har prøvet med 2 cd'er, kan fejlen virkelig komme 2 gange?
Jeg brændte dem bare med std hastigheden, som Nero nu benytter. Skal jeg sætte den ned til 8x?

Den guide du linker til, er den guide jeg har fulgt. Men jeg kommer slet ikke så langt.

Jonas
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jeg synes det lugter mere af, at installationen blot ikke ser harddisken.

Kører du noget raid eller andet eksotisk?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Guiden er opdateret til 9.10 og der er sådan set kun billederne til forskel til 10.04 (ubuntu har fået nye farver), men derfor burde vi jo stadigt kunne bruge den.

Max hastighed er den hyppigste grund til fejl på installcd´er, og nr 2 er nok fejl på selve isofilen man brænder fra, det kan evt være en fejl under download pga for stor serverbelasning, men lad og starte med at brænde en ny cd, du kan evt bruge programmet InfraRecorder til det, det brugte jeg selv før jeg helt skiftede til Ubuntu http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... temid=98#4

Jeg skal lige have styr på de nye hashværdier til at tjekke cd´en og isofilen med, så det må vi vente med til senere.

PS: Tuxx har lige stillet et andet forslag, så husk lige at besvare dette nu du er i omdrejninger ;)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jonash

Indlæg af Jonash »

tuxx skrev:Jeg synes det lugter mere af, at installationen blot ikke ser harddisken.

Kører du noget raid eller andet eksotisk?

Af chancen for at lyde dum - Hvad er raid?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ;) , her er lidt om raid http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Jonash

Indlæg af Jonash »

Så vidt jeg forstår, er RAID altså at man har to harddiske, men fremstår som en, når jeg fx tjekker i Denne computer?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ja, men hvad er det for en pc ? , så kan vi andre nok søge efter den og finde ud af det.

Jonash

Indlæg af Jonash »

Det er en Acer Aspire M3203.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Hvis du ikke ved hvad raid er, så kører du ikke raid :-)

Jeg vil anbefale dig en tur ind i BIOS og tjekke dine SATA-indstillinger. Prøv at skifte mellem ACHI og alm. SATA/IDE og se om det ændrer noget på installationen af Ubuntu. Jeg har tidligere været ude for netop dette.

Tjek med din computermanual og/eller bundkortsmanual hvordan du gør det på din model.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Jonash

Indlæg af Jonash »

Tak for tippet.

Jeg har lige brændt en ny 64bit ubuntu med lav hastighed. Hjælper det ikke prøver jeg og kigge inde i bios ved harddisk.
Der sker intet ved at ændre det til achi istedet?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg har rodet lidt med at tjekke den pc, og ingen steder står der at den er med raid, så det kan vi nok udelukke nu.

Jonash

Indlæg af Jonash »

Jeg har lige forsøgt med den nye disk, som er brændt med 16x, og jeg frå samme fejl. Jeg mødte tilgængeld ordet Raid efter bootscreen (bootscreen = der hvor der står acer).
Der stod noget med Raid ready tror jeg.
Ligeledes da jeg skulle vælge hvad jeg ville boote fra (fx cden) var der nederst også noget med RAID.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er ikke lige den bedste til Raid herinde, så i andre må meget gerne hjælpe videre.

Men 16 gange hastighed er godt nok højt, det kan være at den type cd´er slet ikke kan brændes ved lave hastigheder, det har jeg selv haft problemer med engang.