Jeg er ved at blive sindssyg (angående chkrootkit)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Jeg er ved at blive sindssyg (angående chkrootkit)

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Det var da et imponerende manifest soundpartner. Retorisk veludført med "Linux er ikke windows" som introduktion til hvert punkt og et sidste punkt hvor det står til sidst "hvis ikke du har opdaget det endnu så ER ubuntu/linux IKKE windows".
Du skulle være professionel taleskriver.

well jeg har holdt en del taler efterhånden, og har altid skrevet dem selv..
takker for rosen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

TommyDk skrev:Installerer ikke kun via pakkehåndtering. Noget er fra skumle sider på nettet osv. :) Jeg mener i bund og grund at et system bør kunne være sikker; fx hvis ikke, så er det noget "lort".

I så fald er der ikke noget som kan redde dig, idet du let og elefant tilsidesætter de sikkerhedsmekanismer og principper, som Linux bygger på. Det er en ret underlig forestilling du har omkring hvordan et OS skal være.

Får du installeret avanceret rootkit så er hverken rkhunter eller chkrootkit i stand til at hjælpe dig, da rootkittet kontrollerer kernen og root.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Warhawk skrev:
TommyDk skrev:Installerer ikke kun via pakkehåndtering. Noget er fra skumle sider på nettet osv. :) Jeg mener i bund og grund at et system bør kunne være sikker; fx hvis ikke, så er det noget "lort".

I så fald er der ikke noget som kan redde dig, idet du let og elefant tilsidesætter de sikkerhedsmekanismer og principper, som Linux bygger på. Det er en ret underlig forestilling du har omkring hvordan et OS skal være.

Får du installeret avanceret rootkit så er hverken rkhunter eller chkrootkit i stand til at hjælpe dig, da rootkittet kontrollerer kernen og root.

og forøvrigt så er et rootkit ikke som sådan det værste der findes, for disse kræver at de bliver installeret. (men ok det gør du jo også selv så flittigt hvis du bare henter ned på må og få) jeg vil mene at der er så mange andre værre ting som du skal være på vagt overfor. det er ting som via social enginearing opretter en konto på din maskine. dette kan ingen test eller noget program redde dig ud af. eller kode der "bare" sletter hele din disk, men uden at du aner at det er det den gør før det bare er for sent. Den slaks er der meget mere af end der er rootkits. Med lidt sund fornuft så er det ikke noget problem, men har man hovedet under armen.... well nu er vi ude i den ladte pistol igen. Det er dig selv der vælger at proppe den i munden og trykke på aftrækkeren.

jeg har selv ingen firewall, ingen antivirus eller noget andet på mine maskiner. jeg har alskildige servers kørende, og ikke en er nogen sinde blevet angræbet. til gengæld har jeg en router der er sat RIGTIGT op, og jeg ved hvad jeg installerer på mine maskiner.
Som sagt drejer det sig om sund fornuft og at sætte sig ind i tingene, og vide hvad man laver
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
TommyDk
IRC nickname: TommyDK

Indlæg af TommyDk »

LOL

Jeg kommer ikke fra et windows-miljø, men derimod fra et mac-miljø. Men dog benytter jeg kun mac'en der hjemme, dersom 'dyret' er for meget at slæbe rundt med. Derfor har jeg søgt efter en anden løsning, hvilket har resulteret i en Mint 9 på usb-stick - det er jeg i øvrigt super glad for, for den virker simpelthen på alle pc'er. Jeg har mit eget styresystem med (næsten som min egen computer), og samtidig slipper jeg for windows (to fluer med et smæk).

Linux er nu ikke det eneste styresystem med en terminal; det kan jeg udtale mig om, siden Mac os er baseret på NeXT Unix ( som derfor har en terminal). Jeg har benyttet terminalen til mange 'sjove' ting i mac; ikke fordi jeg er klog på den, men fordi jeg har fundet sjove sætninger på nettet, som ligeså gjorde sjove ting ved min mac (sjovt nok). Jeg indrømme at terminalen er retro-spædende at bruge, især fordi der ikke altid vides hvad der sker, når den fødes med kommandoer (som du selv siger). Men ellers foretrækker jeg en super lækker brugerflade, hvor det avancerede ikke er gemt af vejen (eller bliver det hurtigt for kedeligt).

MEN ET ELLER ANDET STED MÅ JEG UNDRE MIG, FOR HVIS LINUX BRUGERFLADE IKKE ER INSPIRERET AF WINDOWS (DET ER MINT IHVERTFALD), SÅ VILLE LINUX STADIG BARE VÆRE EN PROMPT => HVOR SPÆNDENDE ER DET LIGE? JEG SER UTROLIG MANGE LINUX FOLK, SOM GØR UTROLIG MEGET UD AF UDSEENDET - SJOVT NOK.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg forstår ikke hvad det er der undrer dig i sidste afsnit, og endda så meget at du må ty til majuskler, så den kan jeg ikke hjælpe dig med.
Er det AT linux brugerflade (som der i øvrigt er mange forskellige af, men det må du høre om senere), er inspireret af windows?

Er det OM linux brugerflade er inspireret af windows?

Er det HVORFOR linux brugerflade er inspireret af windows?

Eller er det noget andet du undrer dig over?
TommyDk
IRC nickname: TommyDK

Indlæg af TommyDk »

zob skrev:Jeg forstår ikke hvad det er der undrer dig i sidste afsnit, og endda så meget at du må ty til majuskler, så den kan jeg ikke hjælpe dig med.
Er det AT linux brugerflade (som der i øvrigt er mange forskellige af, men det må du høre om senere), er inspireret af windows?

Er det OM linux brugerflade er inspireret af windows?

Er det HVORFOR linux brugerflade er inspireret af windows?

Eller er det noget andet du undrer dig over?

Jeg syntes bare linux skulle holde sig til prompten, så vil der være underholdning til de næste 1000 år! g
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå ok.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

TommyDk skrev:
christian.arvai skrev:Hej

Ikke for at være uhøflig, men dette er et forum for Ubuntu, og da langt de fleste herinde bruger dette, vil du nok ikke få den optimale hjælp her.

Så hvis ikke Soundpartners forslag virker, vil jeg foreslå at du prøver at stille dit spørgsmål inde i linuxin.dk http://www.linuxin.dk/

Så vidt jeg ved, så er Mint bygget på Ubuntu, så deraf må forskellen være minimal - eller tager jeg helt fejl?

Men i øvrigt er Linux = Linux...så det kan godt være at linuxin er et bedre valg...

Der er ret stor forskel på opbygningen og hvilken programmer der er standard, vi har i redaktørteam lige gennemgået dem, og der vil snart komme et opslag om hvorfor vi ikke vil supporte andre udgivelser (som feks. Mint) i forum, men et af argumenterne er at der er så stor forskel på stier/menuer, at det vil forvirre nye Ubuntubrugere hvis de søger efter en løsning, og dette forum er trods alt oprettet til Ubuntu ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

MEN ET ELLER ANDET STED MÅ JEG UNDRE MIG, FOR HVIS LINUX BRUGERFLADE IKKE ER INSPIRERET AF WINDOWS (DET ER MINT IHVERTFALD), SÅ VILLE LINUX STADIG BARE VÆRE EN PROMPT => HVOR SPÆNDENDE ER DET LIGE? JEG SER UTROLIG MANGE LINUX FOLK, SOM GØR UTROLIG MEGET UD AF UDSEENDET - SJOVT NOK.

CLI/terminalen/konsolen er et af de mest kraftfulde og fleksible application der findes, derfor bliver det stadigvæk brugt. Bare fordi du ikke ved hvordan man bruger dem. ;)

Mac og Windows efterligner brugerflader der var opfundet før deres tid, og va'så? I Linux har du muligheden til at sætte din brugerflade op som du vil - det kan du hverken i Windows eller Mac.