Igår da jeg var igang med at lægge mine cd'er ind på computeren, gad mit cd-drev pludselig ikke være med længere. Den snurrer godt nok cd'en rundt (man kan høre, den arbejder med den), men computeren kan ikke se den, og den popper ikke frem i Sound Juicer.
Men hvordan i alverden finder jeg fejlen? Hvis drevet var kaput, ville jeg vel ikke kunne høre den arbejde?
Der kom en boks frem, hver gang jeg skiftede cd, om hvordan den skulle åbnes. Til sidst valgte jeg "gør intet" og "udfør altid denne handling", for Sound Juicer var jo åbent og fandt cd'en. Herefter virkede det stadig, men efter en omgang hvile-tilstand er der altså ingen kontakt..
Jeg har ingen idéer til problemløsning her, må jeg nok indrømme... Så jeg håber I kan hjælpe!
Kan jeg "spørge" terminalen, om der er kontakt? Kan jeg vælge om, hvad angår ønsket handling, når der isættes en cd, altså sådan at den spørger mig hver gang? Jeg tænker, at den måske har fået ind i hovedet, at den ikke skal reagere på cd'er overhovedet... og det var jo ikke meningen.
Næsten løst....! CD-rom drev er stået af.. Tror jeg!?
-
Næsten løst....! CD-rom drev er stået af.. Tror jeg!?
Senest rettet af Shaze 17. jun 2010, 18:28, rettet i alt 1 gang.
Meget ny Ubuntu-bruger og anti-computer-ekspert.
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
Re: CD-rom drev er stået af.. Tror jeg!?
jeg har ikke så meget forstand på mounting af drev.
Men kan du prøve at komme med outputtet af denne kode
Så kommer der garanteret en forbi, der kan tyde det
Men kan du prøve at komme med outputtet af denne kode
Kode: Vælg alt
sudo gedit /etc/fstab
Så kommer der garanteret en forbi, der kan tyde det
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
-
Output fra den kode, Henrik skrev:
Kode: Vælg alt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=6fe6523b-6335-4c99-9946-a0f189312587 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=2dcc256b-726f-4d5e-b87a-3eb5694405a7 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg synes du skal prøve at se om du kan boote en LiveCD fra det. Hvis du kan det, kan vi nok udelukke at det skulle være kaput.
-
Jeg kan ikke boote en Live-cd... i modsætning til lyd-cd'erne kan computeren dog "se" den, når den er startet op, men computeren tror, at det er en tom cd..
Det er altså ligesom om, at cd-drevet ikke kan læse informationer på cd'er?! Jeg forstår det bare ikke, for det virkede fint igår aftes...
Og hvad gør jeg, hvis det er kaput? Jeg kan vel ikke sende min computer til reperation med så "aparte" et styresystem? (Jeg tror stadig, der er garanti på..) - altså, de skal vel ind og rode med computeren for at finde problemet?
Det er altså ligesom om, at cd-drevet ikke kan læse informationer på cd'er?! Jeg forstår det bare ikke, for det virkede fint igår aftes...
Og hvad gør jeg, hvis det er kaput? Jeg kan vel ikke sende min computer til reperation med så "aparte" et styresystem? (Jeg tror stadig, der er garanti på..) - altså, de skal vel ind og rode med computeren for at finde problemet?
-
Re: CD-rom drev er stået af..
Hmm.. jeg er nødt til at have et tip her, venner.. Eftersom dem jeg kender er Windows-folk, er der ingen hjælp at hente - og jeg kan jo ikke engang skifte styresystem nu, hvor jeg ikke kan boote fra cd-rommer Kort sagt så er jeg lidt lost, for jeg aner altså ikke, hvordan jeg skifter et cd-rom-drev.
Så igen: Kan jeg sende en computer til reperation, der har Ubuntu installeret? Eller vil reperationsfolk kun beskæftige sig med Windows?
Alternativt: Hvad i alverden gør jeg?
Så igen: Kan jeg sende en computer til reperation, der har Ubuntu installeret? Eller vil reperationsfolk kun beskæftige sig med Windows?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: CD-rom drev er stået af..
Shaze skrev:Hmm.. jeg er nødt til at have et tip her, venner.. Eftersom dem jeg kender er Windows-folk, er der ingen hjælp at hente - og jeg kan jo ikke engang skifte styresystem nu, hvor jeg ikke kan boote fra cd-rommer Kort sagt så er jeg lidt lost, for jeg aner altså ikke, hvordan jeg skifter et cd-rom-drev.
du kan sagtens sende en maskine til rep der har ubuntu installeret. det er jo ikke et software-problem.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Der er ingen problemer i at sende maskinen til rep selvom der er installeret Ubuntu på den. Teknikerne skal ikke lave noget i systemet og er derfor ligeglade.
Der er ingen problemer i at sende maskinen til rep selvom der er installeret Ubuntu på den. Teknikerne skal ikke lave noget i systemet og er derfor ligeglade.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Ok så må det blive løsningen. Jeg troede bare, man skulle ind og rode med drivere etc..
Tak for svar
Tak for svar