Sløvt wifi

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Humle
Geografisk sted: Holbæk

Sløvt wifi

Indlæg af Humle »

Jeg har lige opsat mit nye wifi netværk..

Men undre mig bare over at det ofte kun yder mellem 10-20 mbits.
har købt:
TRÅDLØS ROUTER LINKSYS WRT54GL
NETKORT HP Wireless 802.11 b/g/n PCIe CardNetværks

Og der er ca . 10 m. og en døre mellem roeturen og pc'en.
Er det normalt at styrken bliver så drastisk reduceret?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Sløvt wifi

Indlæg af soundpartner »

Humle skrev:Jeg har lige opsat mit nye wifi netværk..

Men undre mig bare over at det ofte kun yder mellem 10-20 mbits.
har købt:
TRÅDLØS ROUTER LINKSYS WRT54GL
NETKORT HP Wireless 802.11 b/g/n PCIe CardNetværks

Og der er ca . 10 m. og en døre mellem roeturen og pc'en.
Er det normalt at styrken bliver så drastisk reduceret?

hvordan måler du disse 10-20 mbits? er det i filoverførsel eller med et program der kan måle sådanne ting? og hvad måler du i så fald opimod?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Humle

Indlæg af Humle »

Jeg har et program.. Som du kan se her er den helt nede under 1 mbps..
Billede
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kan du ikke lige prøve med http://www.speedtest.net/
Hvad er det for en program du har der?
Humle

Indlæg af Humle »

med speettest får jeg 23 ned og 22 op.. Men jeg har 50 mbit internet.. så gerne være en del hurtigere..
Det er et program der fulgte med "raUI".. Er til en windows boks...
Men var også geneneralt bare for, at høre om det var den hastighed man skulle forvente sig..
Er jo lidt kedeligt når man har 50 mbit og man så kun kan bruge det halve! ;)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det lyder da umiddelbart meget godt at kunne presse så meget igennem wifi. Du kan prøve at kable computeren og køre speedtest igen og se om du ikke får et bedre resultat. Hvis du gør det, er det WIFI der er flaskehalsen.
Humle

Indlæg af Humle »

med kabel får jeg 48 ned og 40 op.. Så det er det trådløse der er problemet..!
Men kan man virkelig ikke en trådløs router der skal kunne levere 54 mb til at levere højere en de 23?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det ved jeg desværre ikke. Men det er da en pæn sjat du får igennem allerede. Men du må prøve at kikke på den der "nye" n-standart som det ser ud til at dit grej understøtter:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Jeg ved desværre ikke så meget om det. Men jeg skulle mene at man selv skal fortælle routeren hvilken standart den skal bruge.
Humle

Indlæg af Humle »

Jeg vil se på det :) tak for hjælpen!
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

når du via wifi har 54 megabit så er det 54 megabit i alt. det vil sige at har du f.eks 5-6 maskiner der er på nettet skal de dele de 54 megabit, og har derfor kun knap 10 megabit. endviddere er det således at det ikke er 54 megabit i fuld duplex. det er 54 megabit i alt, altså sammenlagt op og ned.
rent praktisk deles resourcerne sådan lidt efter først til mølle prinsippet,, men med hensyn til at der skal deles. der reserveres altid en smule således at der også er til andre således at de kan komme ind på "bussen" hvis du derfor kan få noget i stil med 20-30 megabit så tror jeg du skal være glad. Alternativt kunne du overveje om du skulle købe et "sæt" der er nogle der udbygger den almindelige g standart til at være fuld duplex, (turbo g 108 mbit) dette kræver dog ofte at netkort og router er af samme fabrikat og at de passer sammen.
alternativt er der den nye n-draft standart hvor du har 300 mbit, og kan regne med mellem 80 og 120 megabit i duplex hvis der da ikke er så mange andre der hiver ind på nettet samtidig

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Din begrænsning ligger i routeren, da den kun er IEEE 802.11 b/g. Altså maksimalt 54 Mbit/s. Der er flere forhold som har indflydelse på hastigheden.
Placering i bygningen i forhold til modtageren. Vægge, gulve, lofter m.m. dæmper signalet, hvilket igen nedsætter hastigheden.
Kanalvalg. I Europa kan der vælges mellem 13 kanaler, og som standard kører de fleste på kanal 6 (2442 MHz). Ved trængsel på kanalen nedsættes hastigheden også. Dette kan du forsøge at mindske ved at skifte til en anden og mindre belastet kanal.
Kryptering. Jo stærkere kryptering der anvendes, jo lavere hastighed.

Det er helt normalt med et typisk output på 19 Mbit/s for denne type router. Hvis du får fat i en router som understøtter IEEE 802.11 n så vil du kunne opnå et typisk output på 74 Mbit/s (dog selvfølgelig kun din forbindelses maksimum).
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Humle

Indlæg af Humle »

Warhawk. Det var også min konklusion. Har heletiden kørt på en kanal der ikke var andre der brugte.
Så jeg bliver, det svære nok nød til, at købe en anden.. :(
Men tak for hjælpen :)
Humle

Indlæg af Humle »

Jeg har lige to spørgsmål kam man både køre IEEE 802.11g og IEEE 802.11n på samme tid?
Så hvis der er en maskine på der kun kan køre IEEE 802.11g bliver hele netværket ikke sat ned til IEEE 802.11g?
Eller hvordan forholder det sig..?

Og er der nogen der har erfaringer med Buffalo?
Har fundet en router WHR-HP-G300N som kan køre IEEE 802.11n..
Men er der nogen der ved hvor stabile de er?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hvis du har udstyr som bruger forskellige protokoller, så skal din router sættes til at køre i mixed mode. Så kan der køres efter begge protokoller, men dog ikke samtidig. Der køres efter laveste fællesnævner så at sige, så hvis IEEE 802.11g udstyr trækker på forbindelsen vil IEEE 802.11n udstyr også køre som IEEE 802.11g. Når der ikke er IEEE 802.11g udstyr som trækker på forbindelsen så vil IEEE 802.11n udstyr selvfølgelig køre som IEEE 802.11n.

Fordelen ved at køre IEEE 802.11n er at du kan anvende både 2,4 GHz og 5 GHz båndet. 5 GHz båndet er ikke trafikeret ret meget i forhold til 2,4 GHz.

Buffalo har jeg ikke nogen personlig erfaring med.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Warhawk skrev:Hvis du har udstyr som bruger forskellige protokoller, så skal din router sættes til at køre i mixed mode. Så kan der køres efter begge protokoller, men dog ikke samtidig. Der køres efter laveste fællesnævner så at sige, så hvis IEEE 802.11g udstyr trækker på forbindelsen vil IEEE 802.11n udstyr også køre som IEEE 802.11g. Når der ikke er IEEE 802.11g udstyr som trækker på forbindelsen så vil IEEE 802.11n udstyr selvfølgelig køre som IEEE 802.11n.

Fordelen ved at køre IEEE 802.11n er at du kan anvende både 2,4 GHz og 5 GHz båndet. 5 GHz båndet er ikke trafikeret ret meget i forhold til 2,4 GHz.

Buffalo har jeg ikke nogen personlig erfaring med.

det er faktisk ikke helt korrekt for i de fleste n-enheder der er accespointet delt op således der er 2 accespoints indbygget. et desideret n accespoint og så et kombineret g/b accespoint. i disse der kan de 2 accespoints n og g/b så gives forskellige navne, og det kan så køre uafhængigt af hinanden.
Der er så detsværre nogle hvor de 2 sendere så laver problemer for hinanden. på nin netgear der går g accespunktet f,eks ned når jeg henter data via n accespunktet. men med mit d-link accespunkt virker det fint.
mit bud er at det er noget inteferens der driller

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede