Jeg er en begynder mht. netværk. Jeg har lige nogle spørgsmål om omsætning af netværk.
Jeg har en trådløs 5 ports rounter og en alm 5 ports switch.
Jeg vil gerne lave et internt netwærk og et ekstern netværk.
Dvs jeg har nogle enheder jeg ikke vil have, der skal have adgang til internettet, og
så har jeg nogle der skal have adgang.
Hvordan kobler jeg det sammen - så de alle kan snakke sammen ? (Kan man det).
Opsætning af netværk
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Opsætning af netværk
Cal skrev:Jeg er en begynder mht. netværk. Jeg har lige nogle spørgsmål om omsætning af netværk.
Jeg har en trådløs 5 ports rounter og en alm 5 ports switch.
Jeg vil gerne lave et internt netwærk og et ekstern netværk.
Dvs jeg har nogle enheder jeg ikke vil have, der skal have adgang til internettet, og
så har jeg nogle der skal have adgang.
Hvordan kobler jeg det sammen - så de alle kan snakke sammen ? (Kan man det).
jooo det kan man da godt, eller og så alligevel ikke helt.
den nemme måde at gøre det på er at sætte netværket op manuelt på de maskiner som du ikke ønsker skal have adgang til nettet, også lade være med at sætte info om en dns-server op på disse maskiner.
den korekte måde ville være at sætte det op med noget proxy der kræver login og som man skal igennem, eller at bygge 2 seperate netværk forbundet igennem en firewall som kun tillader visse former for trafik.
men det kommer helt and på hvad dine grunde er til at ville dele det op, samt hvad det er for maskiner/klienter der er snakke om
-
- Geografisk sted: Smørum
Re: Opsætning af netværk
Hvis 2 routere sættes i forlængelse af hinanden vil de styre hvert sit lille netværk, hvor alle kan komme på internettet. Det ene netværk kan udelukkes fra internettet.
På min Hawk router kan man give tilladelse til hver enkelt bruger til internettet og eller lokalnettet.
På min Hawk router kan man give tilladelse til hver enkelt bruger til internettet og eller lokalnettet.
Rigtige mænd tager ikke backup.