Hej.
Efter at have tilsluttet min pc til mit TV, er ikonerne: Dato og klokkeslet, Brugernavn og sluk-knappen rykket til venstre. DVs. det passer til opløsningen 1024x768 og jeg kører normalt 1680x1050.
Jeg bliver derfor nødt til at ændre opløsningen til 1024x768 og derefter tilbage til 1680x1020 for at ikonerne flytter sig. Er det muligt at gøre noget, så jeg er fri for at skifte opløsning hver gang jeg har haft lukket computeren?
Ligeledes er ikonet for kablet netværk flyttet over på højre side af sluk-knappen, og jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg får den om på venstre side igen?
Et andet problem er, at billedet på TV'et er blevet forskubbet mod højre så noget at billedet bliver beskåret. Kan man ændre så skærmbilledet bliver vist i midten af TV'et?
Hilsen
Frederik
Ikoner flyttet efter tilslutning til TV.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ikoner flyttet efter tilslutning til TV.
XuZeM skrev:Hej.
Efter at have tilsluttet min pc til mit TV, er ikonerne: Dato og klokkeslet, Brugernavn og sluk-knappen rykket til venstre. DVs. det passer til opløsningen 1024x768 og jeg kører normalt 1680x1050.
Jeg bliver derfor nødt til at ændre opløsningen til 1024x768 og derefter tilbage til 1680x1020 for at ikonerne flytter sig. Er det muligt at gøre noget, så jeg er fri for at skifte opløsning hver gang jeg har haft lukket computeren?
Ligeledes er ikonet for kablet netværk flyttet over på højre side af sluk-knappen, og jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg får den om på venstre side igen?
Et andet problem er, at billedet på TV'et er blevet forskubbet mod højre så noget at billedet bliver beskåret. Kan man ændre så skærmbilledet bliver vist i midten af TV'et?
Hilsen
Frederik
Højreklik på ikonet, og vælg "lås til panel": er der allerede et flueben ud for den tekst er den allerede låst til panelet.
problem2)
brug xrandr, grandr kan muligvis også bruges
Mere om xrandr: http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_RandR_1.2
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Jeg er lidt usikker med konfigurationen af det du linkede til. Skal der installeres nogle bestemte drivere og hvad er de der xorg filer?? Er det noget du kan hjælpe med?
Jeg har et ATI Radeon Mobility 9600/9700 Series grafikkort.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
XuZeM skrev:Jeg er lidt usikker med konfigurationen af det du linkede til. Skal der installeres nogle bestemte drivere og hvad er de der xorg filer?? Er det noget du kan hjælpe med?
xorg konfigurationsfilen bruges til at styre den grafiske brugergrænseflade, hvis man har knas med den grafiske brugergrænseflade, og/eller den ikke vil spille som du vil have det.
Jeg kunne godt hjælpe dig med dem, men desværre for dig så hader jeg lige præcis den konfigurationsfil.
Årsagen er som følger:
Da jeg købe min første PC i november 1999 besluttede jeg mig for at det var en linux distribution der skulle ind på den. Dengang i 1999 var det mest brugervenlige og udbredte Linux operativsystem: Red Hat Linux, som nu koster penge.
Dengang var det sådan at grafikkort understøttelsen var ringe, bare at sige det pænt. Jeg måtte slås med xorg.conf i 3 måneder i en sort tekstterminal. Jeg brugte vel omkring 500 timer på at få min GUI op at køre - og lige siden har jeg prøvet at undgå at komme i kontakt med xorg.conf.
Det lykkedes iøvrigt, og jeg var også ret godt til at bruge tekstterminalen.
Af den årsag, så vil gerne have at en anden af de frivillige supportere træder til/hjælper XuZeM.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags