Ubuntu 10.04 Manglende menu efter installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
poulb

Ubuntu 10.04 Manglende menu efter installation

Indlæg af poulb »

Hi
Efter nu at have installeret 2 gange er jeg rendt ind i samme problem igen. Ret irriterende.

Alt virker efter installationen og jeg opdaterer samt indlæser f.eks Thunderbird og afinstallerer andet.
Alt virker indtil jeg rebooter. Så kommer den op igen uden en eneste fejlmelding men mangler "kun" menulinierne i top og bund.

Installationen er på...
------------------------------------
Packard Bell
Ubuntu 10.04
x86 arkitektur
Gnome
Dual boot med XP og Grub boot loader
Kan kalde "close down menuen" og bladre i hjælp.

I windows ville jeg...
------------------------------
kalde Windows taskmanager med Ctrl+Alt+Del og køre programmet "Explorer" i kommandolinien, men hvordan gør jeg noget tilsvarende i Linux?????

Med VNC fra min anden PC kan jeg kalde den - men stadig unden menulinier i top og bund
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 10.04 Manglende menu efter installation

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.

Du kan taste CTRL+ALT+T for at få en terminal frem. Du kan taste CTRL+F2 for at få en "kør"-menu frem.

Nu ved jeg ikke hvad "explorer" gør i windows - er det ikke bare en filemanager. I så fald kan du køre CTRL+ALT+F2 og køre nautilus - hvad så end du skal bruge den til.

Får at vende tilbage til dit problem med de manglende menuer. Prøv at køre CTRL+ALT+F1 - det logger dig ud i en terminal uden GUI. Læs lige resten inden du taster den kombination.

Log ind i den terminal med dit vanlige brugernavn og password.

Kør følgende kommando derude.

Kode: Vælg alt

rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd

Du kan nu finde tilbage til din GUI med CTRL+ALT+F7.

Bemærk denne metode sletter hvad du måtte have lavet af modifikationer på panelerne, men jeg mener ikke det er et problem for dig. Du har vist ikke nået at modificere noget.

Hvis det ikke virker så prøv denne anden løsning. Log igen ud i nul-grafik-zonen. CTRL+ALT+F1 - angiv brugernavn og password. Kør følgende tre kommandoer

gconftool --recursive-unset /apps/panel

rm -rf ~/.gconf/apps/panel

pkill gnome-panel
Log tilbage ind med CTRL+ALT+F7.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du prøvet at genstarte uden at opdatere?

Explorer i Windows står før startmenuen ikonerne på skrive bordet samt fil håndtering.

Den første står gnome-panel før i ubuntu og de sidste 2 er nautilus, hvis det at starte nautilus løser problemet for dig skal du gå i menuen system indstillinger opstart og under det andet fan blad vælge husk åbne programmer. Så skulle det gerne virke efter en genstart.

Hvad sker der hvis du bare går i menuen sted og åbner din bruger mappe?
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

poulb skrev:Hi
Efter nu at have installeret 2 gange er jeg rendt ind i samme problem igen. Ret irriterende.

Alt virker efter installationen og jeg opdaterer samt indlæser f.eks Thunderbird og afinstallerer andet.
Alt virker indtil jeg rebooter. Så kommer den op igen uden en eneste fejlmelding men mangler "kun" menulinierne i top og bund.

Installationen er på...
------------------------------------
Packard Bell
Ubuntu 10.04
x86 arkitektur
Gnome
Dual boot med XP og Grub boot loader
Kan kalde "close down menuen" og bladre i hjælp.

I windows ville jeg...
kalde Windows taskmanager med Ctrl+Alt+Del og køre programmet "Explorer" i kommandolinien, men hvordan gør jeg noget tilsvarende i Linux?????

Med VNC fra min anden PC kan jeg kalde den - men stadig unden menulinier i top og bund
vh
Poul

jeg kan ikke så godt lide bemærkningen med at du afinstallerer andet...

Hvad helt præcist har du afinstalleret? og kunne dette have noget med sagen at gøre?

som jeg ser det så er det kun menu-linjerne der er dit problem, og det kan skyldes 2½ ting.
gnome-panel kører ikke, eller menu-linjerne lligger uden for skærmen/er skjulte...

prøv evt at åbne en terminal (ctrl + alt + t) og kør

gnome-panel

får du så menu-linjerne frem?
så snart du lukker terminalen så forsvinder menu-linjerne igen, så lad terminalen være åben. nu vil eventuelle fejlmeldinger nemlig komme i denne terminal, så hvis du ikke får menu-linjerne frem, eller de pludselig forsvinder igen så kan du poste hele indholdet af denne terminal her ind, således at vi kan se hvad der sker af fejl
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
poulb

Indlæg af poulb »

soundpartner skrev:
poulb skrev:Hi
-- klip ---
I windows ville jeg...

vh
Poul

jeg kan ikke så godt lide bemærkningen med at du afinstallerer andet...

Hvad helt præcist har du afinstalleret? og kunne dette have noget med sagen at gøre?

som jeg ser det så er det kun menu-linjerne der er dit problem, og det kan skyldes 2½ ting.
gnome-panel kører ikke, eller menu-linjerne lligger uden for skærmen/er skjulte...

prøv evt at åbne en terminal (ctrl + alt + t) og kør

gnome-panel

får du så menu-linjerne frem?
så snart du lukker terminalen så forsvinder menu-linjerne igen, så lad terminalen være åben. nu vil eventuelle fejlmeldinger nemlig komme i denne terminal, så hvis du ikke får menu-linjerne frem, eller de pludselig forsvinder igen så kan du poste hele indholdet af denne terminal her ind, således at vi kan se hvad der sker af fejl

Det gik fint med at åbne et vindue...
kommandoen gnome-panel gav mig menulinierne i top og bund tilbage... Tak!

Men som forudsagt ville de forsvinde når terminalvinduet lukkes...

Det er lidt upraktisk... hvordan undgås dette?

Alt andet synes at fungere bortset fra det at terminalvinduet skal åbnes...

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum - jeg vil lige gøre opmærksom på at du generelt kan få tingene til at køre bedst muligt, hvis du følger de mange gode råd i denne vejledning https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945

Gnome panelet skal starte automatisk når du starter den grafiske flade - så mon ikke du har fået pillet ved en eller anden indstilling?

Når soundpartner bad dig køre gnome-panel fra en terminal, så var det som han skrev, for at se evt. fejlmeldinger. Får du nogen af dem?

Du kan starte gnome-panel og lade det køre, selv når du lukker terminalen, hvis du bruger

nohup gnome-panel
, men det er en nødløsning, ind til vi finder frem til, hvorfor panelet ikke starter sammen med gnome.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

laoshi skrev:Velkommen til forum - jeg vil lige gøre opmærksom på at du generelt kan få tingene til at køre bedst muligt, hvis du følger de mange gode råd i denne vejledning https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945

Gnome panelet skal starte automatisk når du starter den grafiske flade - så mon ikke du har fået pillet ved en eller anden indstilling?

Når soundpartner bad dig køre gnome-panel fra en terminal, så var det som han skrev, for at se evt. fejlmeldinger. Får du nogen af dem?

Du kan starte gnome-panel og lade det køre, selv når du lukker terminalen, hvis du bruger

nohup gnome-panel
, men det er en nødløsning, ind til vi finder frem til, hvorfor panelet ikke starter sammen med gnome.

korrekt... men endnu en nødløsning nu hvor gnome-panel kan køre, må være manuelt at tilføje den under system-instillinger-opstartsprogrammer.
så burde den selv starte ved boot
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
poulb

Indlæg af poulb »

soundpartner skrev:
laoshi skrev:Velkommen til forum - jeg vil lige gøre opmærksom på at du generelt kan få tingene til at køre bedst muligt, hvis du følger de mange gode råd i denne vejledning https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945

tak... den kikker jeg nærmere på.

nohup gnome-panel

korrekt... men endnu en nødløsning nu hvor gnome-panel kan køre, må være manuelt at tilføje den under system-instillinger-opstartsprogrammer.
så burde den selv starte ved boot

Ved at indføre "gnome-panel" i opstartprogrammer virker den - set udefra som forventeligt. Men hvor er kaldet normalt?
Jeg har ledt efter en beskrivelse at ubuntu opstart procesen, men ikke fundet noget egnet/forståeligt. Det gør det lidt svært.

Da jeg søger en enkel løsning vil jeg generelt ikke have flere programmer en der er brug for.
De slettede er...
-------------------
byyobu, bluetooth, evolution, gwipper, ibus, mines, tomboy, gbrainy, transmission, simple scan brasero.

Indlæst...
-------------
startup-manager (grub), sanescanner, wifi radar, scribus, xchm, filezilla, vertual box, grisby...

Da jeg jo ikke bootede mellem hver sletning/brogramindlæsning ved jeg ikke nøjagtig hvor menulinien forsvant, men fejlen kom ikke undervejs, men først ved genstart. Jeg har ikke fået fejlmeldinger.

Terminalvinduets meldinger (gentagelser slettet) er vist i den vedhæftede fil.
Indholdet siger mig ellers intet. ;)
vh
Poul
=================================================

pba@pac:~$ gnome-panel
/usr/share/software-center/softwarecenter/apt/aptcache.py:40: GtkWarning: gtk_container_add: assertion `GTK_IS_CONTAINER (container)' failed
gtk.main_iteration()
INFO:root:discarding new model (1 != 2)
/usr/share/software-center/softwarecenter/view/appview.py:737: DeprecationWarning: integer argument expected, got float
h)
/usr/share/software-center/softwarecenter/apt/aptcache.py:40: GtkWarning: gtk_container_add: assertion `GTK_IS_CONTAINER (container)' failed
gtk.main_iteration()
/usr/share/software-center/softwarecenter/SimpleGtkbuilderApp.py:50: GtkWarning: gtk_container_add: assertion `GTK_IS_CONTAINER (container)' failed
gtk.main()
/usr/share/software-center/softwarecenter/view/appview.py:737: DeprecationWarning: integer argument expected, got float
h)
debconf: DbDriver "passwords" warning: could not open /var/cache/debconf/passwords.dat: Permission denied
debconf: DbDriver "passwords" warning: could not open /var/cache/debconf/passwords.dat: Permission denied
INFO:root:discarding new model (8 != 10)
INFO:root:discarding new model (7 != 10)

(xsane:2228): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated
(xsane:2228): Gtk-WARNING **: GtkSpinButton: setting an adjustment with non-zero page size is deprecated

INFO:root:discarding new model (17 != 18)
INFO:root:discarding new model (25 != 26)
INFO:root:discarding new model (24 != 26)
INFO:root:discarding new model (30 != 31)
INFO:root:discarding new model (28 != 31)
INFO:root:discarding new model (33 != 35)
INFO:root:discarding new model (32 != 35)
INFO:root:discarding new model (36 != 37)
INFO:root:discarding new model (38 != 41)

================= slut ====================
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

har haft samme problem med en anden maskine, her løste jeg problemet ved at sætte en 10 sek. forsinkelse på login.