Hey, jeg sad og prøvede at ordne nogle ting med med mit touchpad på min laptop.
Jeg forsøger så så at genstarte efter at have tilføjet linjen 'Option "SHMConfig" "true"' til synaptics filen i /etc/udev/rules.d
men den kommer aldrig forbi den lilla skærm med de hvide/røde prikker?
Nogen der ved hvad problemet kan være?
10.04 kan ikke boote efter jeg prøvede at enable SHMConfig.
-
- IRC nickname: Bladt
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: 10.04 kan ikke boote efter jeg prøvede at enable SHMConfig.
Bladtman242 skrev:Hey, jeg sad og prøvede at ordne nogle ting med med mit touchpad på min laptop.
Jeg forsøger så så at genstarte efter at have tilføjet linjen 'Option "SHMConfig" "true"' til synaptics filen i /etc/udev/rules.d
men den kommer aldrig forbi den lilla skærm med de hvide/røde prikker?
Nogen der ved hvad problemet kan være?
Forkert udev regel syntaks i det du har ændret i eller indsat, eller at du har fjernet noget du ikke skulle have fjernet.
Det er heller ikke ligegyldigt hvor du indsætter en ny udev regel.
Næste gang så test din udev regel før du tager den i brug (ja, der findes et test værktøj).
Der kan godt reperares på det uden at geninstallere, hvis du altså kan huske hvad du har lavet, ellers er det geninstalltation.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg har ændret meget lidt. Men jeg skulle da mene syntax er korrekt?
Anyway: For fremtiden, hvad kan jeg bruge til at teste med?
Tak for dit svar forresten:)
Anyway: For fremtiden, hvad kan jeg bruge til at teste med?
-
Bladtman242 skrev:Jeg har ændret meget lidt. Men jeg skulle da mene syntax er korrekt?
Anyway: hvordan kommer jeg ind og ændrer i det nu ?
Og for fremtiden, hvad kan jeg bruge til at teste med?
udevtest tester udev regler, Kig i denne udev tutorial under debugging:http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html
Du retter således:
1)
Du booter op via et Live system, og
2)
monterer / partitionen af din Ubuntu installation i en ny mappe under live-systemets /.
3)
Så går du ned og retter i udev reglerne, husk at at de filers ejerskab skal være root efter at du har åbnet dem.
4)
Til sidst synkroniserer du disk buffers, og
5)
endelig afmnterer du partitionenen.
6)
Luk så live systemet ned, og
7)
genstart normalt i din Ubuntu installation.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Okay, det var et dumt spørgsmål Ubuntu er oppe og køre nu igen, men hvorfor kan jeg ikke slå SHMConfig til?
Det relevante fra filen så sådan ud:
Nu har så bare outcommented linjen med SHMConfig, men burde den ikke have været fin nok eller hur?
Det relevante fra filen så sådan ud:
Kode: Vælg alt
Identifier "touchpad catchall"
MatchIsTouchpad "on"
MatchDevicePath "/dev/input/event*"
Driver "synaptics"
Option "SHMConfig" true"
Option "VertEdgeScroll" "0"
Option "TwoFingerMinZ" "139"
Option "VertTwoFingerScroll" "1"
Option "TouchpadOff" "1"
EndSection
Nu har så bare outcommented linjen med SHMConfig, men burde den ikke have været fin nok eller hur?
-
Sorry, jeg er sådan en KÆMPE TARD.
Jeg har tydeligvis glemt et "i linjen, sorry
kun én ting nu: ubuntu bliver ved med at slå mit touchpad til selvom jeg slår det fra?
Det er slået fra i førnævnte fil, og jeg bruger synclient Touchpadoff=1 i en bash fil, men efter et par sekunder slår det til igen?
Når det altså overhovedet slår fra i første omgang, Jeg gør på præcis samme måde som jeg gjorde i 9.04, men overgangen fra hal og fdi til udev er ikke helt smooth for mig :/
kun én ting nu: ubuntu bliver ved med at slå mit touchpad til selvom jeg slår det fra?
Det er slået fra i førnævnte fil, og jeg bruger synclient Touchpadoff=1 i en bash fil, men efter et par sekunder slår det til igen?
Når det altså overhovedet slår fra i første omgang, Jeg gør på præcis samme måde som jeg gjorde i 9.04, men overgangen fra hal og fdi til udev er ikke helt smooth for mig :/
-
Bladtman242 skrev:Sorry, jeg er sådan en KÆMPE TARD.
Der findes en funktionalitet der slår touchpad fra, når man begynder at skrive, når man trykker på en tast starter en timer:
Timeren bliver nulstillet, hvis man trykker på en tast igen.
Når timeren når en timeout tid, så bliver touchpadeen aktiveret igen.
Der er et grafisk program hvor man kan skrue på det, men jeg kan ikke lige huske hvad pakken hedder.
/Lars
-
Jeg mener det hedder gsynaptics eller noget i den dur.
Jeg sætter pris på forslaget, men det driver mig til vanvid at dette har virket for mig før, men ikke gør det nu.
Så jeg vil egentlig helst gøre det på denne måde. Især fordi jeg ikke kan se en logisk forklaring på, at det ikkr virker.
Jeg sætter pris på forslaget, men det driver mig til vanvid at dette har virket for mig før, men ikke gør det nu.
Så jeg vil egentlig helst gøre det på denne måde. Især fordi jeg ikke kan se en logisk forklaring på, at det ikkr virker.
-
Problemet er løst:) skulle andre have samme problem er der oprettet en tråd om det her