Hej
Jeg har købt en brugt og total renset IBM T43 af mit arbejde.
Min tanke er at give den til min datter som hendes første pc.
Jeg har fået købt en CD fra Linuxpusher med Qimo for kids, som jeg vil installere på pc'en, men....
installationsprogrammet ser ud til at køre fint indtil jeg kommer til partioneringsprogrammet. Her går jeg ud fra at man skal partitionere sin hardisk, men jeg kan ikke klikke på nogen af "knapperne" som fx "new partion table" eller "New partion". Det eneste jeg kan gøre herfra er afslutte installationen og så køre Qimo fra cd'en.
Er der nogen der ved hvorfor dette sker?
Jeg er ikke en computerhaj, så venligst bær over mig hvis jeg måske stiller nogen dumme spørgsmål.
Mvh
Egil
qimo for kids installeringsproblem
-
- IRC nickname: egil
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: qimo for kids installeringsproblem
Hejsa og velkommen til forum
Din problemformulering er lidt mangelfuld, men som ny er det selvfølgelig svært at vide, hvad vi har behov for at vide.
Qimo bygger på Ubuntu og bør derfor have samme fremgangsmåde med installtionen. Det springende punkt er om der findes en partition i forvejen, og umiddelbart forestiller jeg mig, at dit firma blot har formateret harddisken. Hvis det er tilfældet, så findes der en partition, og så kan du naturligvis ikke oprette flere partitioner. Du skal så først slette den eksisterende partition og dernæst oprette de partitioner, du ønsker.
Hvis du kunne tage et skærmbillede der, hvor du kommer til partitioneringen, så vil det gøre det nemmere for os at se hvad problemet er og komme med en løsning.
Din problemformulering er lidt mangelfuld, men som ny er det selvfølgelig svært at vide, hvad vi har behov for at vide.
Qimo bygger på Ubuntu og bør derfor have samme fremgangsmåde med installtionen. Det springende punkt er om der findes en partition i forvejen, og umiddelbart forestiller jeg mig, at dit firma blot har formateret harddisken. Hvis det er tilfældet, så findes der en partition, og så kan du naturligvis ikke oprette flere partitioner. Du skal så først slette den eksisterende partition og dernæst oprette de partitioner, du ønsker.
Hvis du kunne tage et skærmbillede der, hvor du kommer til partitioneringen, så vil det gøre det nemmere for os at se hvad problemet er og komme med en løsning.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Hej Warhawk
Tak skal du ha
Jeg har taget et par billeder med mit kamera: http://picasaweb.google.com/105169598729777269827/Qimo2?feat=directlink
Håber det giver dig nogen idé om hvad jeg har og gøre med.
Det lyder rigtigt at de bare har formateret harddisken - så der ligger nok en partion i forvejen. Så hvis jeg skal slette den, hvordan gør jeg mon det. Normalt når man lagde en xp bootdisk ind ville den starte en partionering inden selve installationen. Nu har jeg bare ikke lige xp boot cd.... findes der ikke et lille program der kan det samme?
Mvh
Egil
Tak skal du ha
Jeg har taget et par billeder med mit kamera: http://picasaweb.google.com/105169598729777269827/Qimo2?feat=directlink
Håber det giver dig nogen idé om hvad jeg har og gøre med.
Det lyder rigtigt at de bare har formateret harddisken - så der ligger nok en partion i forvejen. Så hvis jeg skal slette den, hvordan gør jeg mon det. Normalt når man lagde en xp bootdisk ind ville den starte en partionering inden selve installationen. Nu har jeg bare ikke lige xp boot cd.... findes der ikke et lille program der kan det samme?
Mvh
Egil
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Nemt skulle det ikke være
Installationen genkender ganske enkelt ikke at der er monteret en harddisk.
Prøv i BIOS at rette AHCI (eller hvad det nu hedder) til IDE/SATA eller hvad der er af muligheder. Det kan være en løsning.
Installationen genkender ganske enkelt ikke at der er monteret en harddisk.
Prøv i BIOS at rette AHCI (eller hvad det nu hedder) til IDE/SATA eller hvad der er af muligheder. Det kan være en løsning.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Ja, som tuxx skriver så bliver din harddisk ikke fundet. Det kan meget vel skyldes AHCI, hvor du i stedet skal vælge noget compatibility mode. Det kan også være at harddisken ikke sidder helt korrekt og derfor har mistet forbindelsen. Tjek derfor også at BIOS kan se harddisken. Hvis den kan så vil der stå et producentnavn og et nummer. Hvis der ikke står noget skal du have åbnet låget til harddisken og nørkle den på plads.
/Michael
---
---
-
Har nu prøvet og tage harddisk ud, og sætte den i igen. Da det er en bærbar skal den bare skubbes ind i maskinen, der er ingen ledninger som skal monteres.
Jeg kan se hardisken i Bios, men kun under en menu der hedder Startup, hvor jeg kan vælgen opstarts prioteringsrækkefølgen.
Der er ikke andre steder i bios der beskæftiger sig med harddisken......
Er IBM lidt anderledes i Bios end andre pc'ere?
Jeg kan se hardisken i Bios, men kun under en menu der hedder Startup, hvor jeg kan vælgen opstarts prioteringsrækkefølgen.
Der er ikke andre steder i bios der beskæftiger sig med harddisken......
Er IBM lidt anderledes i Bios end andre pc'ere?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Hvad sker der hvis du booter helt op på liveCD'en - kan du så "se" din partition med System-Administration-Gparted eller System-Administration-Diskredskab?
Du kan også prøve en liveCD der er dedikeret den slags problemer: http://partedmagic.com/download.html
Du kan også prøve en liveCD der er dedikeret den slags problemer: http://partedmagic.com/download.html
-
Hej Zob
Der sker det at den siger "no device detected", ligesom hvis jeg prøver at installere, så viser den ingen device.
Jeg fik lavet en image disk og bootede, Partion Magic programmet kørte perfekt - Jeg tænkte at nu er den der!... Men så hænger den..... Der kommer en lille pingvin i øverste venstre hjørne og så hænger den bare. Jeg prøvede flere måder i programmet, men kun med samme resultat.
Men tak ellers for forslaget Zob.
Så nu er jeg status quo... andre forslag anyone?
zob skrev:Hvad sker der hvis du booter helt op på liveCD'en - kan du så "se" din partition med System-Administration-Gparted eller System-Administration-Diskredskab?
Der sker det at den siger "no device detected", ligesom hvis jeg prøver at installere, så viser den ingen device.
zob skrev:Du kan også prøve en liveCD der er dedikeret den slags problemer: http://partedmagic.com/download.html
Jeg fik lavet en image disk og bootede, Partion Magic programmet kørte perfekt - Jeg tænkte at nu er den der!... Men så hænger den..... Der kommer en lille pingvin i øverste venstre hjørne og så hænger den bare. Jeg prøvede flere måder i programmet, men kun med samme resultat.
Men tak ellers for forslaget Zob.
Så nu er jeg status quo... andre forslag anyone?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg ved snart ikke om jeg tør smide dig ind på LiveCD'en igen. Du kunne køre Så kunne vi følge med her også.
Ellers er jeg ikke ligefrem fuld af gode idéer. Måske er det et eller andet windows-specifikt fidelihut. Det kan være du kan være tvunget til at skulle smide en windows-cd i den. Jeg ved ikke... Hvis den kunne finde en harddisk så kunne du jo installere windows for derefter at udradere det med ubuntu. Dette kræver selvfølgelig at du har en windows cd.
Der er også, ligesom partedmagic der, noget der hedder system resque CD: http://www.sysresccd.org/Main_Page
Og den legendariske knoppix: http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html
Men så længe der ikke er nogen der kan fortælle dig, hvad du skal gøre med dem, er de jo ikke meget bevendt. Jeg kender ikke så meget til harddiske, men jeg forestille mig at de første bytes er afsat til at give sig til kende, og måske de er væk... Jeg gætter...!
Kode: Vælg alt
sudo fdisk -l && sudo parted -l
Ellers er jeg ikke ligefrem fuld af gode idéer. Måske er det et eller andet windows-specifikt fidelihut. Det kan være du kan være tvunget til at skulle smide en windows-cd i den. Jeg ved ikke... Hvis den kunne finde en harddisk så kunne du jo installere windows for derefter at udradere det med ubuntu. Dette kræver selvfølgelig at du har en windows cd.
Der er også, ligesom partedmagic der, noget der hedder system resque CD: http://www.sysresccd.org/Main_Page
Og den legendariske knoppix: http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html
Men så længe der ikke er nogen der kan fortælle dig, hvad du skal gøre med dem, er de jo ikke meget bevendt. Jeg kender ikke så meget til harddiske, men jeg forestille mig at de første bytes er afsat til at give sig til kende, og måske de er væk... Jeg gætter...!
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det kan også være det er nødvendigt med en BIOS opdatering.
www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-59379
Her skal du være sikker på at det er den helt rigtige model og at der ikke går noget galt under opdateringen.
www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-59379
Her skal du være sikker på at det er den helt rigtige model og at der ikke går noget galt under opdateringen.