ubuntu 'drev' under 'computer'

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Flabbergaster

ubuntu 'drev' under 'computer'

Indlæg af Flabbergaster »

Okay, igen en lidt kryptisk overskrift. Efter at have lavet en usb-stick med ubuntu 10.04 fra mit egen ubuntu 10.04, ved hjælp af startdiskopretter, er der dukket et ekstra drev op ved siden af filsystem og dvd-drev. Det hedder sådan: "733 MB File: Ubuntu 10.04 LTS i386"

hvis jeg klikker på det får jeg følgende besked:
Error mounting: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/loop0,
missing codepage or helper program, or other error
(could this be the IDE device where you in fact use
ide-scsi so that sr0 or sda or so is needed?)
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

Hvordan kommer jeg af med det igen? Kan jeg bare slette det, formatere det? Eller er det godt for noget
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ubuntu 'drev' under 'computer'

Indlæg af lath »

Flabbergaster skrev:Okay, igen en lidt kryptisk overskrift. Efter at have lavet en usb-stick med ubuntu 10.04 fra mit egen ubuntu 10.04, ved hjælp af startdiskopretter, er der dukket et ekstra drev op ved siden af filsystem og dvd-drev. Det hedder sådan: "733 MB File: Ubuntu 10.04 LTS i386"

hvis jeg klikker på det får jeg følgende besked:
Error mounting: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/loop0,
missing codepage or helper program, or other error
(could this be the IDE device where you in fact use
ide-scsi so that sr0 or sda or so is needed?)
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

Hvordan kommer jeg af med det igen? Kan jeg bare slette det, formatere det? Eller er det godt for noget

Du kan oversætte fejlmeddelsen til at /dev/loop0 ikke er koblet på et block device. Et block device er noget man kan have et filsystem på.
Den forsøger at montere /dev/loop0, og det lykkedes så ikke.

/dev/loop0 kan bruges til at skrive til en *.iso fil på samme måde, som man kan gøre det med Daemon tools på Windows. På Linux operativsystemer et det så sådan at et daemon tools program bare er unødvendigt, da man i stedet kan bruge et loop device, og så mount og unmount kommandoen.

Man kan have 256 af dem (loop devices): Major number 7, og minor number fra 0 til 255 incl. Der kan laves flere af dem med mknod programmet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Flabbergaster

Indlæg af Flabbergaster »

Nu spørger jeg nok ualmindelig dumt, men kan jeg bare slette det? Eller formatere det? På det du skriver lyder det som noget, jeg har fået lavet, da jeg skulle skabe den der startdisk-USBstick til min anden computer.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Flabbergaster skrev:Nu spørger jeg nok ualmindelig dumt, men kan jeg bare slette det? Eller formatere det? På det du skriver lyder det som noget, jeg har fået lavet, da jeg skulle skabe den der startdisk-USBstick til min anden computer.

Du kan ikke formattere den da der ikke er noget blockdevice.
Du kan muligvis komme ud i problemer med at anvende startdisk værktøjet igen, hvis du sletter /dev/loop0 filen.

Du skal egentlig bare ignorere at GNOME viser dem.

Findes loop0 i /etc/fstab kan du udkommentere den rigtige linie (med et #-tegn som første tegn i linien der skal udkommenteres), men hvis du gør noget forkert her, så vil Ubuntu med garanti enten slet ikke virke, eller virke meget dårligt. Virkningen af udkommenteringen i fstab træder først i kraft efter en genstart.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags