Problem: Jeg har installeret ubuntu på et externt drive!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
martin g
IRC nickname: martin g

Problem: Jeg har installeret ubuntu på et externt drive!

Indlæg af martin g »

Jeg har installeret ubuntu på et externt 80 gB drive (det var nok ikke så godt!) Når jeg hiver det ud, så går maskinen jo ned og uden det kan den slet ikke starte noget styresystem op overhovedet. Jeg får en error: no such device: 52acb2feffca470d-8d84-06059f4f306d.
grub rescue>
Er der nogen der ved, hvad jeg skal gøre?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Problem: Jeg har installeret ubuntu på et externt drive!

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.

Jeg har ofte installeret linux på diverse medier, usb-sticks, flash-cards, etc.
Noget tyder på at du må være kommet til at installere på en sådan måde at du kun har en boot-loader/Grub på den eksterne. Når du frakobler den sker der bare intet.
Siden du har en interesse i at starte op uden at have den eksterne koblet til, må du have et operativ system på dit interne drev, eller hvad?
Hvad har du der? Ubuntu, windows, begge dele...?
Og kan du starte en af dem med den grub der ligger på din eksterne?
martin g
IRC nickname: martin g

Re: Problem: Jeg har installeret ubuntu på et externt drive!

Indlæg af martin g »

zob skrev:Hej og velkommen til forum.

Jeg har ofte installeret linux på diverse medier, usb-sticks, flash-cards, etc.
Noget tyder på at du må være kommet til at installere på en sådan måde at du kun har en boot-loader/Grub på den eksterne. Når du frakobler den sker der bare intet.
Siden du har en interesse i at starte op uden at have den eksterne koblet til, må du have et operativ system på dit interne drev, eller hvad?
Hvad har du der? Ubuntu, windows, begge dele...?
Og kan du starte en af dem med den grub der ligger på din eksterne?

Ja, alt var sådan set skønt. Jeg havde en fin dual-boot af Windows 7 og Ubuntu. Men min boot-loader/grub lå på den eksterne. Igen min fejl! Den tager jeg på mig. Men så gik jeg til det ugentlige sandkassemøde i Roskilde, hvor jeg bor. Og her hjalp flere erfarne linux-brugere med at komme videre. Vi endte med at formatere min laptop og re-installere Windows 7 fra bunden. Det tog tid (som altid med Windows), så jeg nåede aldrig at installere Ubuntu igen. Men jeg er sikker på det nok skal lykkes. Når man har besluttet sig for at danse med pingvinen, skal det nok lykkes.