Kan Ubuntu 10.04 LTS hamle op med Windows i spil?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Kan Ubuntu 10.04 LTS hamle op med Windows i spil?

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:
Du har så også misforstået hvad jeg skriver, prøv at læse mit indlæg igen! :-)

du skriver selv følgende:

Tænker bare at Canoncial, i følge Wiki har en sponsorat, en afrikansk mange millionær, og så tænker jeg hvorfor man ikke køber disse koder så de kan laves til linux, så man kunne gøre det endnu mere attraktivt at vælge linux fremfor Windows?


så jeg tror ikke jeg har misforstået det jeg komenteret på...

hvis du ikke bruger det udstyr som er krævet/anbefalet så er du jo selv ude om at det ikke kører godt.
jeg bliver mere og mere overbevist om at der er en del der forventer at ubuntu skal det samme som windows, skal ligne vindows, skal kunne køre samme programmer som windows og mindst lige så godt som windows.

well det tyder bare på at der er en del der ikke har accepteret at ubuntu IKKE ER windows... måske skulle man bare bide i det sure æble og bruge ubuntu til ubuntu-ting, og windows til windowsting, eller acceptere at ved at vælge den ene til, så væalger man den anden fra... man kan ikke få både i pose og sæk


Ej, nu må du sgu lige få styr på dine ting, du griber jo totalt ud af kontekst.

Hvis du læser mit første indlæg ang. min tanke, og så mit andet indlæg, der besvare jeg faktisk det du prøver at sige jeg ikke har forstået.

Jeg STARTEDE med at skrive følgende, korrekt?

Tænker bare at Canoncial, i følge Wiki har en sponsorat, en afrikansk mange millionær, og så tænker jeg hvorfor man ikke køber disse koder så de kan laves til linux, så man kunne gøre det endnu mere attraktivt at vælge linux fremfor Windows?


Derefter kom der et response, jeg svarede til dette:

Ja, grunden til jeg spurgte, var fordi jeg ikke vidste om disse ting var rent MS domæne, men så er det klar det ikke kan lade sig gøre, den tanke jeg havde.


Efter det var sagt, sagde jeg det endnu engang pga. din kommentar, her:

soundpartner skrev:
Spotten skrev:
Og så er dit grafikkort ikke ligefrem det nyeste og hurtigste der findes. Det er oven i købet passivt kølet, hvilket som regel er ensbetydende med at der er skruet ned for frekvensen på GPU og RAM. Så alle ting der kræver GPU beregninger skal minimeres. Og ja - Compiz sluger en del.


Dette er ikke et problem under Windows. Desuden er kortet IKKE droslet ned som du foreslår, det er lavet af en producent der er kendt for at lave passiv køling der virker, ala. Zalmans, MSI.

Det er ikke tilfældet at kortet bliver for varmt selvom det er passivt kølet, udover det er lavet korrekt, har jeg 3 x 80mm papst indsug, + 3 x 80mm udsug + 1 x 90mm udsug.

Kortet kan klare en grænse på 130 grader og er pt max 60 under spil ved længere tid.

Ja, motoren til L4D er rimelig genial, den er nok nærmest FOR genial, nok nærmere dér filmen knækker, desuden bruger L4D DirectX 9 kan jeg se, og der bliver skrevet herinde Wine ikke har det godt når det er højere end DirectX 8.0 og .NET 4.0.

Ja, grunden til jeg spurgte, var fordi jeg ikke vidste om disse ting var rent MS domæne, men så er det klart det ikke kan lade sig gøre, den tanke jeg havde.

Vidste heller ikke Ubuntu ikke havde planer om at erobre samtlige maskiner verden over, troede det galdt om at overgå MS så de en dag ikke eksisterede pga. konkurrence fra open-source markedet.


Tilbage til spillet..

Når det køres via. Windows Vista, så køre det en hel del bedre, selv med flere detajler og langt højere opløsning.

(Har stadig ikke fået testet uden compiz kørende), MÅSKE det har en altafgørende effekt i mit tilfælde.

* Supported OS: Microsoft Windows XP / Vista / Vista64
* Processor: Intel core 2 duo 2.4GHz
* Memory: 1 GB
* Graphics: Shader model 3.0, NVidia 7600, ATI X1600 or better


Dette er IKKE minimum, men recommended!

http://left4dead411.com/left-4-dead-system-requirements


Du har jo helt misforstået det...
ubuntu drejer sig ikke om at udkonkurere de andre, det drejer sig om friheden til at vælge.
ubuntu har en "rig onkel" det betaler en del regninger, men det betyder altså ikke at han bare lige kan købe en kode til et spil og så rette den til.
hvis nogle laver et spil til en x-box eller en ps3 vil du så også mene at nogen bare SKAL lave en windowsversion til vindowsbrugerne, og en version til linuxbrugerne...
spil bygget til en platform vil altid fungere bedst til netop denne platform.


Ved ikke hvem der er lost her?!

Synes jeg mærker en vis fjendtlighed fra dig, soundpartner, hver gang der omtales Windows i ubuntu. Nu er fact at der findes en masse ting til Ubuntu fra Windows miljøet, f.eks Virtualbox, som gør det muligt at installere Windows inde i sit system, samt Wine, så det er jo ikke fordi Ubuntu SLET ikke prøver at gøre det samarbejdsvillgt, en fact er blot at det ikke kan lade sig gøre på alle områder, som skrevet før i denne tråd også.

Synes det er ufedt du hele tiden skal brokke dig over folk når de snakker Windows, nu er det jo et Ubuntu forum, og Wine + Virtualbox, findes til Ubuntu.

Hvis man ikke kan og vil hjælpe, hvorfor så sige noget som helst?
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
Siggehandf
Indlæg: 22
Tilmeldt: 20. dec 2009, 13:00
IRC nickname: Sigge

Re: Kan Ubuntu 10.04 LTS hamle op med Windows i spil?

Indlæg af Siggehandf »

Jeg vil bare indskyde, at...

Ældre spil virker tit ganske fornuftigt med wine. Alle de spil jeg til dagligt bruger virker 100% (Baldurs gate 2, LIneage 2, Dungeons and dragons online og et par stykker mere).

Hvis du er typen der VIL have de nyeste spil når de kommer osv... så bliv i windows eller lav en dual boot setup.

ATI's grafikkort virker generelt også dårligt med wine, i forhold til Nvidia. Det er fordi at ATI har været for tunge i røven med driverne før i tiden og nu er alt i wine kodet til Nvidia kort.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Kan Ubuntu 10.04 LTS hamle op med Windows i spil?

Indlæg af Spotten »

Siggehandf skrev:Jeg vil bare indskyde, at...

Ældre spil virker tit ganske fornuftigt med wine. Alle de spil jeg til dagligt bruger virker 100% (Baldurs gate 2, LIneage 2, Dungeons and dragons online og et par stykker mere).

Hvis du er typen der VIL have de nyeste spil når de kommer osv... så bliv i windows eller lav en dual boot setup.

ATI's grafikkort virker generelt også dårligt med wine, i forhold til Nvidia. Det er fordi at ATI har været for tunge i røven med driverne før i tiden og nu er alt i wine kodet til Nvidia kort.


Det er jeg godt klar over! :-) Jeg kan også se her i tråden, så længe man holder sig til spil med DirectX 8.0 og derunder, og .NET 2.0, så virker det fint.

Nu er jeg ikke med på spilmarkedet mere, det sidste spil jeg købte var Left4Dead, og dengang kørte jeg Windows Vista, så der kendte jeg slet ikke problemet.

Jeg blev så træt af Windows og skiftede alle mine maskiner ud med Ubuntu, og har været glad for det siden, så glad at jeg har valgt at fravælge dette spil fordi det ikke køre optimalt under Ubuntu gennem Wine da det også er med DirectX9 samt Pixelshader 3.0 så vidt jeg husker.

Ja, ATi har altid været lidt mere bøvlede end nVidias kort, det gælder så vidt jeg har erfaret, både i Linux og Windows.

Ved ikke om det stadig er sådan, men før i tiden lavede ATi, jo VPU (Video Processing Unit), som skulle være bedre til at håndere video end grafik, hvor nVidia, brugte GPU (Graphic Prossesing Unit) som var overlegent i spil. ATi skulle vidst være blevet bedre til spil, men så vidt jeg har erfaret personligt, køre spil bedre med et nVidia kort, hvor ATi ingen problemer har med alt andet end lige spil, så jeg er stor tilhænger af nVidia hvis vi snakker spil.

Men igen, så er der også spil som faktisk køre dårligt med nVidia og bedre med ATi og omvendt, og der er også spil der køre bedre på AMD (Athlon) end Intel Pentium, så det er nok mest reelt at have 2 maskiner, begge med Windows, hvis man skal være med i alle de nyeste spil hele tiden, og så skal begge maskiner også holder up-to-date.

Bare Crysis spillet i HD (2560x1920) med alt på max, så er det altså et grumt set-up man skal have sig.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan Ubuntu 10.04 LTS hamle op med Windows i spil?

Indlæg af thj01 »

Problemet med ati har været, at de ikke har ville hjælpe Opensource samfundet - før nu (måske og når de får taget sig sammen)


Her var NVIDIA meget hurtigere ude.


Ligegyldigt hvor godt hardware er designet så virker det kun hvis der er driver med. Så ATI's grafikkort har "sucked big time" i Linux, fordi firmaets interesse i at hjælpe med OS driveren har været på frysepunktet.

Så måske ændrer det sig.

Men som det er lige nu er det i mit verdensbillede ligegyldigt. Selv et middelmådigt grafikkort fra NVIDIA giver i dag udemærket og behagelige spiloplevelse. Så mange af de nye features er flotte, lækre, "næhhhh kan man også det" men reelt "unødvendige" for spiloplevelsen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."