Nogle gange når jeg starter min maskine op kommer følgende fejlmeddelelse
Kode: Vælg alt
Mount: mounting none on /dev failed: No such device
Undevadm trigger is not permitted while udev is unconfigured.
Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
- Chack rootdelay = (did the system wait long enough?)
- Check root= (did the system wait for the right deveice?)
- Missing modules (cat /proc modules; ls /dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/3f02a4c0-d9f4-4eaf-828f-99ce2cd4ac12 does not exist. Dropping to a shell!
Det har jeg nogle gange kunnet forbigå ved at starte "genoprettelses" tilstanden - men det er absolut ikke en god løsning.
Ved den gamle grub kunne man rette i /boot/grub/menu.lst og nettet er fyldt med løsninger til dette.
Nu kommer det så. Efter at have læst side op og side ned på nettet, kan jeg ikke finde en løsning på problemet der omhandler GRUB2. og jeg forstår ikke al den teknik der er i http://www.gnu.org/software/grub/grub-2.en.html.
Problemet er at GRUB ikke anerkender min harddisk som værende tilstede fordi henvisningerne mellem /dev/sdax og UUID er gået i klyt.
Løsningen i en anden tråd (viewtopic.php?f=4&t=10769]) er kort og kontakt - geninstaller lortet. For mig er den løsning ikke acceptabel, da det bør kunne laves smart.
Jeg læser personligt videre på problemet, men vil gerne have at andre nørder videre med dette problem sammen med mig.
løsningen må umiddelbart være at få Linux til at anerkende UUID hver gang evt. ved at lave en ny registrering af den et eller andet sted.
thj01